Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Beyin İşlevlerine İlişkin Doğru Bilinen Yanlışlarının/Nöromitlerinin Belirlenmesi: Hacettepe Üniversitesi Örneklemi

Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 16, 01.08.2023
https://doi.org/10.47479/ihead.1128433

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Hacettepe Üniversitesi’nde farklı branşlarda (biyoloji, matematik ve bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi) öğrenim gören öğretmen adaylarının beyin işlevlerini anlamlandırmak amacıyla sahip oldukları doğru bilinen yanlışların (nöromitlerinin) belirlenmesidir. Araştırmanın örneklemi 56 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmanın veri toplama aracı olarak “Eğitsel Sinirbilime İlişkin Veri Toplama Ölçeği” kullanılmıştır. Bu ölçek, Dekker Lee, Howard - Jones ve Jolles (2012) tarafından beyin ve işleyişi ile geliştirdikleri 32 maddeden oluşan Gülsün ve Köseoğlu (2020) tarafından Türkçe’ye uyarlaması yapılan Eğitsel Sinirbilime İlişkin Veri Toplama Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın modeli, genel tarama modelinde ilişkisel bir çalışmadır. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının genel olarak ilgili olmalarına rağmen konu hakkında oldukça az miktarda bilgi sahibi oldukları görülmüştür. Araştırma sonuçları, öğretmen adaylarının beynin yapısı ile ilgili konular hakkında sahip oldukları nöromitlerin öğretme sürecinde yanlış bilgileri çoğaltabileceği ve yeni nöromitlerin oluşumuna yol açabileceğine neden olacağını göstermektedir. Bu araştırmanın disiplinlerarası bir alan olan nöroeğitim uygulamalarına yönelik yapılacak yeni çalışmalara ve konuyla ilgili uygulamalara ışık tutarak eğitim bilimleri alanına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Supporting Institution

TÜBİTAK 3005

Project Number

121G202

Thanks

Bu araştırma TÜBİTAK 3005 - Sosyal ve Beşeri Bilimlerde Yenilikçi Çözümler Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında 121G202 ID No'lu "Biyoloji Eğitiminde Nöromitlerin Belirlenmesi ve Giderilmesi: Eğitsel Bağlamda Dijital Hikaye Anlatımı İle Argümantasyon İçeriklerinin Geliştirilmesi ve Etkililiğinin Değerlendirilmesi" isimli araştırma projesinin saha araştırmasıdır.

References

  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2019). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dedegil, M.Y. (2004). Yaşamda ve bilimde yaratıcılık ve batıl inanç (Technical Report No 2). Germany: Karlsruhe Technical Institute.
  • Dekker, S., Lee, N. C., Howard-Jones, P., & Jolles, J. (2012). Neuromyths in education: Prevalence and predictors of misconceptions among teachers. Frontiers in Psychology, 3, 429-444.
  • Descombe, M. (2010). Ground rules for social reasearch. guidelines for good practice. Berkshir.
  • Dündar, S., & Gündüz, N.(2016). Misconceptions regarding the brain: The neuromyths of preservice teachers. Mind, Brain, and Education, 10(4), 212-232.
  • Düvel, N., Wolf, A., & Kopiez, R. (2017). Neuromyths in music education: Prevalence and predictors of misconceptions among teachers and students. Frontiers in Psychology, 8, 629.
  • Geake, J. (2008). Neuromythologies in education. Education Research, 50, 123–133.
  • Giordan, A. (2008). Öğrenme (Çev. M. Baştürk, E. Bozavlı ve M. Tulan). Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Grospietsch, F., & Mayer, J. (2018). Professionalizing pre-service biology teachers’ misconceptions about learning and the brain through conceptual change. Education Sciences, 8(3), 120.
  • Hermida, M. J., Segretin, M. S., Soni García, A., & Lipina, S. J. (2016). Conceptions and misconceptions about neuroscience in preschool teachers: A study from Argentina. Educational Research, 58(4), 457-472.
  • Howard-Jones P. A. (2014). Neuroscience and education: Myths and messages. Nature Reviews Neuroscience, 15(12), 817-824.
  • Karakuş, Ö.(2013). The knowledge and misconceptions of primary and secondary school teachers about the brain and their perceptions about neuroscience in education: A mixed methods research to analyse the situation in Turkey in 2013 (Unpublished Master Thesis). University of Bristol, UK.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştirma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • MEB (2018). Ortaöğretim öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=361
  • Newton, P. M., & Miah, M. (2017). Evidence-based higher education–is the learning styles ‘myth’important?. Frontiers in Psychology, 8, 444.
  • Orhon, G. (2014). Yaratıcılık nörofizyolojik, felsefi ve eğitsel temeller. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özden, Y. (2005). Öğretime ve öğretme (7. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Papadatou-Pastou, M., Haliou, E., & Vlachos, F. (2017). Brain knowledge and the prevalence of neuromyths among prospective teachers in Greece. Frontiers in Psychology, 8, 804.
  • Pasquinelli, E. (2012). Neuromyths: why do they exist and persist?. Mind, Brain and Education, 6, 89–96.
  • Rogers, J., & Cheung, A. (2020). Pre-service teacher education may perpetuate myths about teaching and learning. Journal of Education for Teaching, 1-4.
  • Ruhaak, A. E., & Cook, B. G. (2018). The prevalence of educational neuromyths among pre‐service special education teachers. Mind, Brain, and Education, 12(3), 155-161.
  • Ünsal, H. (2014). Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşımları. S Büyükalan Filiz (Editör). Beyin temelli öğretim (ss.250-275). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Vertosick, F. Jr. (2004). Beynine bir kez hava değmeye görsün-beyin cerrahı öyküleri (Çev. E. Arktın) (4. Baskı). Ankara: Tübitak popüler bilim kitapları.
  • Waterhouse, L. (2006). In adequate evidence for multiple intelligences, Mozart effect, and emotional intelligence theories. Educational Psychology, 41, 247–255.
Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 16, 01.08.2023
https://doi.org/10.47479/ihead.1128433

Abstract

Project Number

121G202

References

  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2019). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dedegil, M.Y. (2004). Yaşamda ve bilimde yaratıcılık ve batıl inanç (Technical Report No 2). Germany: Karlsruhe Technical Institute.
  • Dekker, S., Lee, N. C., Howard-Jones, P., & Jolles, J. (2012). Neuromyths in education: Prevalence and predictors of misconceptions among teachers. Frontiers in Psychology, 3, 429-444.
  • Descombe, M. (2010). Ground rules for social reasearch. guidelines for good practice. Berkshir.
  • Dündar, S., & Gündüz, N.(2016). Misconceptions regarding the brain: The neuromyths of preservice teachers. Mind, Brain, and Education, 10(4), 212-232.
  • Düvel, N., Wolf, A., & Kopiez, R. (2017). Neuromyths in music education: Prevalence and predictors of misconceptions among teachers and students. Frontiers in Psychology, 8, 629.
  • Geake, J. (2008). Neuromythologies in education. Education Research, 50, 123–133.
  • Giordan, A. (2008). Öğrenme (Çev. M. Baştürk, E. Bozavlı ve M. Tulan). Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Grospietsch, F., & Mayer, J. (2018). Professionalizing pre-service biology teachers’ misconceptions about learning and the brain through conceptual change. Education Sciences, 8(3), 120.
  • Hermida, M. J., Segretin, M. S., Soni García, A., & Lipina, S. J. (2016). Conceptions and misconceptions about neuroscience in preschool teachers: A study from Argentina. Educational Research, 58(4), 457-472.
  • Howard-Jones P. A. (2014). Neuroscience and education: Myths and messages. Nature Reviews Neuroscience, 15(12), 817-824.
  • Karakuş, Ö.(2013). The knowledge and misconceptions of primary and secondary school teachers about the brain and their perceptions about neuroscience in education: A mixed methods research to analyse the situation in Turkey in 2013 (Unpublished Master Thesis). University of Bristol, UK.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştirma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • MEB (2018). Ortaöğretim öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=361
  • Newton, P. M., & Miah, M. (2017). Evidence-based higher education–is the learning styles ‘myth’important?. Frontiers in Psychology, 8, 444.
  • Orhon, G. (2014). Yaratıcılık nörofizyolojik, felsefi ve eğitsel temeller. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özden, Y. (2005). Öğretime ve öğretme (7. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Papadatou-Pastou, M., Haliou, E., & Vlachos, F. (2017). Brain knowledge and the prevalence of neuromyths among prospective teachers in Greece. Frontiers in Psychology, 8, 804.
  • Pasquinelli, E. (2012). Neuromyths: why do they exist and persist?. Mind, Brain and Education, 6, 89–96.
  • Rogers, J., & Cheung, A. (2020). Pre-service teacher education may perpetuate myths about teaching and learning. Journal of Education for Teaching, 1-4.
  • Ruhaak, A. E., & Cook, B. G. (2018). The prevalence of educational neuromyths among pre‐service special education teachers. Mind, Brain, and Education, 12(3), 155-161.
  • Ünsal, H. (2014). Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşımları. S Büyükalan Filiz (Editör). Beyin temelli öğretim (ss.250-275). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Vertosick, F. Jr. (2004). Beynine bir kez hava değmeye görsün-beyin cerrahı öyküleri (Çev. E. Arktın) (4. Baskı). Ankara: Tübitak popüler bilim kitapları.
  • Waterhouse, L. (2006). In adequate evidence for multiple intelligences, Mozart effect, and emotional intelligence theories. Educational Psychology, 41, 247–255.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gamze Mercan 0000-0001-5515-999X

Arif Altun 0000-0003-4060-6157

Pınar Köseoğlu 0000-0002-6222-7978

Project Number 121G202
Early Pub Date June 29, 2023
Publication Date August 1, 2023
Submission Date June 9, 2022
Published in Issue Year 2023Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Mercan, G., Altun, A., & Köseoğlu, P. (2023). Öğretmen Adaylarının Beyin İşlevlerine İlişkin Doğru Bilinen Yanlışlarının/Nöromitlerinin Belirlenmesi: Hacettepe Üniversitesi Örneklemi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 1-16. https://doi.org/10.47479/ihead.1128433

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png