Research Article
BibTex RIS Cite

X, Y, Z Kuşağı Ebeveynlerine Göre Çocukluk Kavramı

Year 2023, Volume: 8 Issue: 2, 70 - 80, 25.12.2023
https://doi.org/10.47479/ihead.1311669

Abstract

X, Y ve Z kuşağı ebeveynlerinin çocukluk kavramına yönelik görüşlerinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilen bu çalışmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Yozgat ilinde yaşayan X, Y ve Z kuşağı ebeveynleri oluşturmaktadır. Çalışma grubundaki katılımcılar ölçüt örnekleme tekniğiyle belirlenen ve çalışmaya katılmayı kabul eden gönüllü her kuşağa ait 10’ar ebeveynden oluşmaktadır. Çalışmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan ve uzman görüşleri alınan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Çalışma grubuyla yapılan görüşmelerde ses kayıt cihazı kullanılmış olup sonrasında ses kayıtları transkript edilerek veriler analiz sürecine hazır hâle getirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Analiz sonucunda; X, Y ve Z kuşağı ebeveynlerinin çocukluğunda unutamadığı anılara ilişkin görüşlerinin; üzüntüler, korkular, mutluluklar, birliktelikler ve oyunlar başlıklarına yönelik olduğu sonucuna ulaşılmıştır. X, Y ve Z kuşağı ebeveynleri, çocukluklarında en fazla saklambaç oyununu oynadıklarını belirtmişlerdir. Bu kuşakların ebeveynlerinin çocukluğunda yapmak isteyip de yapamadıklarıyla ilgili en fazla maddi isteklere yönelik görüşte bulundukları sonucuna ulaşılmıştır.

Supporting Institution

2209-A Üniversite Ögrencileri Arastırma Projeleri Destekleme Programı

Project Number

1919B012202633

References

  • Aka, B. (2018). Bebek patlaması, X ve Y kuşağı yöneticilerin örgütsel bağlılık düzeylerinin kamu ve özel sektör farklılıklarına göre incelenmesi: Bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9 (20), 118-135.
  • Akbaş, E. ve Atasü-Topçuoğlu, R. (2009). Modern çocukluk paradigmasinin oluşumu-eleştirel bir değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20(1), 95-104.
  • Altınköprü, T. (2003). Çocuğun başarısı nasıl sağlanır. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan kuşağa tüketim olgusu ve geleceğin tüketici profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Artar, M., Onur, B. ve Çelen, N. (2002). Çocuk oyunlarında üç kuşakta görülen değişimler. Çocuk Forumu, 5(1), 35-39.
  • Aydın, G. Ç. ve Başol, O. (2014). X ve Y kuşağı: Çalışmanın anlamında bir değişme var mı?. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(4), 1-15.
  • Baysal-Berkup, S. (2014). Working with generations X and Y in generation Z period: Management of different generations in business life. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(19), 218-229.
  • Chen, H. (2010). Advertising and generational identity: A theoretical model. American Academy of Advertising Conference Proceeding.
  • Chmiliar, I. (2010). Multiple-case designs. A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Ed.), In Encyclopedia of case study research (p. 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Cogin, J. (2012). Are generational differences in work values fact or fiction? Multi-country evidence and ımplications. The International Journal of Human Resource Management, 23(11), 2268-2294.
  • Crumpacker, M. ve Crumpacker, M. J. (2007). Succession planning and generational stereotypes: Should hr consider agebased values and attitudes a relevant factor or a passing fad?. Public Personnel Management, 36(4), 349-369. doi:10.1177/009102600703600405
  • Çetin, C. ve Karalar, S. (2016). X, Y ve Z kuşağı öğrencilerin çok yönlü ve sınırsız kariyer algıları üzerine bir araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 14(28), 157-197.
  • Çocuk Haklarına Dair Sözleşme (1989). Çocuk haklarına dair sözleşme: Madde 1. 11 Ocak 2023 tarihinde https://www.unicef.org/turkiye/%C3%A7ocuk-haklar%C4%B1na-dair-s%C3%B6zle%C5%9Fme adresinden erişildi.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ekşili, N. ve Antalyalı, Ö. L. (2017). Türkiye’de Y kuşağı özelliklerini belirlemeye yönelik bir çalışma: Okul yöneticileri üzerine bir araştırma. Humanities Science (NWSAHS), 12(3), 90-111.
  • Hagan, F. E. (2006). Research methods in criminal justice and criminology. Boston: Allyn and Bacon.
  • İlhan, T. T. (2018). Sosyal medya kullanımında gösteriş tüketimi eğiliminin X, Y ve Z kuşakları açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Jianrui, J. (2011). The Y factor: Managing the new generation of soldiers. Journal Of The Singapore Armed Forces, 39(4), 53-59.
  • Karsten, L. (2005). It all used to be better? different generations on continuity and change in urban children’s daily use of space. Children’s Geographies, 3(3), 275- 290.
  • Kaya, İ. (2019). X, Y, Z kuşaklarının çocukluk oyunlarının incelenmesi. FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 14, 313-326.
  • Kulaksız Y. (2014). Yoksulluk bağlamında çocuk işgücü, ÇSGB Çalışma Dünyası Dergisi, 2(3), 91-111.
  • Kupperschmit, B. R. (2000). Multigeneration employees: Strategies for effective management. Health Care Manager, 19(1), 65-76.
  • Kyles, D. (2005). Managing your multigenerational workforce. Strategic Finance, 87(6), 53-55.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publications.
  • Myers, K. K. ve Sadaghiani, K. (2010). Millennials in the workplace: A communication perspective on millennials’ organizational relationships and performance. Journal of Business and Psychology, 25(2), 225-238.
  • Öktem, D. (2012). Türkiye’deki çocuk adalet sisteminin yönetimi ve yaş ayrımcılığına ilişkin paradigmanın incelenmesi. Türkiye’de Çocuk Adalet Sisteminin Yönetimi, İHOP, Ankara: Uluslararası Çocuk Merkezi Yayınları, 1-19.
  • Reeves, T. C. ve Oh, E. (2008). Generational differences, J. M. Spector, M. D. Merrill, J. V. Merrienboer ve M. P. Driscoll (Ed.), In Handbook of research on educational communication and technology (p. 295-303). Athens: Georgia.
  • Sağlam, M. ve Aral, N. (2016). Tarihsel süreç içerisinde çocuk ve çocukluk kavramları. Çocuk ve Medeniyet, 1(2), 43-56.
  • Şahin, C. T., Turan, S. ve Karadeniz, O. (2021). X, Y ve Z kuşaklarının eğitim, öğretmen, öğrenci algıları. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi (OPUS), 18(43) 6297-6327.
  • Taş, H. Y. ve Kaçar, S. (2019). X, Y ve Z kuşağı çalışanlarının yönetim tarzları ve bir işletme örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 643-675.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M. ve Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan Z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 1031-1048.
  • Toruntay, H. (2011). Takım rolleri çalışması: X ve Y kuşağı üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Tuğrul, B., Ertürk, H. G., Özen-Altınkaynak, Ş. ve Güneş, G. (2014). Oyunun üç kuşaktaki değişimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 27(1), 1-16.
  • Türk Dil Kurumu [TDK]. (2019). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yaşa, E. ve Bozyiğit, S. (2012). Y kuşağı tüketicilerinin cep telefonu ve GSM operatörleri tercihi: Mersin ilindeki üniversite öğrencilerinin tercihlerini belirlemeye yönelik pilot bir araştırma. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 29-46.
  • Yavuzer, H. (2003). Doğal harika bir tedavi oyun: Evde ve okulda mutlu çocuk yetiştirmenin temelleri. İstanbul: Çocuk ve Aile Kitapları.
  • Yelkikalan, N. ve Altın, E. (2010). Farklı kuşakların yönetimi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(2), 13-17.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksekbilgili, Z. (2013). Türk tipi Y kuşağı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 342- 353.
  • Zeytinoğlu, S. (2001). Çalışan çocukların istismari ve ihmali. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
Year 2023, Volume: 8 Issue: 2, 70 - 80, 25.12.2023
https://doi.org/10.47479/ihead.1311669

Abstract

Project Number

1919B012202633

References

  • Aka, B. (2018). Bebek patlaması, X ve Y kuşağı yöneticilerin örgütsel bağlılık düzeylerinin kamu ve özel sektör farklılıklarına göre incelenmesi: Bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9 (20), 118-135.
  • Akbaş, E. ve Atasü-Topçuoğlu, R. (2009). Modern çocukluk paradigmasinin oluşumu-eleştirel bir değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20(1), 95-104.
  • Altınköprü, T. (2003). Çocuğun başarısı nasıl sağlanır. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan kuşağa tüketim olgusu ve geleceğin tüketici profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Artar, M., Onur, B. ve Çelen, N. (2002). Çocuk oyunlarında üç kuşakta görülen değişimler. Çocuk Forumu, 5(1), 35-39.
  • Aydın, G. Ç. ve Başol, O. (2014). X ve Y kuşağı: Çalışmanın anlamında bir değişme var mı?. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(4), 1-15.
  • Baysal-Berkup, S. (2014). Working with generations X and Y in generation Z period: Management of different generations in business life. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(19), 218-229.
  • Chen, H. (2010). Advertising and generational identity: A theoretical model. American Academy of Advertising Conference Proceeding.
  • Chmiliar, I. (2010). Multiple-case designs. A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Ed.), In Encyclopedia of case study research (p. 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Cogin, J. (2012). Are generational differences in work values fact or fiction? Multi-country evidence and ımplications. The International Journal of Human Resource Management, 23(11), 2268-2294.
  • Crumpacker, M. ve Crumpacker, M. J. (2007). Succession planning and generational stereotypes: Should hr consider agebased values and attitudes a relevant factor or a passing fad?. Public Personnel Management, 36(4), 349-369. doi:10.1177/009102600703600405
  • Çetin, C. ve Karalar, S. (2016). X, Y ve Z kuşağı öğrencilerin çok yönlü ve sınırsız kariyer algıları üzerine bir araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 14(28), 157-197.
  • Çocuk Haklarına Dair Sözleşme (1989). Çocuk haklarına dair sözleşme: Madde 1. 11 Ocak 2023 tarihinde https://www.unicef.org/turkiye/%C3%A7ocuk-haklar%C4%B1na-dair-s%C3%B6zle%C5%9Fme adresinden erişildi.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ekşili, N. ve Antalyalı, Ö. L. (2017). Türkiye’de Y kuşağı özelliklerini belirlemeye yönelik bir çalışma: Okul yöneticileri üzerine bir araştırma. Humanities Science (NWSAHS), 12(3), 90-111.
  • Hagan, F. E. (2006). Research methods in criminal justice and criminology. Boston: Allyn and Bacon.
  • İlhan, T. T. (2018). Sosyal medya kullanımında gösteriş tüketimi eğiliminin X, Y ve Z kuşakları açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Jianrui, J. (2011). The Y factor: Managing the new generation of soldiers. Journal Of The Singapore Armed Forces, 39(4), 53-59.
  • Karsten, L. (2005). It all used to be better? different generations on continuity and change in urban children’s daily use of space. Children’s Geographies, 3(3), 275- 290.
  • Kaya, İ. (2019). X, Y, Z kuşaklarının çocukluk oyunlarının incelenmesi. FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 14, 313-326.
  • Kulaksız Y. (2014). Yoksulluk bağlamında çocuk işgücü, ÇSGB Çalışma Dünyası Dergisi, 2(3), 91-111.
  • Kupperschmit, B. R. (2000). Multigeneration employees: Strategies for effective management. Health Care Manager, 19(1), 65-76.
  • Kyles, D. (2005). Managing your multigenerational workforce. Strategic Finance, 87(6), 53-55.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publications.
  • Myers, K. K. ve Sadaghiani, K. (2010). Millennials in the workplace: A communication perspective on millennials’ organizational relationships and performance. Journal of Business and Psychology, 25(2), 225-238.
  • Öktem, D. (2012). Türkiye’deki çocuk adalet sisteminin yönetimi ve yaş ayrımcılığına ilişkin paradigmanın incelenmesi. Türkiye’de Çocuk Adalet Sisteminin Yönetimi, İHOP, Ankara: Uluslararası Çocuk Merkezi Yayınları, 1-19.
  • Reeves, T. C. ve Oh, E. (2008). Generational differences, J. M. Spector, M. D. Merrill, J. V. Merrienboer ve M. P. Driscoll (Ed.), In Handbook of research on educational communication and technology (p. 295-303). Athens: Georgia.
  • Sağlam, M. ve Aral, N. (2016). Tarihsel süreç içerisinde çocuk ve çocukluk kavramları. Çocuk ve Medeniyet, 1(2), 43-56.
  • Şahin, C. T., Turan, S. ve Karadeniz, O. (2021). X, Y ve Z kuşaklarının eğitim, öğretmen, öğrenci algıları. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi (OPUS), 18(43) 6297-6327.
  • Taş, H. Y. ve Kaçar, S. (2019). X, Y ve Z kuşağı çalışanlarının yönetim tarzları ve bir işletme örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 643-675.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M. ve Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan Z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 1031-1048.
  • Toruntay, H. (2011). Takım rolleri çalışması: X ve Y kuşağı üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Tuğrul, B., Ertürk, H. G., Özen-Altınkaynak, Ş. ve Güneş, G. (2014). Oyunun üç kuşaktaki değişimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 27(1), 1-16.
  • Türk Dil Kurumu [TDK]. (2019). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yaşa, E. ve Bozyiğit, S. (2012). Y kuşağı tüketicilerinin cep telefonu ve GSM operatörleri tercihi: Mersin ilindeki üniversite öğrencilerinin tercihlerini belirlemeye yönelik pilot bir araştırma. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 29-46.
  • Yavuzer, H. (2003). Doğal harika bir tedavi oyun: Evde ve okulda mutlu çocuk yetiştirmenin temelleri. İstanbul: Çocuk ve Aile Kitapları.
  • Yelkikalan, N. ve Altın, E. (2010). Farklı kuşakların yönetimi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(2), 13-17.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksekbilgili, Z. (2013). Türk tipi Y kuşağı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 342- 353.
  • Zeytinoğlu, S. (2001). Çalışan çocukların istismari ve ihmali. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Child Development Education
Journal Section Articles
Authors

Şadiye Uygun 0009-0005-1826-106X

Onur Batmaz 0000-0001-9208-2645

Project Number 1919B012202633
Publication Date December 25, 2023
Submission Date June 8, 2023
Published in Issue Year 2023Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Uygun, Ş., & Batmaz, O. (2023). X, Y, Z Kuşağı Ebeveynlerine Göre Çocukluk Kavramı. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 70-80. https://doi.org/10.47479/ihead.1311669

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png