Research Article
BibTex RIS Cite

Matematiksel Tabu (TabuMaT) Oyununun Tasarlanması, Uygulanması ve Kavram Bilgisine Etkisi

Year 2023, Volume: 8 Issue: 2, 141 - 153, 25.12.2023
https://doi.org/10.47479/ihead.1377407

Abstract

Eğitsel bir oyun türü olan Tabu oyunu kavram öğretimi ve kelime kullanımı konularında kullanılmaktadır. Alanyazın incelendiğinde, Tabu oyunun anlatım ve dil kullanımı becerilerini geliştirmesine, kavram yanılgılarının tespit edilmesine, kavramsal anlama sürecine yardımcı olduğu görülmektedir. Bu araştırmada beşinci ve altıncı sınıf seviyesine yönelik Matematiksel Tabu (TabuMaT) oyununun tasarlanması, kullanılması ve öğrencilerin matematiğe yönelik kavram bilgilerine etkisinin incelenmesi hedeflenmiştir. Nicel araştırma ile yürütülen araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 94 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılan TabuMaT kavram testleri ve TabuMaT Değerlendirme Formu yardımıyla toplanmıştır. TabuMaT kavram testlerinden elde edilen veriler normallik sayıltısını sağlamasının ardından bağımsız örneklem t-testi, ilişkili örneklem t-testi ve betimsel istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonunda, öğretim uygulamaları öncesinde matematiksel kavram bilgileri bakımından benzer olan beşinci ve altıncı sınıf deney ve kontrol grubunun uygulama sonunda son test puan ortalamaları arasında deney grupları lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu görülmüştür. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin TabuMaT oyununu öğretici olduğuna
ve sonraki matematik derslerinde de kullanılmasını istediklerine yönelik görüş bildirmişlerdir. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak, TabuMaT oyunun farklı sınıf seviyeleri için tasarlanması ve mobil uygulama olarak dijitalleştirilmesi önerilebilir.

Ethical Statement

Bu araştırma, E-61923333-050.99-199926 sayılı karak gereği Sakarya Üniversitesi Eğitim Araştırmaları ve Yayın Etik Kurulu'nun 14.12.2022 tarihli 13 sayılı toplantısında etik ilkelere uygun görülmüştür. Makale yazarları olarak araştırmanın etik ilkelere uygun olduğunu beyan ederiz.

Project Number

Bu çalışma 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2022 yılı 1. dönem 1919B012204646 numaralı proje kapsamında üretilmiştir.

References

  • Akandere, M. (2013). Eğitici Okul Oyunları. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Akkuzu, N., & Uyulgan, M. A. (2016). How to Improve Students’ Comprehension Concerning the Major Terms of Functional Groups? In the Experiment of or Che Taboo Game. International Journal of Higher Education, 5(2), 196–212.
  • Atılgan, H. (Ed.) (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Aykaç, M., & Köğce, D. (2021). Eğitsel oyunlarla matematik öğretimi. Pegem Akademi.
  • Baki, Ü., & Ersoy, E. (2021). Reflections from a Game-Based Mathematics Teaching Lesson. Turkish Journal of Mathematics Education, 2(3), 97–118.
  • Başün, A. R., & Doğan, M. (2020). Matematik eğitiminde uygulanan oyunla öğretimin akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(7), 155–167.
  • Batur, Z., & Erkek, G. (2017). A “taboo” in Word teaching. International Journal of Language Academy, 5(2), 1–11.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara. Pegem Akademi.
  • Caylan Ergene, B., Sevinc, S. & Ergene, O. (2020). Pre-service mathematics teachers’ understanding of geometric concepts through writing jokes. In R. Mark (Ed.),Proceedings of the British society forresearch into learning mathematics,40(2), (pp. 1–6). July 2020
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioural sciences. Routledge.
  • Ergene, Ö., Çaylan Ergene, B., & Yazıcı, E. Z. (2020). Ethnomathematics activities: Reflections from the design and implementation process. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 11(2), 402–437. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.688780
  • Erkin Kavasoğlu, B. (2010). İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf matematik dersinde olasılık konusunun oyuna dayalı öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Galiç, S. (2020). Oyun öğeleri ile zenginleştirilmiş matematik etkinliklerinin öğrencilerin başarı, tutum ve motivasyonları üzerine etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Genç, M., Genç, T., & Yüzüak, A. V. (2012). Kavram Yanılgılarının Oyunlarla Tespiti: Tabu Oyunu. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 581–591.
  • Gökbulut, Y., & Yücel Yumuşak, E. (2014). Oyun Destekli Matematik Öğretiminin 4. Sınıf Kesirler Konusundaki Erişi ve Kalıcılığa Etkisi. Electronic Turkish Studies, 9(2).673–689.
  • Gruending, D. L., Fenty, D., & Hogan, T. (1991). Fun and games in nursing staff development. The Journal of Continuing Education in Nursing, 22(6), 259–262. https://doi.org/10.3928/0022-0124-19911101-09
  • Gunter, G.A., Kenny, R.F. & Vick, E.H. (2008). Taking educational games seriously: using the RETAIN model to design endogenous fantasy into standalone educational games. Education Techonology Research and Development. 56(56), 511–537. https://doi.org/10.1007/s11423-007-9073-2
  • Gündoğdu, R. T., & Kartal, Ş. (2021). The views of the seventh grade students on learning English vocabulary with the Taboo game. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 7(1), 75–101.
  • Güney, N., & Aytan, T. (2014). Aktif kelime hazinesini geliştirmeye yönelik bir etkinlik önerisi: Tabu. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(5), 617–628.
  • Harmon, A., & Crutcher, C. (2008). Math isn’t taboo: Using a popular board game to reinforce math vocabulary in a 4th grade classroom. Research Innovation, 81–93.
  • Hiebert, J., & Lefevre, P. (1986). Conceptual and procedural knowledge in mathematics: An introductory analysis. Conceptual and procedural knowledge: The case of mathematics, 2(2), 1–27.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford.
  • Magallanes, A. M. (2003). Comparison of student test scores in a coordinate plane unit using traditional classroom techniques versus traditional techniques coupled with ethnomathematics software at Torch middle school (Unpublished master’s thesis). USA National University.
  • Marzano, R. J. (2004). Building background knowledge for academic achievement: research on what works in schools.Alexandria, Virg.: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Offenholley, K. H. (2012). Gaming your mathematics course: The theory and practice of games for learning. Journal of Humanistic Mathematics, 2(2), 79–92.
  • Özata, M., & Coşkuntuncel, O. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik öğretiminde eğitsel matematik oyunlarının kullanımına ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 662–683.
  • Patton, M. Q. (1990). How to use qualitative methods in evaluation. London: Sage Publications.
  • Pilten, P. (2008). Üst biliş stratejileri öğretiminin ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematiksel muhakeme becerisine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Salen, K., & Zimmerman, E. (2004). Rules of play: Game design fundamentals. The MIT Press.
  • Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coins. Educational Studies in Mathematics, 22(1), 1–36. https://doi.org/10.1007/BF00302715
  • Shi, Y. (2003). Using voleyball games as examples in teaching mathematics. Teaching Mathematics Applications, 22(2), 53–62.
  • Simon, M. A. (2006) Key developmental understandings in mathematics: A direction for ınvestigating and establishing learning goals, Mathematical Thinking and Learning, 8(4), 359–371. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0804_1
  • Skemp, R. R. (1978). Relational understanding and instrumental understanding. The Arithmetic Teacher, 26(3), 9–15.
  • Squire, K. D. (2003) Video games in education. International Journal of Intelligent Simulations and Gaming. 2(1), 49–62.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Taşlı, F. (2003). İlköğretimde İngilizce Öğretiminde Oyun Tekniğinin Erişiye Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Niğde Üniversitesi.
  • Tay, X. W., Toh, T. L., & Cheng, L. P. (2023). Primary school students’ perceptions of using comics as a mode of instruction in the mathematics classroom. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 1–27. https://doi.org/10.1080/0020739X.2023.2170287
  • Tekin, H. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Yargı Yayınevi.
  • Toma, İ. Alexandru, C.E. Dascalu, M. Dessus, P. ve Matu, S.T. (2017). Semantic taboo- a serious game for vocabulary acquisition. Romanian Journal of Human- Computer Interaction, 10(2), 241–256.
  • Türk Dil Kurumu (2022). Büyük Türkçe Sözlük.
  • Uğurel, I., & Moralı, S. (2008). Matematik ve Oyun Etkileşimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3). 75–98.
  • Ulu, A. (2019). Ortaokul 7. sınıflarda oyunlaştırma yöntemi ile kelime öğretimi (Örneklem: Tabu). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi.
  • Umay, A. (2002). Öteki Matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 278–281.
  • Usta, N., Işık, A. D., Şahan, G., Genç, S., Taş, F., Gülay, G., ... & Küçük, K. (2017). Öğretmen adaylarının matematik öğretiminde oyunların kullanımı ile ilgili görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1). 328–344.
  • Yang, D. C., ve Tsai, Y. F. (2010). Promoting sixth graders' number sense and learning attitudes via technology-based environment. Educational Technology ve Society, 13(4), 112–125.
  • Yenilmez, K., & Demirhan, H. (2013). Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Bazı Temel Matematik Kavramları Anlama Düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20), 275–292.
Year 2023, Volume: 8 Issue: 2, 141 - 153, 25.12.2023
https://doi.org/10.47479/ihead.1377407

Abstract

Project Number

Bu çalışma 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2022 yılı 1. dönem 1919B012204646 numaralı proje kapsamında üretilmiştir.

References

  • Akandere, M. (2013). Eğitici Okul Oyunları. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Akkuzu, N., & Uyulgan, M. A. (2016). How to Improve Students’ Comprehension Concerning the Major Terms of Functional Groups? In the Experiment of or Che Taboo Game. International Journal of Higher Education, 5(2), 196–212.
  • Atılgan, H. (Ed.) (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Aykaç, M., & Köğce, D. (2021). Eğitsel oyunlarla matematik öğretimi. Pegem Akademi.
  • Baki, Ü., & Ersoy, E. (2021). Reflections from a Game-Based Mathematics Teaching Lesson. Turkish Journal of Mathematics Education, 2(3), 97–118.
  • Başün, A. R., & Doğan, M. (2020). Matematik eğitiminde uygulanan oyunla öğretimin akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(7), 155–167.
  • Batur, Z., & Erkek, G. (2017). A “taboo” in Word teaching. International Journal of Language Academy, 5(2), 1–11.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara. Pegem Akademi.
  • Caylan Ergene, B., Sevinc, S. & Ergene, O. (2020). Pre-service mathematics teachers’ understanding of geometric concepts through writing jokes. In R. Mark (Ed.),Proceedings of the British society forresearch into learning mathematics,40(2), (pp. 1–6). July 2020
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioural sciences. Routledge.
  • Ergene, Ö., Çaylan Ergene, B., & Yazıcı, E. Z. (2020). Ethnomathematics activities: Reflections from the design and implementation process. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 11(2), 402–437. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.688780
  • Erkin Kavasoğlu, B. (2010). İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf matematik dersinde olasılık konusunun oyuna dayalı öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Galiç, S. (2020). Oyun öğeleri ile zenginleştirilmiş matematik etkinliklerinin öğrencilerin başarı, tutum ve motivasyonları üzerine etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Genç, M., Genç, T., & Yüzüak, A. V. (2012). Kavram Yanılgılarının Oyunlarla Tespiti: Tabu Oyunu. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 581–591.
  • Gökbulut, Y., & Yücel Yumuşak, E. (2014). Oyun Destekli Matematik Öğretiminin 4. Sınıf Kesirler Konusundaki Erişi ve Kalıcılığa Etkisi. Electronic Turkish Studies, 9(2).673–689.
  • Gruending, D. L., Fenty, D., & Hogan, T. (1991). Fun and games in nursing staff development. The Journal of Continuing Education in Nursing, 22(6), 259–262. https://doi.org/10.3928/0022-0124-19911101-09
  • Gunter, G.A., Kenny, R.F. & Vick, E.H. (2008). Taking educational games seriously: using the RETAIN model to design endogenous fantasy into standalone educational games. Education Techonology Research and Development. 56(56), 511–537. https://doi.org/10.1007/s11423-007-9073-2
  • Gündoğdu, R. T., & Kartal, Ş. (2021). The views of the seventh grade students on learning English vocabulary with the Taboo game. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 7(1), 75–101.
  • Güney, N., & Aytan, T. (2014). Aktif kelime hazinesini geliştirmeye yönelik bir etkinlik önerisi: Tabu. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(5), 617–628.
  • Harmon, A., & Crutcher, C. (2008). Math isn’t taboo: Using a popular board game to reinforce math vocabulary in a 4th grade classroom. Research Innovation, 81–93.
  • Hiebert, J., & Lefevre, P. (1986). Conceptual and procedural knowledge in mathematics: An introductory analysis. Conceptual and procedural knowledge: The case of mathematics, 2(2), 1–27.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford.
  • Magallanes, A. M. (2003). Comparison of student test scores in a coordinate plane unit using traditional classroom techniques versus traditional techniques coupled with ethnomathematics software at Torch middle school (Unpublished master’s thesis). USA National University.
  • Marzano, R. J. (2004). Building background knowledge for academic achievement: research on what works in schools.Alexandria, Virg.: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Offenholley, K. H. (2012). Gaming your mathematics course: The theory and practice of games for learning. Journal of Humanistic Mathematics, 2(2), 79–92.
  • Özata, M., & Coşkuntuncel, O. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik öğretiminde eğitsel matematik oyunlarının kullanımına ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 662–683.
  • Patton, M. Q. (1990). How to use qualitative methods in evaluation. London: Sage Publications.
  • Pilten, P. (2008). Üst biliş stratejileri öğretiminin ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematiksel muhakeme becerisine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Salen, K., & Zimmerman, E. (2004). Rules of play: Game design fundamentals. The MIT Press.
  • Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coins. Educational Studies in Mathematics, 22(1), 1–36. https://doi.org/10.1007/BF00302715
  • Shi, Y. (2003). Using voleyball games as examples in teaching mathematics. Teaching Mathematics Applications, 22(2), 53–62.
  • Simon, M. A. (2006) Key developmental understandings in mathematics: A direction for ınvestigating and establishing learning goals, Mathematical Thinking and Learning, 8(4), 359–371. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0804_1
  • Skemp, R. R. (1978). Relational understanding and instrumental understanding. The Arithmetic Teacher, 26(3), 9–15.
  • Squire, K. D. (2003) Video games in education. International Journal of Intelligent Simulations and Gaming. 2(1), 49–62.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Taşlı, F. (2003). İlköğretimde İngilizce Öğretiminde Oyun Tekniğinin Erişiye Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Niğde Üniversitesi.
  • Tay, X. W., Toh, T. L., & Cheng, L. P. (2023). Primary school students’ perceptions of using comics as a mode of instruction in the mathematics classroom. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 1–27. https://doi.org/10.1080/0020739X.2023.2170287
  • Tekin, H. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Yargı Yayınevi.
  • Toma, İ. Alexandru, C.E. Dascalu, M. Dessus, P. ve Matu, S.T. (2017). Semantic taboo- a serious game for vocabulary acquisition. Romanian Journal of Human- Computer Interaction, 10(2), 241–256.
  • Türk Dil Kurumu (2022). Büyük Türkçe Sözlük.
  • Uğurel, I., & Moralı, S. (2008). Matematik ve Oyun Etkileşimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3). 75–98.
  • Ulu, A. (2019). Ortaokul 7. sınıflarda oyunlaştırma yöntemi ile kelime öğretimi (Örneklem: Tabu). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi.
  • Umay, A. (2002). Öteki Matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 278–281.
  • Usta, N., Işık, A. D., Şahan, G., Genç, S., Taş, F., Gülay, G., ... & Küçük, K. (2017). Öğretmen adaylarının matematik öğretiminde oyunların kullanımı ile ilgili görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1). 328–344.
  • Yang, D. C., ve Tsai, Y. F. (2010). Promoting sixth graders' number sense and learning attitudes via technology-based environment. Educational Technology ve Society, 13(4), 112–125.
  • Yenilmez, K., & Demirhan, H. (2013). Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Bazı Temel Matematik Kavramları Anlama Düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20), 275–292.
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Mathematics Education
Journal Section Articles
Authors

Özkan Ergene 0000-0001-5119-2813

Aybüke Yılmaz 0009-0000-9543-2858

Ömer Faruk Höbek 0009-0002-6445-4207

Bekir Gökpınar 0009-0002-4277-690X

Mehmet Kemal Oltulu 0009-0008-1388-6783

Project Number Bu çalışma 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2022 yılı 1. dönem 1919B012204646 numaralı proje kapsamında üretilmiştir.
Publication Date December 25, 2023
Submission Date October 17, 2023
Acceptance Date December 21, 2023
Published in Issue Year 2023Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Ergene, Ö., Yılmaz, A., Höbek, Ö. F., Gökpınar, B., et al. (2023). Matematiksel Tabu (TabuMaT) Oyununun Tasarlanması, Uygulanması ve Kavram Bilgisine Etkisi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 141-153. https://doi.org/10.47479/ihead.1377407

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png