Eğitim etkinliklerinin her aşamasına çocukların etkin katılımının sağlanabilmesi kapsamında, çocuklarla bireysel veya grupça gerçekleştirilecek görüşmelerin değerlendirme çalışmalarının önemli bir parçası olması gerektiği düşünülmektedir. Bu görüşmelerde, farklı yöntemlerden yararlanılarak çocukların düşünce ve/veya becerilerini ayrıntılı ve açıklayıcı biçimde ortaya koyabilmeleri sağlanmalıdır. Bu çalışmanın temel amacı, foto-ses yöntemi aracılığıyla çocukların duygu ve düşüncelerinin incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninden yararlanılmış, görüşme yöntemi kullanılmış ve doküman analizi yapılmıştır. Okul öncesi eğitim sınıfına devam eden 10 çocuk çalışmaya katılmıştır. Çalışmanın sonuçları arasında, çocukların fotoğraf makinesi ile fotoğraf çekme sürecine hemen uyum sağlamaları ve çektikleri fotoğrafları istekle açıklamaları dikkati çekmektedir. Çocuklar dış ortamları, bu ortamlarda bulunan canlı ve cansız unsurların fotoğraflarını çekmeyi daha çok tercih etmiştir. Çocukların belirli amaçlarla veya serbest olarak fotoğraf çekmesine ve bu görselleri diğer insanlarla paylaşmasına, eğitim etkinliklerinin bütün aşamalarında planlı ve sistemli bir şekilde yer verilmesi önerilmektedir. Çocukların çektikleri fotoğrafların portfolyolar kapsamına alınması oldukça yararlı görülmektedir. Bunun için gelişimsel ilerlemeyi gösteren, belli amaçlarla çekilmiş ve belirli aralıklarla tekrarlanan fotoğraflama çalışmaları gerçekleştirilmelidir.
Individual or group interviews with children should be an important part of assessment studies to ensure the active participation of children at every stage of educational activities. In these interviews, children should be able to reveal their thoughts and/or skills in a detailed and descriptive way using different methods. The main purpose of this study was to examine children's feelings and thoughts using the photo-voice method. In this research, a case study design, qualitative research method, and interview method were used, and document analysis was performed. Ten children attending a preschool class participated in this study. Among the results of the study, it is noteworthy that the children immediately adapted to the process of taking photos with the camera and willingly explained the photos they took. Children preferred to take pictures of outdoor spaces, and the living and non-living elements in these spaces. It is recommended that children take photos for specific purposes or freely and share these images with other people in a planned and systematic manner at all stages of educational activities. It seems useful to include the photographs taken by children in their portfolios. For this, photographic studies that show developmental progress, taken for certain purposes and repeated at regular intervals, should be carried out.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2024 |
Submission Date | May 8, 2024 |
Acceptance Date | September 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 9 Issue: 2 |
Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 2) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 10- Iss. 1) of the IHEAD will be available online in June, 2025. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board
Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.