Bu araştırmanın amacı, 2000-2021 yılları arasında Türkiye’de otizm spektrum bozukluğu olan bireylere akademik becerilerin öğretimini konu alan lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından betimsel olarak incelemektir. Bu nedenle bu araştırmada tarama modelinde betimsel araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışmanın verileri, YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edilmiştir. Detaylı tarama bölümünde; izin durumu ‘izinli’, durumu ‘onaylandı’, dil ‘Türkçe’, grubu ‘sosyal’, yıl ‘2000’ ve ‘2021’ olarak seçilmiştir. Tez adı kısmına ise öncelikle ‘otizm’ terimi yazılmış ve 337 çalışmaya, ‘otistik’ yazılmış ve 137 çalışmaya, ‘yaygın gelişimsel bozukluk’ yazılmış ve 10 çalışmaya ulaşılmıştır. Verilerin toplanması ve kodlanmasını kolaylaştırmak amacıyla önceden Excel tablosu oluşturulmuş, yapılan taramalar bu tabloya aktarılmıştır. Ulaşılan tezleri incelemek üzere araştırmacılar tarafından çalışmanın amacına yönelik bir “Tez İnceleme Formu” geliştirilmiştir. Tespit edilen lisansüstü tezler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, çalışmaların 2011 yılından itibaren başladığını, en çok 2021 yılında gerçekleştirildiğini gösterirken en çok yüksek lisans tezinin gerçekleştirildiği görülmüştür. Öte yandan akademik beceriler içerisinde en çok matematik becerilerinin çalışıldığı görülürken, tezlerin tamamının tek denekli deneysel desenlere göre planladığı belirlenmiştir. Ayrıca tezlerin büyük çoğunluğunun erkek öğrencilerle gerçekleştirildiği görülürken, yaş aralığının 5 ila 19 yaş aralığında değişiklik gösterdiği verisi elde edilmiştir. Bağımsız değişkenlerin sunulmasında ise teknolojik araç gereçlere yer verildiği tespit edilmiştir. Araştırmaların tamamında izleme verisinin toplandığı görülürken, büyük çoğunluğunda genelleme ve sosyal geçerlik verilerinin toplandığı belirlenmiştir. Son olarak tezlerin büyük çoğunluğunda uygulama güvenirliği ve gözlemciler arası güvenirlik verisinin toplandığı görülmüştür. Elde edilen bulgular alanyazın çerçevesinde tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 16 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |