Bu çalışma Fen
Bilgisi programında öğrenim gören öğretmen adaylarının yakın çevrelerindeki
bitkilerini tanıma düzeyleri ve biyolojik çeşitlilik hakkında farkındalıklarını
belirlemek amacıyla yürütülmüştür.
Nitel bulguları
nicel bulgularla destekleyen, fen alanı araştırmalarda da sıkça kullanılan
karma araştırma yöntemi ve iki değişken arasındaki farklılığa bakılan
karşılaştırmalı durum çalışması seçilmiştir. Araştırma belli bir amaç
doğrultusunda yürütüldüğü içi amaçlı örneklem yöntemiyle çevreyle ilgili ders
alan ve almayan öğretmen adayları seçilmiştir. Araştırma çevreyle ilgili ders
almayan 1. ve 2. Sınıf öğretmen adayları ve çevreyle ilgili ders alan 3. ve 4.
Sınıf öğretmen adaylarıyla yürütülmüştür.
Araştırmanın
bulgularında kızlarla erkekler arasında anlamlı bir fark görüldüğü ve sınıf
düzeyleri arttıkça yakın çevrelerindeki bitkileri ve önemini de kavradıkları
tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının çevreyle ilgili bilgi edindikleri yer
internet iken; sınıf düzeyi arttıkça diğer yayın ve yayım organlarına
başvurdukları görülmektedir. Çevre bilimi, evrim gibi dersleri alan
öğrencilerin biyoçeşitlilik hakkında daha diğer düzeylere göre daha bilinçli
oldukları ve 4. Sınıfların staj yapmalarından dolayı kendilerini bir öğretmen
gibi hissettikleri ve öğrencilerin düzeyine uygun projeler geliştirdikleri
sonucu çıkmıştır. 4. Sınıf öğretmen adayları alt kademedeki öğretmen adaylarına
kıyasla çevre farkındalığı yüksektir ama bütün öğretmen adayları biyolojik
çeşitlilik kavramını tür çeşitliliğiyle karıştırmışlardır. Buda aldığı
derslerin olumlu yönde etki ettiği ama yeterli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Biyolojik çeşitlilik Çevre Eğitimi Fen Bilimleri Öğretmen Adayları
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 3 Sayı: 1 |