Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRETİM PERSPEKTİFLERİ

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 155 - 175, 15.12.2021
https://doi.org/10.47479/ihead.893227

Öz

“Öğretim Perspektifi” kavramı Pratt (1998) tarafından geliştirilmiş olup eğitimcilerin öğretime nasıl baktıklarını tanımlayan bir kavramdır. Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının öğretim perspektiflerinin ne düzeyde olduğunu incelemek ve çeşitli değişkenlere göre anlamlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığını görmektir. Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim perspektiflerini incelemek amacıyla, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinde öğrenim görmekte olan 109 sınıf öğretmeni adayına ölçek uygulanmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim perspektifleri incelenirken cinsiyet değişkenine, eğitim fakültesi tercihini isteyerek yapma durumuna ve öğretmenlik mesleğine kendini hazır hissetme durumuna göre incelenmiştir. Araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının öğretim perspektiflerinin cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaşmadığı ortaya çıkmıştır. Eğitim fakültesi tercihini isteyerek yapma değişkenine göre “Teşvik etme” hariç diğer perspektiflerde anlamlı farklılık görülmüştür. Öğretmenlik mesleğine kendini hazır hissetme değişkenine göre ise sadece “Aktarma” ve “Toplumsal reform” perspektiflerinde anlamlı farklılaşma olmuştur. 109 sınıf öğretmeni adayının sahip olduğu öğretim perspektifleri (Aktarma, Yetiştirme, Geliştirme, Teşvik Etme, Toplumsal Reform) incelendiğinde %42(46) oranında baskın perspektif “Teşvik etme” olurken bu oran “Toplumsal reform” perspektifinde sadece %2(2) oranında kendini göstermiştir.

Kaynakça

  • Apps, J. (1996). Teaching from the heart: Professional practices in adult education and human resource development series. Malabar, FL: Krieger.
  • Brookfield, S. D. (2006). The skillful teacher (2nd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Brown, G. T., Lake, R. & Matters, G. (2009). Assessment Policy and Practice Effects on New Zealand and Queensland Teachers’ Conceptions of Teaching. Journal of Education for Teaching, 35 (1): 61 - 75.
  • Büyüköztürk, Ş.; Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Onüçüncü baskı), Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Clark, A., & Jarvis-Selinger, S. (2005). What the Teaching Perspectives of Cooperating Teachers Tell us About their Advisory Practices. Teaching and Teacher Education, 21 (1): 65 - 78.
  • Collins, J. B., Selinger, S. J., & Pratt, D. D. (2003). How do perspectives on teaching vary across disciplinary majors for students enrolled in teacher preparation. University of British Columbia.
  • Collins, J., & Pratt, D. (2011). The Teaching Perspectives Inventory at 10 Years and 100000 Respondents: Reliability and Validity of a Teacher Self-Report Inventory. Adult Education Quarterly, 61 (4): 358 – 375.
  • Deggs, D., Machtmes, K., & Johnson, E. (2008). The Significance of Teaching Perspectives Among Academic Disciplines. College Teaching Methods & Styles Journal, 4 (8): 1 - 8.
  • Doğan, E. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Öğretim Perspektifleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale
  • Doğan, E. & Demir, M. K. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Öğretim Perspektifleri. Social Sciences Studies Journal , vol.5, 318-330.
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference (17.0 update (10a ed.) b.). Boston: Pearson.
  • Hyndman, B. (2014). Exploring the differences in teaching perspectives between Australian pre-service and graduate physical education teachers, Journal of Physical Education and Sport
  • Jarvis, S. (2002). Journeys toward becoming teachers: charting the course of professional development. Unpublished dissertation, The Universityof British Columbia, Vancouver, British Columbia.
  • Jarvis-Selinger, S., Collins, J., & Pratt, D. (2007). Do Academic Origins Influence Perspectives on Teaching. Teacher Education Quarterly, 34 (3): 67 - 81.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kember, D. (1997). A reconeeptialization of the research into university academics. Conceptions of teaehing. Learning and Instruction, 7, 255 - 275.
  • Pratt, D. D. (1998). Five perspectives on teaching in adult and higher education. Malabar, FL: Krieger Publishing Company.
  • Pratt, D. D., & Associates. ( 1998). Five perspectives on teaching in adult and higher education. Malabar, FL: Krieger.
  • Pratt, D. D., & Collins, J. B. (2000). The Teaching Perspectives Inventory(TPI). Paper presented at the adult education research conference, Vancouver, British Columbia.
  • Pratt, D. D., Arseneau, R., & Collins, J. B. (2001). Theoretical foundations: reconsidering ‘good teaching’ across the continuum of medical education. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 21 (2), 70 – 81.
  • Pratt, D. D., Collins, J. B., & Selinger, S. J. (2001, April). Development and use of the Teaching Perspectives Inventory (TPI). In annual meeting of the American Educational Research Association, Seattle Washington.
  • Pratt, D. D. (2002). Good teaching: One size fits all? New Directions for Adult and Continuing Education, 93 (Spring), 5 - 15.
  • Pratt, D. D. (2002). Alternative Frames of Understanding. https://www.researchgate.net/profile/Daniel_Pratt2/publication/254074500_Conceptions_of_Teaching/links/570050ff08ae650a64f80df3.pdf adresinden 16 Aralık 2020 tarihinde indirildi.
  • Pratt, D. D., Sadownick, L., & Jarvis-Selinger, S. (2011). Pedagogical BIASes and clinical teaching in medicine. In L. M. English (Ed.), Health and adult ¡earning (pp. 273-296). Toronto, Ontario, Canada: University of Toronto Press.
  • Trigwell, K., & Prosser, M. (2004). Development and Use of the Approaches to Teaching Inventory. Educational Psychology Review 16(4):409 - 424.
  • Üstüner, Mehmet. (2004). GeçmiĢten Günümüze Türk Eğitim Sisteminde Öğretmen YetiĢtirme ve Günümüz Sorunları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,5(7)

TEACHING PERSPECTIVES of CLASSROOM TEACHER CANDIDATES

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 155 - 175, 15.12.2021
https://doi.org/10.47479/ihead.893227

Öz

The concept of “Teaching Perspective” was developed by Pratt (1998) and is a concept that defines how educators view teaching. The aim of this study is to examine classroom teacher candidates' teaching perspectives and to see their differentiation according to variables. In order to examine the teaching perspectives of classroom teacher candidates, the scale was applied to 109 classroom teacher candidates studying at Çanakkale Onsekiz Mart University. Classroom teacher candidates educational perspectives were examined according to the gender variable, the state of willingly making the choice of the Faculty of education and the state of feeling ready for the teaching profession. There is no significant difference in the teachers' perspectives of classroom teacher candidates according to gender variables. According to the variable of voluntarily making the choice of education faculty, there is no significant difference only in "Nurturing". According to the variable of feeling ready for the teaching profession, there was a significant difference only in the "Transmission" and "Social reform" perspectives. When the teaching perspectives (Transmission, Apprenticeship, Developmental, Nurturing, Social Reform) of 109 classroom teacher candidates were examined, 42(46)% of the dominant perspective was “Nurturing”, while only 2(2)% showed themselves in the “Social Reform” perspective.

Kaynakça

  • Apps, J. (1996). Teaching from the heart: Professional practices in adult education and human resource development series. Malabar, FL: Krieger.
  • Brookfield, S. D. (2006). The skillful teacher (2nd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Brown, G. T., Lake, R. & Matters, G. (2009). Assessment Policy and Practice Effects on New Zealand and Queensland Teachers’ Conceptions of Teaching. Journal of Education for Teaching, 35 (1): 61 - 75.
  • Büyüköztürk, Ş.; Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Onüçüncü baskı), Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Clark, A., & Jarvis-Selinger, S. (2005). What the Teaching Perspectives of Cooperating Teachers Tell us About their Advisory Practices. Teaching and Teacher Education, 21 (1): 65 - 78.
  • Collins, J. B., Selinger, S. J., & Pratt, D. D. (2003). How do perspectives on teaching vary across disciplinary majors for students enrolled in teacher preparation. University of British Columbia.
  • Collins, J., & Pratt, D. (2011). The Teaching Perspectives Inventory at 10 Years and 100000 Respondents: Reliability and Validity of a Teacher Self-Report Inventory. Adult Education Quarterly, 61 (4): 358 – 375.
  • Deggs, D., Machtmes, K., & Johnson, E. (2008). The Significance of Teaching Perspectives Among Academic Disciplines. College Teaching Methods & Styles Journal, 4 (8): 1 - 8.
  • Doğan, E. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Öğretim Perspektifleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale
  • Doğan, E. & Demir, M. K. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Öğretim Perspektifleri. Social Sciences Studies Journal , vol.5, 318-330.
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference (17.0 update (10a ed.) b.). Boston: Pearson.
  • Hyndman, B. (2014). Exploring the differences in teaching perspectives between Australian pre-service and graduate physical education teachers, Journal of Physical Education and Sport
  • Jarvis, S. (2002). Journeys toward becoming teachers: charting the course of professional development. Unpublished dissertation, The Universityof British Columbia, Vancouver, British Columbia.
  • Jarvis-Selinger, S., Collins, J., & Pratt, D. (2007). Do Academic Origins Influence Perspectives on Teaching. Teacher Education Quarterly, 34 (3): 67 - 81.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kember, D. (1997). A reconeeptialization of the research into university academics. Conceptions of teaehing. Learning and Instruction, 7, 255 - 275.
  • Pratt, D. D. (1998). Five perspectives on teaching in adult and higher education. Malabar, FL: Krieger Publishing Company.
  • Pratt, D. D., & Associates. ( 1998). Five perspectives on teaching in adult and higher education. Malabar, FL: Krieger.
  • Pratt, D. D., & Collins, J. B. (2000). The Teaching Perspectives Inventory(TPI). Paper presented at the adult education research conference, Vancouver, British Columbia.
  • Pratt, D. D., Arseneau, R., & Collins, J. B. (2001). Theoretical foundations: reconsidering ‘good teaching’ across the continuum of medical education. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 21 (2), 70 – 81.
  • Pratt, D. D., Collins, J. B., & Selinger, S. J. (2001, April). Development and use of the Teaching Perspectives Inventory (TPI). In annual meeting of the American Educational Research Association, Seattle Washington.
  • Pratt, D. D. (2002). Good teaching: One size fits all? New Directions for Adult and Continuing Education, 93 (Spring), 5 - 15.
  • Pratt, D. D. (2002). Alternative Frames of Understanding. https://www.researchgate.net/profile/Daniel_Pratt2/publication/254074500_Conceptions_of_Teaching/links/570050ff08ae650a64f80df3.pdf adresinden 16 Aralık 2020 tarihinde indirildi.
  • Pratt, D. D., Sadownick, L., & Jarvis-Selinger, S. (2011). Pedagogical BIASes and clinical teaching in medicine. In L. M. English (Ed.), Health and adult ¡earning (pp. 273-296). Toronto, Ontario, Canada: University of Toronto Press.
  • Trigwell, K., & Prosser, M. (2004). Development and Use of the Approaches to Teaching Inventory. Educational Psychology Review 16(4):409 - 424.
  • Üstüner, Mehmet. (2004). GeçmiĢten Günümüze Türk Eğitim Sisteminde Öğretmen YetiĢtirme ve Günümüz Sorunları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,5(7)
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mahmut Kaygısız 0000-0002-8379-260X

Mehmet Kaan Demir 0000-0001-8797-0410

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 8 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaygısız, M., & Demir, M. K. (2021). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRETİM PERSPEKTİFLERİ. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 155-175. https://doi.org/10.47479/ihead.893227
Değerli Meslektaşlarımız,
IHEAD'ın son sayısının (Cilt 8-Sayı 2) yayımlandığını bildirmekten mutluluk duyarız. Sayının yayımlanmasında emeği geçen editör kurulu üyelerine, hakemlere ve yazarlara değerli katkılarından dolayı özel teşekkürlerimizi ifade etmek isteriz. Ayrıca, IHEAD'ın gelecek sayısını (Cilt 9-Sayı 1) haziran 2024 itibariyle yayımlamayı planlamaktayız. Ocak 2024 itibariyle dergimize Türkçe makalelerin yanı sıra İngilizce makaleler de kabul edeceğiz. Eğitimle ile ilgili makalelerinizi değerlendirmekten büyük bir memnuniyet duyacağımızı belirtmek isteriz. Katkılarınız için şimdiden teşekkür ederiz.
Editör Kurulu
Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) by Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi içeriği CC BY-NC-SA 4.0. lisansına sahiptir.
by-nc-sa.svg

Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) dünyada araştırmacılar, yayıncılar ve bilim insanları tarafından en fazla kullanılan benzerlik yazılımlarından birisi olan iThenticate'i kullanmaktadır.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg


Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) açık erişimli bir dergidir.
Open-Access-logo.png