ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE OKUMA YAZMAYA YÖNELİK MOTOR BECERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ: MOTOR SKİLLS RATİNG SCALE TÜRKÇE’ YE UYARLAMA ÇALIŞMASI
Yıl 2022,
Cilt: 7 Sayı: 1, 26 - 39, 30.06.2022
Hatice Gözde Ertürk Kara
,
Başak Filikci
Öz
Çalışmanın amacı, erken çocukluk dönemindeki çocukların okuma yazmaya yönelik motor becerilerini ölçmek üzere tasarlanan Motor Skills Rating Scale’ın (MSRS), Türk örnekleme uyarlanarak geçerlik güvenirlik çalışmasının yapılmasıdır. Ölçeğin kapsamı doğrultusunda uzman görüşleri neticesinde Türkçe ’ye OYMBD Ölçeği olarak çevrilmiştir. Çalışma, nicel araştırma türlerinden tarama modelindedir. Örneklemini Aksaray ili merkez ve merkeze bağlı köylerde yer alan ilkokulların birinci sınıfına devam eden 66-84 aylık 368 çocuk oluşturmaktadır. Maksimum çeşitlilik örnekleme türü kullanılmıştır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, OYMBD Ölçeği ve Öğrenmeyi Desteklemede Gelişimsel Göstergeler_4 değerlendirme araçları ile öğretmenlerin çocukların karnelerine verdikleri notların temin edilmesi yoluyla toplanmıştır. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda ölçeğin Türkçe versiyonunun İnce Motor ve Beden Farkındalığı olmak üzere iki boyutlu bir yapı gösterdiği ve toplam 16 maddeden oluştuğu belirlenmiştir. Dil, kapsam, ölçüt ve yordama geçerliliği ile güvenirlik çalışmalarına dair analizler sonucunda ölçeğin Türk örnekleminde geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna varılmıştır.
Kaynakça
- Özcan, E. (2014). Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bilişsel Okul Olgunluğu Düzeylerinin Okuma Yazmayı Öğrenme Sürecine Olan Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Alakoç Pirpir, D. (2011). Anne Eğitim Programının 5–6 Yaş Çocuklarının Temel Eğitime Hazır Bulunuşluk Düzeyine Etkisinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Cinkılıç, H. (2009). Okul Öncesi Eğitimin İlköğretim 1. Sınıf Öğrencilerinin Okul Olgunluğuna Etkisinin İncelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Yavuzer, H. (2000). Okul çağı çocuğu. İstanbul: Remzi.
- Kutluca Canbulat, A. N. & Tuncel, M. (2012). Birinci Sınıf Öğretimine Bütünsel Yaklaşım ve Öğretimde Bireyselleştirme Çalışmaları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 31-60.
- Özdemir, K. (2014). İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazı Özelliklerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
- Mcafee, O. &Leong, D. J. (2012). Değerlendirme Süreç ve Sonuçlarının İletişimi ve İş Birliği İçinde Kullanımı. B. Ekinci Palut (Çev. Ed.), Erken Çocukluk Döneminde Gelişim ve Öğrenmenin Desteklenmesi (s. 193- 211) içinde. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Tepeli, K. (2007). Büyük Kas Becerilerini Ölçme Testi (BÜKBÖT)’nin Türkiye Standardizasyonu. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Sevimay, D. (1986). Okulöncesi Çağı Çocuklarının Motor Performanslarının İncelenmesi. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Müniroğlu, S. (1995). Anaokullarına Devam Eden 4-5 Yaş Çocukların Motor Gelişimlerine Etki Eden Faktörler Üzerine Bir İnceleme. Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
- Kılıç, Z., Uyanık Balat, G. &Çağlak Sarı, S. (2017). CHAMPS Motor Beceriler Protokolü’nün (CMSP) 4 ve 5 Yaş Çocuklarına Yönelik Türkçe’ye Uyarlama Çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3 (3), 129-142.
- Temel F., Ersoy Ö., Avcı N. & Turla A. (2004). Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı. Ankara: RekmayLtd.Şti.
- Cameron, C. E., Chen, W. B., Blodgett, J., Cottone, E. A., Mashburn, A. J., Brock, L. L. &Grissmer, D. (2012). Preliminary Validation of the Motor SkillsRatingScale. Journal of PsychoeducationalAssessment, 30(6), 555–566.
- Ertürk Kara, H. G. (2015-2017). Okul öncesi Dönemdeki Çocukların İlkokula Hazır Olma Durumlarının İncelenmesi, DIAL 4 Ölçme Aracının Türkiye'ye Uyarlanma Çalışması. Aksaray Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
Son, S. H. &Meisels, S. J. (2006). The relationship of young children's motor skills to later school achievement. Merrıll-PalmerQuarterly, 52(4), 755-778.
- Wassenberg, R., Feron, F. J. M., Kessels, A. G. H., Hendriksen, J. G. M., Kalff, A. C., Kroes, M., Hurks, P. P. M., Beeren, M., Jolles, J. &Vles, J. S. H. (2005). Relation between cognitive and motor performance in 5- to 6-year-old children: results from a large-scale cross-sectional study. Child Development, 76(5), 1092 – 1103.
- Grissmer, D., Grimm, K. J., Aiyer, S. M., Murrah, W. M. &Steele, J. S. (2010). Fine motor skills and early comprehension of the world: two new school readiness ındicators. DevelopmentalPsychology, 46(5), 1008–1017.
- Roebers, C. M. &Kauer, M. (2009). Motor and cognitive control in a normative sample of 7-year-olds. Developmental Science, 12(1), 175–181.