Research Article
BibTex RIS Cite

İLKOKUL HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANABİLİRLİĞİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 58 - 74, 30.06.2016

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Hayat Bilgisi dersi
öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Nitel
araştırma yöntemlerinden yapılandırılmamış görüşme tekniğinin kullanıldığı
araştırmanın çalışma grubunu Ordu ili Altınordu ilçesinde görev yapmakta olan
18 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Yüz yüze görüşme şeklinde yapılan
araştırmada öğretmenlere 6 görüşme sorusu sorulmuştur. Ulaşılan veriler nitel
analiz yöntemlerinden içerik analizine tabi tutulmuş ve elde edilen bulgulara
dayalı veriler kategorize edilerek çizelgelerde belirtilmiştir. Araştırmada
ulaşılan sonuçlara göre, öğretmenler hayat bilgisi öğretim programında yer alan
kazanımların çoğunlukla gerçek hayata uyarlanabilir olduğunu ifade ederlerken,
kazanımlar ve temalar için belirlenen sürelerin yetersiz olduğu, ders
içeriklerinin daha somut ve ilgi çekici olması gerektiği, öğretim programının
gelişmelere bağlı olarak güncellenmesi gerektiği de belirtilmiştir.
Öğretmenlerin bazıları imkânların daha iyi olması gerektiğini ifade ederken,
sınıf mevcutlarının fazla olmasının önemli bir sorun olduğunu, 1. sınıf
kitaplarında okuma yazmaya geçmeden yazma gerektiren etkinlikler bulunduğunu
belirten öğretmenler olmuştur. Öğretmenlerin bir kısmı Hayat Bilgisi öğretim
programında Atatürkçülük ile ilgili konuların yeterli olduğunu düşünürken, bir
kısmı da daha fazla, ilgi çekici ve milli duyguları pekiştirecek etkinliklerin
olmasının olumlu olacağı şeklinde fikir belirtmişlerdir. Sonuç olarak öğretmen
görüşleri doğrultusunda hayat bilgisi öğretim programının olumlu yanlarının yanında
eksikliklerin de bulunduğu görülmüştür.

References

  • Acat, M.B. ve Uzunkol, E.D. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin İlköğretim Programlarındaki Değerlendirme Sürecine İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Kış-2010 C.9 S.31 (001-027),URL: http://dergipark.ulakbim.gov.tr/esosder/article/view/5000068288/5000063351
  • Albayrak, F. (2001). Hayat Bilgisi Dersinin Öğretimi ve İçerik. (Editör: Küçükahmet,L.).Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baysal, N. Z. (2006). Hayat Bilgisi: Toplumsal ve Doğal Yaşama Bütüncül Bir Bakış‛. C. Öztürk (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi: Yapılandırmacı Bir Yaklaşım, (1. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ergün, M., Özdaş, A. (1997). Öğretim İlke ve Yöntemleri .İstanbul: Kaya Matbaacılık.
  • Güçlü, N. (2001). Hayat Bilgisi Ders Kitabının Tasarımı. (Editör: Küçükahmet, L.).Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Hayat Bilgisi 1-3. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güleryüz, H.(2008). Hayat Bilgisi Öğretimi ve Programı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Güngördü, E. (2001). İlköğretimde Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • İnal, F. Nazmiye. (2010). İlköğretim 3.Sınıf Hayat Bilgisi Ders Kitaplarına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi: Konya.
  • Karaca, N. H. (2008). İlköğretim Hayat Bilgisi Ders Kitaplarının 2005 Hayat Bilgisi Ders Programında Yer Alan Becerileri Uygunluk Düzeyinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Afyonkarahisar İli Örneklemi). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Afyon.
  • Kellner, D. (2002). Theorizing globalization, Sociological Theory.20 (3), 285-305.
  • Küçükahmet, L. (2005). “2004 Hayat Bilgisi Programının Değerlendirilmesi”. Eğitimde Yansımalar VII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Erciyes Üniversitesi: Kayseri.
  • McMillan, H. J. and Schumacher, S. (2010). Research in education. Pearson Education: Boston,USA.
  • MEB. (2009). İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1. 2. 3. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Ocak, G. ve Beydoğan, Ö. (2003). İlköğretim Okulları 3. Sınıf Hayat Bilgisi Dersi İçerik Standartlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Bazı Değişkenler Açısından Yeterlilik Düzeyi (Standart Belirleme-Erzurum Örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimi Anabilim Dalı: Erzurum.
  • Ornstein, A.C. and F. B. Hunkins (1988). Curriculum: Foundations, Principles and Issues. Prentice Hail, Englevvood Cliffs: New Jersey.
  • Özçetin, A. (2000). 1998 İlköğretim Hayat Bilgisi Öğretim Programının Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. OnSekiz Mart Üniversitesi: Çanakkale.
  • Özdemir, M. (1998). Hayat Bilgisi Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Özdemir, S, M. (2011). Hayat Bilgisi Ders Programının Değerlendirilmesi. (Editör: Küçükahmet, L.). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu (ss. 248- 267). İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özden, Y. (2005). 2004 Yeni Hayat Bilgisi Programının Öğretmen Görüşleri Esas Alınarak Değerlendirilmesi (Samsun İli Örneği), Eğitimde Yansımalar VII, Yeni İlköğretim Programının Değerlendirilmesi Sempozyumu, 14-16 Kasım 2005, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kayseri, ss 440-445, Tekışık Eğitim Araştırma Vakfı Yayınları: Ankara.
  • Özgüven, İ.E. (1992). Görüşme İlke ve Teknikleri. İkinci baskı. Ankara: Odak Ofset Matbaacılık.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2005). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Posner, J. G. (1995). Analyzing The Curriculum. Third Edition. The McGraw Hill Companies.
  • Sönmez, V. (1999). Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Tuncer, Ö. (2009). İlköğretim 3.Sınıf Hayat Bilgisi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Aydın.
  • Türkyılmaz, A. (2011). İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi (Balıkesir İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Balıkesir.
  • Uğur, T. (2006). 2005 İlköğretim 1., 2. ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri (Uşak İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Afyon.
  • Yel, S. (2001). Hayat Bilgisi Dersinin Öğretimi ve İçerik. (Editör: Küçükahmet, L.).Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Hayat Bilgisi 1-3. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

EVALUATION OF THE APPLIABILITY OF PRIMARY SCHOOL LIFE STUDIES CURRICULUM IN TERMS OF TEACHERS OPINIONS

Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 58 - 74, 30.06.2016

Abstract



The
purpose of this study is to evaluate life studies curriculum in terms of
teacher opinions. The sample group of this study consists of 18 primary school
teacher who work in Ordu province, Altınordu district. An unconstructed interview
method was chosen as one of the qualitative methods. 6 interview questions were
asked to the attendants with a face to face interaction. The data gathered was
subjected to content analysis which is one of qualitative ones, and the results
were categorized in tables. According to the findings reached in thisstudy,
although the primary school teachers state that life studies course
acquisitions are mostly applicable to the ordinary life, they say the time
reserved for acquisitions and themes is inadequate, the course content seems to
be far away from attraction, and the curriculum needs to be revised and
updated. Although some of the teachers state that the facilities should be
better, the others say that the classroom populations are too many and there
areactivities for the first graders that requires them to write skills which
seems as a inaccuracy. Some of the teachers think that there are enough topics
related to Kemalism, and others say it is going to be positive to put
interesting 
activities and activities that arouse the national emotions amongst the
students. As a consequence, the primary school teachers think that the life
studies curriculum have the positive traits besides its deficits.

References

  • Acat, M.B. ve Uzunkol, E.D. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin İlköğretim Programlarındaki Değerlendirme Sürecine İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Kış-2010 C.9 S.31 (001-027),URL: http://dergipark.ulakbim.gov.tr/esosder/article/view/5000068288/5000063351
  • Albayrak, F. (2001). Hayat Bilgisi Dersinin Öğretimi ve İçerik. (Editör: Küçükahmet,L.).Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baysal, N. Z. (2006). Hayat Bilgisi: Toplumsal ve Doğal Yaşama Bütüncül Bir Bakış‛. C. Öztürk (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi: Yapılandırmacı Bir Yaklaşım, (1. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ergün, M., Özdaş, A. (1997). Öğretim İlke ve Yöntemleri .İstanbul: Kaya Matbaacılık.
  • Güçlü, N. (2001). Hayat Bilgisi Ders Kitabının Tasarımı. (Editör: Küçükahmet, L.).Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Hayat Bilgisi 1-3. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güleryüz, H.(2008). Hayat Bilgisi Öğretimi ve Programı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Güngördü, E. (2001). İlköğretimde Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • İnal, F. Nazmiye. (2010). İlköğretim 3.Sınıf Hayat Bilgisi Ders Kitaplarına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi: Konya.
  • Karaca, N. H. (2008). İlköğretim Hayat Bilgisi Ders Kitaplarının 2005 Hayat Bilgisi Ders Programında Yer Alan Becerileri Uygunluk Düzeyinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Afyonkarahisar İli Örneklemi). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Afyon.
  • Kellner, D. (2002). Theorizing globalization, Sociological Theory.20 (3), 285-305.
  • Küçükahmet, L. (2005). “2004 Hayat Bilgisi Programının Değerlendirilmesi”. Eğitimde Yansımalar VII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Erciyes Üniversitesi: Kayseri.
  • McMillan, H. J. and Schumacher, S. (2010). Research in education. Pearson Education: Boston,USA.
  • MEB. (2009). İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1. 2. 3. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Ocak, G. ve Beydoğan, Ö. (2003). İlköğretim Okulları 3. Sınıf Hayat Bilgisi Dersi İçerik Standartlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Bazı Değişkenler Açısından Yeterlilik Düzeyi (Standart Belirleme-Erzurum Örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimi Anabilim Dalı: Erzurum.
  • Ornstein, A.C. and F. B. Hunkins (1988). Curriculum: Foundations, Principles and Issues. Prentice Hail, Englevvood Cliffs: New Jersey.
  • Özçetin, A. (2000). 1998 İlköğretim Hayat Bilgisi Öğretim Programının Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. OnSekiz Mart Üniversitesi: Çanakkale.
  • Özdemir, M. (1998). Hayat Bilgisi Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Özdemir, S, M. (2011). Hayat Bilgisi Ders Programının Değerlendirilmesi. (Editör: Küçükahmet, L.). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu (ss. 248- 267). İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özden, Y. (2005). 2004 Yeni Hayat Bilgisi Programının Öğretmen Görüşleri Esas Alınarak Değerlendirilmesi (Samsun İli Örneği), Eğitimde Yansımalar VII, Yeni İlköğretim Programının Değerlendirilmesi Sempozyumu, 14-16 Kasım 2005, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kayseri, ss 440-445, Tekışık Eğitim Araştırma Vakfı Yayınları: Ankara.
  • Özgüven, İ.E. (1992). Görüşme İlke ve Teknikleri. İkinci baskı. Ankara: Odak Ofset Matbaacılık.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2005). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Posner, J. G. (1995). Analyzing The Curriculum. Third Edition. The McGraw Hill Companies.
  • Sönmez, V. (1999). Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Tuncer, Ö. (2009). İlköğretim 3.Sınıf Hayat Bilgisi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Aydın.
  • Türkyılmaz, A. (2011). İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi (Balıkesir İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Balıkesir.
  • Uğur, T. (2006). 2005 İlköğretim 1., 2. ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri (Uşak İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Afyon.
  • Yel, S. (2001). Hayat Bilgisi Dersinin Öğretimi ve İçerik. (Editör: Küçükahmet, L.).Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Hayat Bilgisi 1-3. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 28 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Talip Öztürk

Ömer Kalafatçı

Publication Date June 30, 2016
Submission Date February 18, 2017
Published in Issue Year 2016Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Öztürk, T., & Kalafatçı, Ö. (2016). İLKOKUL HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANABİLİRLİĞİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 58-74.

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png