Bu çalışmanın amacı, resmî okullarındaki stratejik yönetim uygulanmalarının okul
yöneticilerine göre üstün ve zayıf yönlerinin belirlenmesi ve
değerlendirilmesidir. Çalışmada
nitel araştırma yöntemi benimsenmiş olup; çalışma grubunun belirlenmesinde
amaçlı örnekleme yöntemi ve buna bağlı olarak maksimum çeşitlilik ve ölçüt
örnekleme teknikleri kullanılmıştır. 2015-2016 eğitim öğretim yılında Düzce
ilinde değişik eğitim kademelerinde görev yapan 12 yönetici (6 müdür, 6 müdür
yardımcısı) katılımcı olarak belirlenmiştir. Çalışma sonucunda: Stratejik
yönetim planlamasında vizyon ve misyonun varlığı, kurulan ekiplerin
örgütlenerek okulun geleceği hakkında plan yapıp uygulamalarının önemi ortaya
çıkmaktadır. Stratejik yönetim planlamasının, ortak hareket edilmesine ortam
sağladığı, tüm çalışanların katıldığı ekiplerin kurulmasına öncülük ettiği
belirtilmektedir. Stratejik yönetimin planlama aşaması uzun ve detaylı bir
çalışmayı gerektiren, özveri ve fedakârlık isteyen bir süreçtir. Ancak bu kadar
yorucu bir süreç olmasına rağmen bazen hedefler gerçekleştirilememektedir. Planlama
aşamasında, okullarda işin uzmanı kişilerin olmaması, destek sağlayacak yeterince
eğitimcinin bulunmaması uygulamanın başarılı olmamasına sebep olabilmektedir.
Katılımcılara göre stratejik planlamanın uygulama aşamasında yaşanan
problemlerin başında maddi sıkıntılar gelmektedir. Onlara göre okullarda kaynak
sıkıntısı yaşanmaktadır. Stratejik yönetimin değerlendirme boyutunun olumlu
yönleri; uygulama aşamasında aşılamayan sorunların tespit edilmesi, gerçekleştirilemeyen
hedeflerin bir sonraki dönemde tekrar ele alınması ya da sebeplerinin araştırılmasına
olanak tanımasıdır. Kurulan ekiplerin çalışmaları değerlendirilerek gerekirse
değişiklik yapılması, öncelikle okula fayda sağlayacak yeniliklerin yapılıp
yapılamayacağı üzerinde durulması, eksik ve yanlış olan konularda düzenleme
yapılması yönünde kararlar alınmasını sağlaması, hataların tespit edilerek
farkındalık kazandırması, grup üyelerinin işbirliği ve dayanışma içinde
çalışmasını sağlaması, üyelerin öz eleştiri yaparak hatalarını düzeltmelerine
fırsat sağlaması, gerçekçi ölçümler elde edilmesi, ölçümlerin istatistikî
verilere bağlı olarak yapılmasını sağlaması ve yapılan analiz çalışmalarının
yeni öngörüler oluşturmasıdır. Stratejik yönetimin değerlendirme aşamasının
olumsuz yönleri: okullarda objektif değerlendirme yapabilecek uzman kişilerin
olmaması, değerlendirmelerin amatörce (tecrübesizce) yapılması sonucunda doğru
sonuçlara ulaşılamaması, paydaşların rekabet içinde hareket etmeleri nedeniyle
yanlı değerlendirmeler yapılmasına sebep olması, planlanan hedeflerin
gerçekleştirilmemesinin üyelerde bezginlik ve umutsuzluk yaratması, okulun
vizyon ve misyonunun somut olarak değerlendirilememesidir.
The aim of the research is to
determine and evaluate the superior and inferior aspects of strategical
management applications in state schools according to principals. Qualitative
research method was adopted in the research. Purposeful sampling method and accordingly
maximum variation and criterion sampling techniques were usedin determining the
study group. The participants consist of 12 principals (6 principals, 6 deputy
principals) who have been working in various educational stages in Düzce
province in 2015-2016 academic year. Research results demonstrate that the
presence of vision and mission has gained importance and that teams constituted
should do
planning about the school
development and apply the plans. It is stated that strategic management
planning provides common action and leads to building teams which include full
participation of the members. The planning stage of strategic management
requires long and elaborate study and demands commitment and generosity.
However, though it is an exhaustive process, sometimes the objectives are not
profoundly accomplished. Schools may not contain expert staff or they may lack
enough educators to provide support in the planning stage. The failure of the
application may result from these factors. The participants state that the main
problem of the application stage of strategic planning is the financial
difficulties. They remark that the schools experience resource problems. The
positive aspects of the evaluation stage of strategical management are that it
determines the unachievable problems of the application stage, that it
reconsiders the unaccomplished targets or that it enables further examination
of the reasons. The evaluation stage suggests that the works of constituted
teams should be evaluated and necessary changes should be made, that the
innovations should be primarily based on school advantages and that necessary
adjustment should be carried out about the deficiencies and mistakes. Moreover,
it determines the mistakes and raises awareness, provides cooperative work of
team members and enables self-corrections of the members by providing
self-evaluation. It ensures more realistic measurements. These measurements are
carried out in accordance with the statistical data and the evaluation stage
provides that analysis study creates new visions. The negative sides of the
evaluation stage of strategical management are that schools do not have expert
staff to carry out objective evaluation, that the evaluations are done
unprofessionally, that the results are not correct and that the shareholders
work in a competition environment. The competition among the shareholders
causes non-objective evaluations and unaccomplished targets creates weariness
and despair in members. Also the vision and mission of the school are not
evaluated perceptibly.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Submission Date | February 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2016Volume: 1 Issue: 2 |
Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board
Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.