Üstbiliş
becerilerinin öğrencilerin İngilizce öğrenmelerine ilişkin akademik
başarılarını ne ölçüde etkilediğini ölçen çalışmaların sayıca azlığı göze
çarpmaktadır. Dolayısıyla bu çalışmada, hazırlık sınıf öğrencilerinin üstbiliş becerileri
ile İngilizce dersine ilişkin akademik başarıları arasında bir ilişkinin olup
olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca bu çalışmada öğrencilerin
demografik bilgilerine ilişkin farklı değişkenlerin öğrencilerin üstbiliş
becerileri üzerinde etkisinin olup olmadığı da belirlenmiştir. Bu çalışma
üstbiliş becerilerini etkileyen kişisel değişkenleri belirlemesi ve bu
beceriler ile İngilizce dersi akademik başarısı arasındaki ilişkiyi saptaması
açısından önemlidir. Bu araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden tekil ve ilişkisel
tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmada evrenin %50’sine ulaşılması
amaçlanmıştır. Araştırmada veriler, öğrencilerin
üstbiliş becerilerini belirlemek için Shraw ve Dennison (1994) tarafından
geliştirilmiş olan Üstbiliş Envanteri’nin maddelerinden yararlanılarak Turan
(2009) tarafından geliştirilen Üstbiliş Ölçeği ile toplanmıştır. Ölçek tek
boyuttan ve 28 maddeden oluşan 5’li Likert tipi bir ölçektir. Bu sebeple ölçekten
350 tane çoğaltılmış ve öğrencilere uygulanmıştır. Öğrencilerin akademik başarılarını
belirlemek için birinci ara sınavdan aldıkları notlar kullanılmıştır. Birinci
ara sınav öğrencilerin konuşma, yazma, okuma ve dinleme becerilerini ölçen
kapsamlı bir sınavdır. Öğrencilerin üstbiliş beceri düzeylerini belirlemek için
toplanan verilerin analiz edilmesinden sonra öğrencilerin üstbiliş
becerilerinin yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra, öğrencilerin
üstbiliş beceri düzeyleri, öğrencilerin cinsiyetine göre değişirken, öğretim
gördükleri fakülteye, öğrenim şekline, yaşlarına ve mezun oldukları lise türüne
göre değişmediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin üstbiliş becerileri
ile İngilizce dersine ilişkin akademik başarıları arasında anlamlı bir ilişki
olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
The studies that try to find out how students’
metacognitive skills affect their academic success of the English course are
really limited. Moreover, these studies, which are few in number, do not
consider English academic success in a general way. Therefore, in this study,
it was aimed to determine whether there is a relationship between the metacognition
skills of the English preparatory students and their academic success of the
English course. In addition, this study will also determine whether the
different variables related to students' demographic features have an effect on
the students' metacognition skills. This study is important in determining the
personal variables which affect metacognition skills and in determining the
relationship between this skill and the academic success of the English course.
In this study, singular and relational survey model, which are quantitative
research methods, was used and it is aimed to reach 50% of the universe in the
study. Data was collected by the Metacognition Scale developed by Turan (2009)
by using the items of Metacognition Inventory developed by Shraw and Dennison
(1994) to determine the metacognitive skills of the students. The scale is a
5-point Likert-type scale and consists of one dimension and 28 items. For this
reason, 350 scales were copied and conducted to the students. The students’
grades of first midterm exam were used to determine the academic success of the
students. The first midterm exam is a comprehensive exam that measures
students' speaking, writing, reading and listening skills. After analyzing of
the collected data to determine students' metacognition skill levels, it was
found out that students have high level of metacognition skills. Also, it was
seen that while the students’ metacognitive skills differ according to their
gender, they do not differ according to their age, faculty/college, education
type, high school. Besides, it was found out that there is not any significant
correlation between metacognitive skills of the students and their English
academic success.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | July 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017Volume: 2 Issue: 1 |
Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board
Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.