Eğitim Bilişim Ağı (EBA) web sitesi
hem öğrenciler, hem öğreticiler hem de eğitimle uğraşan kişiler için kaynak
sağlamaktadır. Bu çalışmada EBA’nın kullanılabilirliğinin test edilmesi
amaçlanmıştır. Bu amaçla kullanılabilirlik ölçütü olarak kullanıcıların sistemi
etkin kullanımları ve sisteme yönelik görüşleri incelenmiştir. Araştırma grubu
Aksaray ilinde çalışmakta olan çeşitli alanlardan yedi öğretmen oluşturmuştur. Yapılan
ön görüşmeler doğrultusunda EBA’da kullanıcıların en çok kullandığı ve ihtiyaç
duyulabileceği düşünülen otantik görevler havuzu oluşturulmuş ve göz izleme
cihazıyla incelemek üzere sekiz görev belirlenmiştir. Veriler görüşme notları,
sesli kayıtlar ve göz izleme cihazından elde edilmiştir. Elde edilen veriler
analiz edilerek tasarım ve içerik boyutunda kullanılabilirlik sorunları ortaya
koyulmuş ve bu sorunlara çözüm önerileri üretilmiştir. Göz izleme cihazı
verilerine göre en fazla sorun videolar bölümünde ve sitenin genel tasarımda
ortaya çıkmıştır. Görüşme verilerine göre ise tasarımın ilk sürüm dikkate
alındığında düzelme göstermesine rağmen alan içeriklerinin yetersiz olması ve
arama motorunun verimsiz çalışması söylenebilir.
The Education Information Network (EBA) website provides resources for
both students, educators and people who deal with education. It is aimed to
test the usability of EBA in this study. For this purpose, the criterion of
usability identified as the participants efficient use of the system and perceptions
about the system are examined. The research group consisted of seven teachers
from different disciplines working in Aksaray. In line with the preliminary
talks, a pool of authentic tasks that users are most used and thought to be
needed was established and eight tasks were set to be examined with the eye
tracking device. The data were obtained from the interview notes, voice
recordings and eye tracking device. By analysing the obtained data, the
usability problems in the design and content dimensions are presented and the suggested
solutions are formed. According to the eye tracking device data, most of the
problems are in the videos section and the web site’s general design. In
addition, according to the interview data, although web site design is improved
compared to the initial version, the content is inadequate and the search
engine is inefficient.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | July 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2017Volume: 2 Issue: 1 |
Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board
Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.