Research Article
BibTex RIS Cite

EĞİTİM BİLİŞİM AĞI WEB SİTESİNİN OTANTİK GÖREVLER VE GÖZ İZLEME İLE KULLANILABİLİRLİĞİNİN İNCELENMESİ

Year 2017, Volume: 2 Issue: 1, 24 - 38, 30.06.2017

Abstract

Eğitim Bilişim Ağı (EBA) web sitesi
hem öğrenciler, hem öğreticiler hem de eğitimle uğraşan kişiler için kaynak
sağlamaktadır. Bu çalışmada EBA’nın kullanılabilirliğinin test edilmesi
amaçlanmıştır. Bu amaçla kullanılabilirlik ölçütü olarak kullanıcıların sistemi
etkin kullanımları ve sisteme yönelik görüşleri incelenmiştir. Araştırma grubu
Aksaray ilinde çalışmakta olan çeşitli alanlardan yedi öğretmen oluşturmuştur. Yapılan
ön görüşmeler doğrultusunda EBA’da kullanıcıların en çok kullandığı ve ihtiyaç
duyulabileceği düşünülen otantik görevler havuzu oluşturulmuş ve göz izleme
cihazıyla incelemek üzere sekiz görev belirlenmiştir. Veriler görüşme notları,
sesli kayıtlar ve göz izleme cihazından elde edilmiştir. Elde edilen veriler
analiz edilerek tasarım ve içerik boyutunda kullanılabilirlik sorunları ortaya
koyulmuş ve bu sorunlara çözüm önerileri üretilmiştir. Göz izleme cihazı
verilerine göre en fazla sorun videolar bölümünde ve sitenin genel tasarımda
ortaya çıkmıştır. Görüşme verilerine göre ise tasarımın ilk sürüm dikkate
alındığında düzelme göstermesine rağmen alan içeriklerinin yetersiz olması ve
arama motorunun verimsiz çalışması söylenebilir.

References

  • Aktay, S., Keskin, T. (2016). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) İncelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi 2 (3), 27-44.
  • Arsoy, S., Kalipsiz, O., Öztürk, S. (2013). E-Devlet web siteleri için rehber tabanlı kullanılabilirlik değerlendirmesi, Ulusal Yazılım mühendisleri Sempozyumu, İzmir, Türkiye.
  • Ateş, V., Karacan, H. (2010). Abant İzzet Baysal Üniversitesi web sitesi kullanılabilirlik analizi. International Journal Of Informatics Technologies, 2(2).
  • Augustine, S., Greene, C. (2002). Discovering How Students Search a Library Web Site: A Usability Case Study. College & Research Libraries.
  • Çağıltay, K. (2011). İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve Kullanılabilirlik Mühendisliği: Teoriden Pratiğe. Ankara, Türkiye, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık.
  • Durmuş, S., Çağıltay, K. (2012). Kamu Kurumu Web Siteleri ve Kullanılabilirlik. Kitapta bolum: E-devlet Kamu yönetimi Ve Teknoloji İlişkisinde Güncel Gelişmeler. Editörler: Mehmet Zahid Sobacı, Mete Yıldız 293-322, Nobel Yayınevi.
  • EBA, (2017). EBA Web Sitesi - Hakkımızda URL: http://www.eba.gov.tr/hakkimizda [Erişim Tarihi: 17.02.2017]
  • Ekici, M., Arslan, İ., Tüzün, H. (2016). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Web Portalı Kullanılabilirliğinin Göz İzleme Yöntemiyle Değerlendirilmesi. Eğitim Teknolojileri Okumaları içinde. (Eds: İşman, A., Odabaşı, H. F., Akkoyunlu, B.), 273-297, Ankara: TOJET.
  • Fatih Projesi (2017). Fatih Projesi Web Sitesi – Proje Hakkında. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/proje-hakkinda/ [Erişim Tarihi: 17.02.2017]
  • Goldberg, J. H., Kotval, X. P. (1999). Computer interface evaluation using eye movements: methods and constructs. International Journal of Industrial Ergonomics, 24(6), 631-645.
  • Just, M. A., Carpenter, P. A. (1980). A theory of reading: From eye fixations to comprehension. Psychological review, 87(4), 329.
  • Nielsen, J. (2012). How many test users in a usability study. Nielsen Norman Group, 4(06).
  • Özçelik, E., Kurşun, E., Çağıltay, K. (2006). Göz hareketlerini izleme yöntemiyle üniversite web sayfalarının incelenmesi. Akademik Bilişim, 9-11.
  • O'Brien, S. (2009). Eye tracking in translation process research: methodological challenges and solutions. Methodology, Technology and Innovation in Translation Process Research, 38, 251-266.
  • Pala, F. K., Altan, T., Ilgaz, H., Çınar, M., Tüzün, H. (2010). Hacettepe Üniversitenin Kütüphane Web Sitesi kullanılabilirlik çalışması. Educational Technology Conference (IETC), 26th-28th April, İstanbul, Turkey.
  • Rubin, J. (1994). Handbook of usability testing. Wiley Technical Communication Library: New York.
  • Zhang, J., Johnson, T. R., Patel, V. L., Paige, D. L., Kubose, T. (2003). Using usability heuristics to evaluate patient safety of medical devices. Journal of Biomedical Informatics, 36(1–2), 23-30. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S1532-0464(03)00060-1.

INVESTIGATION THE USABILITY OF EDUCATION INFORMATION NETWORK (EIN) WEB SITE BY EYE TRACKING AND AUTHENTIC TASKS

Year 2017, Volume: 2 Issue: 1, 24 - 38, 30.06.2017

Abstract

The Education Information Network (EBA) website provides resources for
both students, educators and people who deal with education. It is aimed to
test the usability of EBA in this study. For this purpose, the criterion of
usability identified as the participants efficient use of the system and perceptions
about the system are examined. The research group consisted of seven teachers
from different disciplines working in Aksaray. In line with the preliminary
talks, a pool of authentic tasks that users are most used and thought to be
needed was established and eight tasks were set to be examined with the eye
tracking device. The data were obtained from the interview notes, voice
recordings and eye tracking device. By analysing the obtained data, the
usability problems in the design and content dimensions are presented and the suggested
solutions are formed. According to the eye tracking device data, most of the
problems are in the videos section and the web site’s general design. In
addition, according to the interview data, although web site design is improved
compared to the initial version, the content is inadequate and the search
engine is inefficient.

References

  • Aktay, S., Keskin, T. (2016). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) İncelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi 2 (3), 27-44.
  • Arsoy, S., Kalipsiz, O., Öztürk, S. (2013). E-Devlet web siteleri için rehber tabanlı kullanılabilirlik değerlendirmesi, Ulusal Yazılım mühendisleri Sempozyumu, İzmir, Türkiye.
  • Ateş, V., Karacan, H. (2010). Abant İzzet Baysal Üniversitesi web sitesi kullanılabilirlik analizi. International Journal Of Informatics Technologies, 2(2).
  • Augustine, S., Greene, C. (2002). Discovering How Students Search a Library Web Site: A Usability Case Study. College & Research Libraries.
  • Çağıltay, K. (2011). İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve Kullanılabilirlik Mühendisliği: Teoriden Pratiğe. Ankara, Türkiye, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık.
  • Durmuş, S., Çağıltay, K. (2012). Kamu Kurumu Web Siteleri ve Kullanılabilirlik. Kitapta bolum: E-devlet Kamu yönetimi Ve Teknoloji İlişkisinde Güncel Gelişmeler. Editörler: Mehmet Zahid Sobacı, Mete Yıldız 293-322, Nobel Yayınevi.
  • EBA, (2017). EBA Web Sitesi - Hakkımızda URL: http://www.eba.gov.tr/hakkimizda [Erişim Tarihi: 17.02.2017]
  • Ekici, M., Arslan, İ., Tüzün, H. (2016). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Web Portalı Kullanılabilirliğinin Göz İzleme Yöntemiyle Değerlendirilmesi. Eğitim Teknolojileri Okumaları içinde. (Eds: İşman, A., Odabaşı, H. F., Akkoyunlu, B.), 273-297, Ankara: TOJET.
  • Fatih Projesi (2017). Fatih Projesi Web Sitesi – Proje Hakkında. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/proje-hakkinda/ [Erişim Tarihi: 17.02.2017]
  • Goldberg, J. H., Kotval, X. P. (1999). Computer interface evaluation using eye movements: methods and constructs. International Journal of Industrial Ergonomics, 24(6), 631-645.
  • Just, M. A., Carpenter, P. A. (1980). A theory of reading: From eye fixations to comprehension. Psychological review, 87(4), 329.
  • Nielsen, J. (2012). How many test users in a usability study. Nielsen Norman Group, 4(06).
  • Özçelik, E., Kurşun, E., Çağıltay, K. (2006). Göz hareketlerini izleme yöntemiyle üniversite web sayfalarının incelenmesi. Akademik Bilişim, 9-11.
  • O'Brien, S. (2009). Eye tracking in translation process research: methodological challenges and solutions. Methodology, Technology and Innovation in Translation Process Research, 38, 251-266.
  • Pala, F. K., Altan, T., Ilgaz, H., Çınar, M., Tüzün, H. (2010). Hacettepe Üniversitenin Kütüphane Web Sitesi kullanılabilirlik çalışması. Educational Technology Conference (IETC), 26th-28th April, İstanbul, Turkey.
  • Rubin, J. (1994). Handbook of usability testing. Wiley Technical Communication Library: New York.
  • Zhang, J., Johnson, T. R., Patel, V. L., Paige, D. L., Kubose, T. (2003). Using usability heuristics to evaluate patient safety of medical devices. Journal of Biomedical Informatics, 36(1–2), 23-30. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S1532-0464(03)00060-1.
There are 17 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Ferhat Kadir Pala

Halit Arslan

Fatih Özdinç

Publication Date June 30, 2017
Submission Date July 4, 2017
Published in Issue Year 2017Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Pala, F. K., Arslan, H., & Özdinç, F. (2017). EĞİTİM BİLİŞİM AĞI WEB SİTESİNİN OTANTİK GÖREVLER VE GÖZ İZLEME İLE KULLANILABİLİRLİĞİNİN İNCELENMESİ. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 24-38.

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 8- Iss. 2) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 1) of the IHEAD will be available online in June, 2024. As of January, 2024, IHEAD will accept submission in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png