Bu araştırmada,
ortaöğretim okulu müdürlerinin, müdürlük mesleğine ilişkin iş doyumları ile öz
yeterlik algıları arasındaki ilişkiyi keşfetmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada
ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmaya 329 ortaöğretim okul müdürü
katılmıştır. Araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen İş Doyum Ölçeği
ile Tschannen-Moran ve Gareis’in (2004) geliştirdiği ‘Okul Müdürlerinin Öz
Yeterlik Algıları Ölçeği’ Türkçeye uyarlanarak kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların yönetsel,
öğretimsel ve etik öz yeterlik algısına ‘çoğunlukla’ sahip oldukları
belirlenmiştir. Benzer şekilde katılımcılar, genel öz yeterlik algısına da
‘çoğunlukla’ sahiptirler. Katılımcıların ‘az’ düzeyde bireysel ve örgütsel iş
doyumuna sahip oldukları saptanmıştır. Ayrıca katılımcıların genel iş doyumu
seviyesi de ‘az’ düzeydedir. Bununla birlikte yönetsel, öğretimsel ve etik öz
yeterlikler cinsiyet, eğitim durumu, okul türü ve mesleki kıdeme göre anlamlı
bir şekilde farklılaşmaktadır. Bunun yanında örgütsel iş doyumu ile yönetsel öz
yeterlik, bireysel iş doyumu ile öğretimsel ve etik öz yeterlikler arasında
pozitif yönlü, orta düzeyli ve anlamlı bir ilişki belirlenmiştir.
In this
study, it is aimed to determine the relationship between the job satisfaction
and the self-efficacy perceptions of the secondary school principals. The
correlational survey model was used in the study. 329 secondary school
principals participated in the study. In the study, the 'Job Satisfaction
Scale' developed by the researcher and the 'Self-Sufficiency Perceptions Scale
of School Principals' developed by Tschannen-Moran and Gareis (2004) were
adapted to Turkish by the researcher. According to the results of the study, it
has been determined that the participants have 'mostly' in the sense of administrative,
instructional and ethical self-efficacy. Likewise,
participants have 'mostly' in the sense of general self-efficacy. Participants were found to have a low level of individual and
organizational job satisfaction. In addition,
participants' general job satisfaction level is also 'low'. However, administrative,
instructional and ethical self-efficacy differ significantly according to
gender, educational status, school type and professional experience. In addition, positive relationship between organizational job
satisfaction and managerial self-efficacy, individual job satisfaction, and
instructional and ethical self-efficacy were found to be moderately and
meaningful.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | July 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2017Volume: 2 Issue: 1 |
Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board
Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.