Bu araştırmanın amacı, Güzel Sanatlar
Lisesi Müzik Bölümü 9. Sınıf piyano öğretim programında kullanılan Türk Müziği
eserlerine yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma,
Türkiye’nin farklı bölgelerinde bulunan Güzel Sanatlar Liselerinde görev yapan
90 piyano öğretmeni ve 750 öğrenciyle yürütülmüştür. Araştırmada, betimsel yöntem,
veri toplama aracı olarak da anket kullanılmıştır. Elde edilen ve temel
istatistiksel yöntemlerle açıklanan veriler sonucunda; 9.sınıf piyano öğretim
programında yer alan Türk Müziği eserlerinin, öğrencilerin gelişim düzeyine
uygun olmadığı, sayı olarak yeterli olmadığı, konserlerde az yer aldığı, piyano
öğretmenleri tarafından az kullanıldığı, programda yer alan rast ve nihavend
makamlarının çalınmasında, öğrencilerin kısmen zorluk çektiği belirlenmiştir.
Bu sonuçlara yönelik olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Submission Date | November 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018Volume: 3 Issue: 2 |
Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board
Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.