The purpose of
this research is to determine the relationship between
the perceptions of students towards school, science teacher and science class
and science achievement during their middle school education. Therefore, this
study intends to present results of the change in the views of students by
analyzing TIMSS studies, which were attended by the same age group students
both in 2011 (fourth grade level) and in 2015 (eighth grade level). In this study, a descriptive research is used, which is one of the quantitative
research approaches, has been adopted. The sample consisted of 6.079 8th grade
students who participated in TIMSS 2011 and 7479 4th grade students who
participated in TIMSS 2015. The SPSS 24 packet program was used in the
processing of data analyses. According to
the results, while 4th grade students’
thinking of “they did not have to study science”, “they learn many interesting
things in science”, and “they are interested in what my teacher says in science
lessons” are have a positive and medium
effect size on their science achievement, 8th grade students’ thinking of “science
is more difficult for me than for many of my classmates” has a negative and
large effect size their science achievement. While 4th and 8th grade students’
thinking of “they learn quickly science subjects” has a positive and medium
effect size on their science achievement, both fourth and eighth grade
students’ thinking of “science is harder for me than any other subject” has a
negative and medium effect size on their science achievement. It is seen that
students' interest and attitudes towards school and science class have an
impact on science achievement. Moreover, it is found that the academic
development of students, as well as, the positive development of the emotional
characteristics of students, such as trust and love, and the improvement of the
quality of the values education are important for science achievement. On the
other hand, it is concluded that the attitude and approaches of the teacher
towards the student have an effect on the students' science achievement. For
this reason, the quality of courses and seminars related to student psychology should
be improved in teacher education (both pre-service and in-service training)
system.
Bu çalışmanın amacı aynı yaş
grubu öğrencilerinin ortaokul öğrenimleri süresince okul, fen bilimleri
öğretmeni ve fen dersine yönelik öğrencilerin algıları ile fen başarısı
arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu nedenle aynı yaş grubu öğrencilerinin
hem 2011 yılında hem de 2015 yılında katıldıkları TIMSS araştırmalarında okul,
fen bilimleri öğretmeni ve fen dersi ile ilgili aynı sorulara verdikleri
cevapları arasındaki değişimin fen başarısı üzerindeki etkisi ortaya konmaya
çalışılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden bir tanesi olan
betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Örnekleme, TIMMS araştırmasına 2011
yılında katılan 7479 dördüncü sınıf öğrencileri ile 2015 yılında katılan 6079
sekizinci sınıf öğrencileri dâhil edilmiştir. Verilerin analizini
gerçekleştirme sürecinde SPSS 24 paket programı kullanılmıştır. Sonuçlara göre,
ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine çalışmak zorunda
olmadığını, ilginç şeyler öğrendiğini ve öğretmenin ilginç şeyler öğreteceğini
düşünmesinin/hissetmesinin fen bilimleri başarısına orta düzeyde ve olumlu
etkiye sahiptir. Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin ise fen dersinin sınıf
arkadaşlarına kıyasla daha zor olduğunu düşünmesinin yüksek düzeyde ve olumsuz
yönde fen başarısına etki ettiği görülmektedir. Dördüncü ve sekizinci sınıf
öğrencilerinin fen konularını hızlı bir şekilde öğrendiğini düşünmelerinin fen
başarısına etkisinin orta düzeyde ve olumlu etki ettiği görülürken; fen dersinin
diğer derslere oranla daha zor olduğunu düşünen 4. ve 8. sınıf öğrencilerin fen
başarıları üzerinde orta düzeyde ve negatif etkisi olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Öğrencilerin okula ve fen dersine yönelik ilgi ve tutumların fen
başarısı üzerinde etkisi olduğu görülmektedir. Okullarda öğrencilerin akademik gelişimlerinin
yanı sıra güven ve sevgi gibi duygusal özelliklerin pozitif olarak
geliştirilmesi, değerler eğitiminin niteliğinin arttırılması, fen başarısı için
önemli olduğu sonucunu ortaya çıkarmaktadır. Diğer
yandan öğretmenin öğrenciye yönelik tutumu ve yaklaşımlarının da öğrencinin fen
başarısı ile ilişkisi olduğu sonucuna ulaşılması öğretmen eğitiminde öğrenci
psikolojisi ile ilgili derslerin ve seminerlerin niteliğinin artırılması
gerekliliğini ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Online First |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | October 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 4 Issue: 1 |
Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board
Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.