Bu çalışmada üstün yetenekli
öğrencilerin ailelerinin çocuk yetiştirme tutumlarının söz konusu çocukların
mükemmeliyetçiliği üzerinde herhangi bir etkisinin bulunup bulunmadığı
araştırılmıştır. Bunun için çocuklardan Ebeveynlik Tutumları Ölçeği ve Çok
Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeğini doldurmaları istenmiştir. Aile tutum
ölçeğinin çocuklar tarafından doldurulması, çocukların mevcut algılarına göre
mükemmeliyetçilik davranışının şekillenmesi açısından önemlidir. Verilerin
analizinde Pearson Çarpım Moment Korelâsyon katsayısı hesaplanmıştır. Pearson
Çarpım Moment Korelâsyon katsayıları incelendiğinde ise özellikle babanın
kabul/ilgi tutumuna yönelik algının çocuklarda mükemmeliyetçilik düzeylerini
istatistiksel olarak anlamlı düzeyde azalttığı görülmüştür. Anneye yönelik
algılar incelendiğinde ise annenin sıkı denetim/kontrol tutumuna yönelik
algısının çocuklarda istatistiksel olarak mükemmeliyetçilik düzeylerini
artırdığı görülmüştür. Ayrıca değişkenler açısından mükemmeliyetçilik düzeyleri
arasında anlamlı bir farklılaşma olup olmadığına bakmak için bağımsız örneklem
t testi ve ANOVA yapılmıştır. Analizler sonucunda değişkenler bağlamında
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma olmadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Online First |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | March 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 4 Issue: 2 |
Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board
Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.