Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECTS OF PARENTS, STUDENTS AND COLLEAGUES ON THE PERFORMANCE OF THE PRIMARY SCHOOL TEACHERS

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 189 - 205, 31.12.2019

Abstract

A positive organizational climate in schools
can be seen as a basic condition for teachers to develop themselves as much as
possible. The school climate is mainly composed of teachers, students, parents,
school management and related institutions. All these stakeholders can affect
the performance of the teachers positively or negatively. Therefore, the aim of
this study is to investigate the effects of parents, students and colleagues in
the performance of class and branch teachers whom work in state and private
schools affiliated to MEB in İstanbul. The research was a quantitative study
and so a segment screening model was used. The universe of this research
consists of teachers working in primary schools in MEB, İstanbul. The sample
consists of 212 classes and branch teachers working in 25 different primary
schools in the state and private schools in the academic year of 2018-2019.
“The parent approach scale factor structure”, “The undesirable student behavior
scale in primary schools” and “The school climate scale” were analyzed by the
SPSS 20.0 package program. The distribution of the responses to the questions
in the scales was analyzed by frequency analysis and t test.

References

  • Aktaş, E. (2010). Performans Değerlendirme Sistemlerinin Örgütsel Adalet Algısı Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Akyüz, Y. (1978). Türkiye’de Öğretmenlerin Toplumsal Değişmedeki Etkileri, Ankara: Doğan.
  • Akyüz, Y. (2002). Türkiye’de Çağdaş Anlamda Öğretmenlik Mesleğinin Doğuşu. (Ed.). Y. Akyüz, Öğretmenlik Mesleğine Giriş içinde (s. 15-25). Ankara: Pegem.
  • Altan, M. Z. (2017). Öğretmenlik Mesleği: Bugünü ve Geleceği. Eğitime Bakış, 13(41), 18-26.
  • Bulut, M. (2008). İlköğretim Okullarında İstenmeyen Öğrenci Davranışlarının Sınıf Öğretmenlerinin Performansına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Performansa Dayalı Durum Belirleme Nedir? İlköğretmen, 8, 28-32.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Ç.E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (23. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Can, E. ve Baksi, O. (2014). Öğrencilerin Sınıf İçi Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Başarısına Etkisi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1(Özel)), 86-101.
  • Genç, N. (2005). Yönetim ve Organizasyon. Ankara: Seçkin.
  • Hatipoğlu, A. ve Kavas, E. (2016). Veli Yaklaşımlarının Öğretmen Performansına Etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, C: 5, S: 4, ss. 1012-1034.
  • Landy, F. J. ve Farr, J. L. (1980). Performance Rating. Psychological Bulletin, 87(1), 72-107.
  • Meenakshi, G. (2012). Multi Source Feedback Based Performance Appraisal System Using Fuzzy Logic Decision Support System. International Journal of Soft Computing, 3(1), 91-106.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. T.C. Resmî Gazete, 28758, 7.9.2013.
  • Mukhopadhyay, K. (2006). 360 Degree Appraisal a Performance Assesment Tool. Journal of Management & Allied Sciences, 2, 19-25.
  • Murat, G. Ve Bağrıaçık, İ. (2011). Kamuda 360 Derece Performans Değerlendirme: Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), 1-24.
  • Pakdanel Çetinkanat, A.C. (1988). Örgütsel İklim ve İş Doyumu. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Sonnentag, S. ve Frese, M. (2002). Performance Concepts and Performance Theory. (Ed.) S. Sonnentag in Psychological Management of Individual Performance (s. 3-27), New York: John Wiley & Sons.
  • Sünbül, A. M. (2002). Bir Meslek Olarak Öğretmenlik. (Ed.). Ö. Demirel ve Z. Kaya, Öğretmenlik Mesleğine Giriş içinde (s. 223-254), Ankara: Pegema.
  • Şahan, M. A. (2011). İlköğretim Okullarında Öğrencisi Olan Velilerin Yönetici ve Öğretmenlerden Beklentileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Şimşek, M. ve Nursoy, M. (2002). Toplam Kalite Yönetiminde Performans Ölçme Örnek Uygulamalar. İstanbul: Hayat.
  • TEDMEM. (2013). Öğretmen Gözüyle Öğretmenlik Mesleği, (Rapor No: 13). Ankara: TEDMEM.
  • Tunç, B., İnandı, Y., Öksüz, F. ve Çal, S. (2013). Eğitimde Çok Bileşenli Değerlendirme: Velilerin Okul Yöneticilerinin Performans Değerlendirmesine Katılımı. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 3(1), 90-99.
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Performans. Erişim adresi: http://tdk.gov.tr/?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=36430 Erişim tarihi: 18.02.2019

İLKOKUL ÖĞRETMENLERİNİN PERFORMANSINDA VELİ, ÖĞRENCİ VE MESLEKTAŞLARININ ETKİLERİ

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 189 - 205, 31.12.2019

Abstract

Öğretmenlerin kendilerini olabildiğince geliştirebilmesi için okullarda olumlu bir örgütsel iklimin oluşması temel şart olarak görülebilmektedir. Okul iklimini ise başta öğretmenler, öğrenciler, veliler, okul yönetimi ve ilgili kurumlar oluşturmaktadır. Tüm bu paydaşlar öğretmenlerin performansını olumlu veya olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bu araştırmanın amacı, İstanbul ilindeki Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet ve özel okullarda görev yapan sınıf ve branş öğretmenlerinin performansında veli, öğrenci ve meslektaşlarının etkilerini incelemektir. Araştırma nicel bir araştırma olup, kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın evrenini İstanbul ilinde, Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklem ise 2018-2019 eğitim öğretim yılında il merkezindeki devlet ve özel 25 farklı ilkokulda görev yapan toplam 212 sınıf ve branş öğretmeninden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak kullanılan ölçeklerden elde edilen sonuçlara göre “Veli Yaklaşım Ölçeği Faktör Yapısı”, “İlköğretim Okullarında İstenmeyen Öğrenci Davranışları Ölçeği” ve “Okul İklimi Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeklerin uygulanması sonucunda elde edilen veriler bilgisayar ortamında kodlanarak SPSS 20.0 paket programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Ölçeklerde yer alan sorulara verilen yanıtların dağılımı frekans analizi ve t testi ile incelenmiştir.

References

  • Aktaş, E. (2010). Performans Değerlendirme Sistemlerinin Örgütsel Adalet Algısı Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Akyüz, Y. (1978). Türkiye’de Öğretmenlerin Toplumsal Değişmedeki Etkileri, Ankara: Doğan.
  • Akyüz, Y. (2002). Türkiye’de Çağdaş Anlamda Öğretmenlik Mesleğinin Doğuşu. (Ed.). Y. Akyüz, Öğretmenlik Mesleğine Giriş içinde (s. 15-25). Ankara: Pegem.
  • Altan, M. Z. (2017). Öğretmenlik Mesleği: Bugünü ve Geleceği. Eğitime Bakış, 13(41), 18-26.
  • Bulut, M. (2008). İlköğretim Okullarında İstenmeyen Öğrenci Davranışlarının Sınıf Öğretmenlerinin Performansına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Performansa Dayalı Durum Belirleme Nedir? İlköğretmen, 8, 28-32.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Ç.E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (23. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Can, E. ve Baksi, O. (2014). Öğrencilerin Sınıf İçi Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Başarısına Etkisi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1(Özel)), 86-101.
  • Genç, N. (2005). Yönetim ve Organizasyon. Ankara: Seçkin.
  • Hatipoğlu, A. ve Kavas, E. (2016). Veli Yaklaşımlarının Öğretmen Performansına Etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, C: 5, S: 4, ss. 1012-1034.
  • Landy, F. J. ve Farr, J. L. (1980). Performance Rating. Psychological Bulletin, 87(1), 72-107.
  • Meenakshi, G. (2012). Multi Source Feedback Based Performance Appraisal System Using Fuzzy Logic Decision Support System. International Journal of Soft Computing, 3(1), 91-106.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. T.C. Resmî Gazete, 28758, 7.9.2013.
  • Mukhopadhyay, K. (2006). 360 Degree Appraisal a Performance Assesment Tool. Journal of Management & Allied Sciences, 2, 19-25.
  • Murat, G. Ve Bağrıaçık, İ. (2011). Kamuda 360 Derece Performans Değerlendirme: Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), 1-24.
  • Pakdanel Çetinkanat, A.C. (1988). Örgütsel İklim ve İş Doyumu. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Sonnentag, S. ve Frese, M. (2002). Performance Concepts and Performance Theory. (Ed.) S. Sonnentag in Psychological Management of Individual Performance (s. 3-27), New York: John Wiley & Sons.
  • Sünbül, A. M. (2002). Bir Meslek Olarak Öğretmenlik. (Ed.). Ö. Demirel ve Z. Kaya, Öğretmenlik Mesleğine Giriş içinde (s. 223-254), Ankara: Pegema.
  • Şahan, M. A. (2011). İlköğretim Okullarında Öğrencisi Olan Velilerin Yönetici ve Öğretmenlerden Beklentileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Şimşek, M. ve Nursoy, M. (2002). Toplam Kalite Yönetiminde Performans Ölçme Örnek Uygulamalar. İstanbul: Hayat.
  • TEDMEM. (2013). Öğretmen Gözüyle Öğretmenlik Mesleği, (Rapor No: 13). Ankara: TEDMEM.
  • Tunç, B., İnandı, Y., Öksüz, F. ve Çal, S. (2013). Eğitimde Çok Bileşenli Değerlendirme: Velilerin Okul Yöneticilerinin Performans Değerlendirmesine Katılımı. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 3(1), 90-99.
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Performans. Erişim adresi: http://tdk.gov.tr/?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=36430 Erişim tarihi: 18.02.2019
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Online First
Authors

Miray Han 0000-0002-1984-7266

Ganime Aydın 0000-0001-6112-5243

Publication Date December 31, 2019
Submission Date May 29, 2019
Published in Issue Year 2019Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Han, M., & Aydın, G. (2019). İLKOKUL ÖĞRETMENLERİNİN PERFORMANSINDA VELİ, ÖĞRENCİ VE MESLEKTAŞLARININ ETKİLERİ. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 189-205.

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png