Research Article
BibTex RIS Cite

POPULAR MUSIC EDUCATION IN MUSIC TEACHER TRAINING DEPARTMENTS

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 238 - 258, 30.12.2020
https://doi.org/10.47479/ihead.768028

Abstract

The purpose of this research is to analyze and present popular music education in 2006 and 2018 bachelor degree curriculums of Music Teacher Training Departments (MTTD) in Turkey. The research model is a case study which is one of the qualitative research models. The sources of this research are from course syllabuses of YÖK (Council of Higher Education of Turkey), course syllabuses of MTTD and instructors’ reviews in Turkey. The data have been collected by use of document analysis and interview method. Courses which included popular music education in 2006 and 2018 bachelor degree curriculums of MTTD are analyzed seperately as per their duration and content. The content has been analyzed by use of descriptive analysis. Analysis categories are “Popular Music as Consept and Content”, “Popular Music Genres”, “Popular Music Industry and Technology”, “Harmony of Popular Music”, “Popular Music Practises”, “ Importance of Popular Music in Music Education”. As a result similarities and differences between 2006 and 2018 bachelor degree curriculums of Music Teacher Training Departments (MTTD) in Turkey are determined.

References

  • Allsup, E. R. (2008). Creating an educational framework for popular music in public schools: anticipating the second-wave. http://users.rider.edu/~vrme/v12n1/vision/1%20AERA%20-%20Allsup.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Ataman Gençel, Ö. ve Eroğlu, Ö. (2011, Nisan). Müzik öğretmeni adaylarının informal müzik eğitimi yoluyla kazandıkları davranışlar. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Ankara:Siyasal Kitabevi
  • Değirmencioğlu, L. ve Arapgirlioğlu, H. (2011). Makamsal viyolonsel öğretiminde popüler müzik eserlerinden yararlanma: (Orhan Gencebay Örneği). Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 199-224 Erdoğan, İ. (2004). Popüler kültürün ne olduğu üzerine. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 57
  • Gareth D. S., Powell, B., Fish, D. L., Kornfeld I. & Reinhert, K. Popular music education, a white paper. The Association for Popular Music Education https://www.popularmusiceducation.org/wp-content/uploads/2018/07/APME-White-Paper.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Green, L. (2006). Popular music education in and for itself, and for ‘other’ musıc: current research in the classroom International Journal of Music Education, 24 (2), 103-120. doi: 10.1177/0255761406065471 Ho, W-C. (2017). Secondary school students’ preferences for popular music and perceptions of popular music learned in school music education in Mainland China. Research Studies in Music Education, 39 (1), 19-37. doi: 10.1177/1321103X17700688
  • İmik, Ü. (2011). Çizgi Film Müziklerinin Yapısal Olarak İncelenmesi ve Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) İnönü Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Jost, C. (2015). Beyond Adorno post critical teaching of popular music in the German educational system and its theoretical and practical challenges. IASPM Journal, 5 (1), Keightley, K. (2018). Draft syllabus: Seminar topics subject to revision “Introduction to Popular Music Studies” https://music.uwo.ca/graduate/pdf/course-outlines-2018/9554a-2018.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Klett, J. (2014). Popular Music, Social Practices, and Cultural Politics Course Syllabus https://www.academia.edu/14957005/Syllabus_Popular_Music adresinden erişilmiştir.
  • Kuyucu, M. (2016). Theodor W. Adorno’nun perspektifinden popüler Türk müziğinde standartlaşma sorunsalı. TRTAKADEMİ, Eğlence Endüstrisi Sayısı, 1 (1)
  • Lull, J. (2000). Popüler Müzik ve İletişim. İstanbul: Chiviyazıları Yayınevi
  • Robinson, J. (2009). Music 48- Seminar in Popular Music: Popular Music and Cultural Identity https://www.amherst.edu/system/files/media/1301/musi48-seminarinpopularmusic-syllabus.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Sakar, M. H. (2009). Popüler müzik ve müzik eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, The Journal of International Social Research, 2 (8)
  • Saraç, A. G. (2014). Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Programı öğrencilerinin mesleki alan derslerine göre popüler müzik örneklerini seslendirme/yorumlayabilme düzeylerinin incelenmesi, Muğla Sıtkı Koçman Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1)
  • Tagg, P. (1966) Pop Music as a Possible Medium in Secondary Education https://tagg.org/articles/xpdfs/mcr1966.pdf adresinden erişilmiştir. Yıldırım A. ve Şimşek H. (2008) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). İstanbul: Seçkin Yayıncılık

MÜZİK EĞİTİMİ ANA BİLİM DALLARINDA POPÜLER MÜZİK EĞİTİMİ

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 238 - 258, 30.12.2020
https://doi.org/10.47479/ihead.768028

Abstract

Araştırmanın amacı Türkiye’de Müzik Eğitimi Ana Bilim Dallarında lisans düzeyinde uygulanan 2006 ve 2018 öğretim programlarının içeriklerinin popüler müzik eğitimi bakımından incelenerek karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın modeli nitel araştırma modellerinden durum çalışmasıdır. Araştırmanın veri kaynaklarını YÖK tarafından oluşturulan ders içerikleri, Müzik Eğitimi Ana Bilim Dallarının oluşturduğu içerikler ve öğretim üyelerinin görüşleri oluşturmuştur. Araştırmanın verileri doküman analizi ve görüşme yöntemleri ile elde edilmiştir. Araştırmada, 2006 ve 2018 programında içeriğinde popüler müzik eğitimine yer verdiği saptanan dersler, ders saati ve içerikleri bakımından incelenmiştir. Ders içerikleri “Kapsam ve Kavram Olarak Popüler Müzik”, “Müzik Türleri”, “Popüler Müzik Endüstrisi ve Teknolojik Boyut”, “Popüler Müziğin Armonik Yapısı”, “Popüler Müzik Uygulamaları” ve “Popüler Müziğin Müzik Eğitimi İçerisindeki Yeri” kategorileri doğrultusunda betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Sonuç olarak Türkiye’de Müzik Eğitimi Ana Bilim Dallarında lisans düzeyinde uygulanan 2006 ve 2018 öğretim programlarındaki popüler müzik eğitiminin içerik ve kapsamındaki benzerlik ve farklılıklar ortaya koyulmuştur.

References

  • Allsup, E. R. (2008). Creating an educational framework for popular music in public schools: anticipating the second-wave. http://users.rider.edu/~vrme/v12n1/vision/1%20AERA%20-%20Allsup.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Ataman Gençel, Ö. ve Eroğlu, Ö. (2011, Nisan). Müzik öğretmeni adaylarının informal müzik eğitimi yoluyla kazandıkları davranışlar. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Ankara:Siyasal Kitabevi
  • Değirmencioğlu, L. ve Arapgirlioğlu, H. (2011). Makamsal viyolonsel öğretiminde popüler müzik eserlerinden yararlanma: (Orhan Gencebay Örneği). Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 199-224 Erdoğan, İ. (2004). Popüler kültürün ne olduğu üzerine. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 57
  • Gareth D. S., Powell, B., Fish, D. L., Kornfeld I. & Reinhert, K. Popular music education, a white paper. The Association for Popular Music Education https://www.popularmusiceducation.org/wp-content/uploads/2018/07/APME-White-Paper.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Green, L. (2006). Popular music education in and for itself, and for ‘other’ musıc: current research in the classroom International Journal of Music Education, 24 (2), 103-120. doi: 10.1177/0255761406065471 Ho, W-C. (2017). Secondary school students’ preferences for popular music and perceptions of popular music learned in school music education in Mainland China. Research Studies in Music Education, 39 (1), 19-37. doi: 10.1177/1321103X17700688
  • İmik, Ü. (2011). Çizgi Film Müziklerinin Yapısal Olarak İncelenmesi ve Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) İnönü Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Jost, C. (2015). Beyond Adorno post critical teaching of popular music in the German educational system and its theoretical and practical challenges. IASPM Journal, 5 (1), Keightley, K. (2018). Draft syllabus: Seminar topics subject to revision “Introduction to Popular Music Studies” https://music.uwo.ca/graduate/pdf/course-outlines-2018/9554a-2018.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Klett, J. (2014). Popular Music, Social Practices, and Cultural Politics Course Syllabus https://www.academia.edu/14957005/Syllabus_Popular_Music adresinden erişilmiştir.
  • Kuyucu, M. (2016). Theodor W. Adorno’nun perspektifinden popüler Türk müziğinde standartlaşma sorunsalı. TRTAKADEMİ, Eğlence Endüstrisi Sayısı, 1 (1)
  • Lull, J. (2000). Popüler Müzik ve İletişim. İstanbul: Chiviyazıları Yayınevi
  • Robinson, J. (2009). Music 48- Seminar in Popular Music: Popular Music and Cultural Identity https://www.amherst.edu/system/files/media/1301/musi48-seminarinpopularmusic-syllabus.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Sakar, M. H. (2009). Popüler müzik ve müzik eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, The Journal of International Social Research, 2 (8)
  • Saraç, A. G. (2014). Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Programı öğrencilerinin mesleki alan derslerine göre popüler müzik örneklerini seslendirme/yorumlayabilme düzeylerinin incelenmesi, Muğla Sıtkı Koçman Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1)
  • Tagg, P. (1966) Pop Music as a Possible Medium in Secondary Education https://tagg.org/articles/xpdfs/mcr1966.pdf adresinden erişilmiştir. Yıldırım A. ve Şimşek H. (2008) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). İstanbul: Seçkin Yayıncılık
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Raziye Nil Aksoy 0000-0001-9191-0381

Publication Date December 30, 2020
Submission Date July 11, 2020
Published in Issue Year 2020Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Aksoy, R. N. (2020). MÜZİK EĞİTİMİ ANA BİLİM DALLARINDA POPÜLER MÜZİK EĞİTİMİ. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 238-258. https://doi.org/10.47479/ihead.768028

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 8- Iss. 2) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 1) of the IHEAD will be available online in June, 2024. As of January, 2024, IHEAD will accept submission in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png