Research Article
BibTex RIS Cite

EDUCATIONAL UNIONS' OPINIONS ON FINANCING OF HIGHER EDUCATION

Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 63 - 80, 01.06.2021
https://doi.org/10.47479/ihead.713158

Abstract

Increase in the demand for higher education in Turkey results in an increase in the number of the higher education institutions. This increase in the higher education institutions and the number of students in these institutions causes a corresponding increase in the share of state budget allocated to mixed good educational services. Although the increasing trend of the share of state budget allocated to education in Turkey in recent years is a positive affair, it can be seen that it is still behind the educational budgets of developed countries. It is evident that more resources are needed in education to achieve the indented goals. Education unions are among the important shareholders of education sector and have an important role of publicly sharing their opinion in higher education finance. This study aims to reveal the opinions of education unions and the differences between these opinions. To this aim interviews were held with the higher education directors of four biggest education unions in Turkey. Semi-structured interview forms that are developed by the authors and qualitative data collection methods were used in this study. Analysis results reveal evident and significantly important differences between the opinions of different education unions about higher education management and finance.

References

  • Akalın, G. 1996. Yükseköğretimin Finansmanı ve Harçlar Sorunu, http://www.libertedownload.com/LD/arsiv/02/05-guneri-akalin-yuksek-ogretimin-finansmani-ve-harclar-sorunu.pdf. Erişim tarihi: 27.04.2018
  • Akça, H. (2012). Yükseköğretimin Finansmanı ve Türkiye İçin Yükseköğretim Finansman Modeli Önerisi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 19(1), 91-104.
  • Altbach, P. G,. Liz Reisberg & Laura E. Rumbley. (2010). Trends in Global Higher Education. Unesco publıshıng https://www.sensepublishers.com/media/1207-trends-in-global-higher-education.pdf. Erişim tarihi: 27.04.2019
  • Altunay, E., Oral, G., Yalçınkaya, M. (2014). Eğitim Kurumlarında Mobbing Uygulamalarına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 62-80.
  • Arap, S. K,. (2010). Türkiye yeni üniversitelerine kavuşurken: Türkiye’de yeni üniversiteler ve kuruluş gerekçeleri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi ¬ 65(1).
  • Ateş, H. (2013). Oecd ülkeleri ile Türkiye’nin yükseköğretim finansman sistemlerinin karşılaştırılması ve Türkiye için bir finansman modeli önerisi. Doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı. Ankara.
  • Barr, N. (1993). Alternative Funding Resources for Higher Education. Economic Journal, Vol. 103(418), 718-728.
  • Belenli, İ, Günay, D,. Öztemel, E., Demir, A., Şerifoğlu, S.A., Elmas, M., Eryiğit, R., Aydın, O., Kılıç, M. (2011). Türkiye Yükseköğretim Kurumları İçin Kalite Güvence Oluşumu Üzerine Bir Model Önerisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 128-133.
  • Çelik, Z,. ve Gür, B.S. (2014). Yükseköğretim sistemlerinin yönetimi ve üniversite özerkliği: Küresel eğilimler ve Türkiye örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 4(1), 18-27.
  • Çelik, Z,. (2015). Türkiye’de Vakıf Üniversitelerinin Mevcut Durumu ve Geleceği. https://www.researchgate.net/profile/Zafer_Celik3/publication/304524857_Turkiye%27de_vakif_universitelerinin_mevcut_durumu_ve_gelecegi/links/577231a308ae0b3a3b7e355f/Tuerkiyede-vakif-ueniversitelerinin-mevcut-durumu-ve-gelecegi.pdf. Erişim tarihi: 20.10.2019
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. http://www.yok.gov.tr/documents/ Erişim tarihi: 10.10.2019
  • Çimen, O. (2012). Yükseköğretimde talep-finansman-kalite ilişkisi, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 6, 159-182.
  • Çınar, F., Ağcakaya, S. (2016). Yükseköğretimin Finansmanında Alternatif Stratejiler: Dünyadaki Uygulamalar ve Türkiye’de Mevcut Durum Üzerinden Karşılaştırmalı Bir Analiz. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(23), 269-290. Demir, M., İnan, M., Sarıoğlu, F. (2014). Yükseköğretimin Finansmanı: Türkiye’de Öğrenci Eğilimleri Üzerine Bir Değerlendirme. Maliye Dergisi, 167, 200-226.
  • Devrim, F., Tosuner, M. (1987).Türkiye’de Eğitim Hizmetlerinin Finansmanında Son gelişmeler. http://www.maliyesempozyumu.sakarya.edu.tr/sites/maliyesempozyumu/file/-3m-1-6-fevzi-devrim-turkiye-de-egitim-hizmetlerinin-finansmaninda-son-gelismeler-pdf.
  • Ergen, Z. (2006). “Yükseköğretimin Finansmanında Öğrenci Borçlanması”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 133-150.
  • Ersoy, M., Keskinok, M, Ç. (2010). YÖK’ün Üniversitelere İlişkin Gelişme Politikalarının Tarihsel Değerlendirilmesi. 5. Üniversite kurultayı Ankara.
  • Gül, H. (2008). Türkiye’nin Eğitim Sorunları, AKP’nin Eğitime Bakışı ve Çözüm Önerileri. Toplum ve Demokrasi, 2 (3), 181–196.
  • Güngör, G., Göksü, A. (2013). Türkiye’de Eğitimin Finansmanı ve Ülkelerarası Bir Karşılaştırma, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 20(1), 59-72.
  • Hanushek, E, A. (2017). For long-term economic development, only skills matter. http://hanushek.stanford.edu/sites/default/files/publications/Hanushek%202017%20IZA%20World%20of%20Labor.pdf Erişim tarihi: 27.04.2019
  • Hanushek, E. 2012. http://hanushek.stanford.edu/sites/default/files/publications/Hanushek%202012%2 0FourPercentSolution_0.pdf Erişim tarihi: 27.10.2019
  • Hız, G. (2010). 1980 sonrasında Türkiye’de yükseköğretimde piyasalaştırma ve özelleştirmedeki gelişmeler. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 55-80.
  • İÜÇG, (2011). Yeni Yüksek Öğretim Yasası için İstanbul Üniversitesi Önerisi. Yükseköğretim Dergisi, 1(1),6-7.
  • Johnstone, D., B. (2012). The Politics of Higher Education: Common MisunderstandingsAbout the Financing of Higher Education. Peking University Education Review, 2013, Issue 2, pp. 36-45.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara : Nobel Yayıncılık.
  • Kesik, A. (2003). Yükseköğrenimde Yeni Bir Finansman Modeli Önerisi: Bütünsel Model, Maliye Bakanlığı APK Kurulu Yayını, No:2003/362, Ankara.
  • Kurt, T., Gümüş, S. (2015). Dünyada yükseköğretimin finansmanına ilişkin eğilimler ve Türkiye için öneriler, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/ Journal of Higher Education and Science, 5(1),14-26.
  • Meriç, M. (1998). Türkiye’de Yükseköğretimde Finansman Sorunu. D.E.Ü.İ.İ.B.F. dergisi. 13(1), 49-66. Mutluer, K. M. (2008). Türkiye’de Yükseköğretimin Başlıca Sorunları ve Sorunlara Çözüm Önerileri, Maliye Bakanlığı, SGB. Yayınları No.2008/380, Ankara.
  • Okcabol, R. (2014). Türkiye’de Üniversitelerin Temel Sorunları. Toplum ve Demokrasi Dergisi, 8(17), 23-49.
  • Özkan, M. (2014). Türk yükseköğretim sistemi için sürdürülebilir bir finansman model önerisi. Doktora tezi. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Gaziantep
  • Özkan, M., Gedikoğlu, T. (2014). Türk Yükseköğretim Finansmanına İlişkin Görüşler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(2), 99-111.
  • Psacharopoulos, G. (1986). “Financing Education in Developing Countries: An Exploration of Policy Options”, World Bank Technical Report, no 143, Washington.
  • Pehlivan, O. (2009). Kamu Maliyesi. Trabzon: Derya Kitabevi.
  • Tural, N, K,. (2002). Eğitim Finansmanı. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Tural, N, K,.(2014). Çeşitli ülkelerde yükseköğretimin parasal kaynakları. Eğitim Yönetimi, 1(2).
  • Vossensteyn, H. (2004). Fiscal Stress: Worldwide Trends In Higher Education Finance. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ965771.pdf
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (1. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • YÖK, 2007. Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Yayın No: 2007-1
  • YÖK. 2020. https://istatistik.yok.gov.tr/. Son erişim: 29.03.2020

YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANINA İLİŞKİN EĞİTİM SENDİKALARININ GÖRÜŞLERİ

Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 63 - 80, 01.06.2021
https://doi.org/10.47479/ihead.713158

Abstract

Türkiye’de yükseköğretime olan talebin sürekli artması yükseköğretim kurumlarının sayısının artmasına yol açmıştır. Yükseköğretim kurumları ve bu kurumlarda öğrenim gören öğrenci sayısının artması genel olarak karma mal niteliğindeki eğitim hizmetlerine devlet bütçesinden aktarılan payın artmasına neden olmaktadır. Son yıllarda Türkiye’de genel bütçeden eğitime aktarılan payın sürekli artış eğilimi göstermesi olumlu olmakla beraber, gelişmiş diğer ülkelerin eğitim harcamalarının gerisinde olduğu görülmektedir. Yükseköğretimde istenilen hedeflere ulaşmak için daha fazla kaynağa ihtiyaç duyulduğu aşikârdır. Eğitim sendikaları eğitim işkolunun önemli paydaşlarından biridir ve yükseköğretimin finansmanına yönelik görüşlerini kamuoyuyla paylaşmaları önemlidir. Bu çalışmada eğitim sendikalarının yükseköğretimin finansmanına ilişkin görüşleri ve bu görüşler arasındaki farklılıklar açığa çıkarılmıştır. Bu amaçla Türkiye’deki dört büyük eğitim sendikasının yükseköğretimden sorumlu yöneticileri ile görüşmeler yapılmıştır. Nitel yaklaşımla desenlenmiş bu araştırmada veriler ölçüt örnekleme yöntemi ile toplanmış ve verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler analiz edildiğinde eğitim sendikalarının yükseköğretimin yönetimi ve finansmanına yönelik görüşleri arasında belirgin farklılıklar olduğu belirlenmiştir.

References

  • Akalın, G. 1996. Yükseköğretimin Finansmanı ve Harçlar Sorunu, http://www.libertedownload.com/LD/arsiv/02/05-guneri-akalin-yuksek-ogretimin-finansmani-ve-harclar-sorunu.pdf. Erişim tarihi: 27.04.2018
  • Akça, H. (2012). Yükseköğretimin Finansmanı ve Türkiye İçin Yükseköğretim Finansman Modeli Önerisi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 19(1), 91-104.
  • Altbach, P. G,. Liz Reisberg & Laura E. Rumbley. (2010). Trends in Global Higher Education. Unesco publıshıng https://www.sensepublishers.com/media/1207-trends-in-global-higher-education.pdf. Erişim tarihi: 27.04.2019
  • Altunay, E., Oral, G., Yalçınkaya, M. (2014). Eğitim Kurumlarında Mobbing Uygulamalarına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 62-80.
  • Arap, S. K,. (2010). Türkiye yeni üniversitelerine kavuşurken: Türkiye’de yeni üniversiteler ve kuruluş gerekçeleri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi ¬ 65(1).
  • Ateş, H. (2013). Oecd ülkeleri ile Türkiye’nin yükseköğretim finansman sistemlerinin karşılaştırılması ve Türkiye için bir finansman modeli önerisi. Doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı. Ankara.
  • Barr, N. (1993). Alternative Funding Resources for Higher Education. Economic Journal, Vol. 103(418), 718-728.
  • Belenli, İ, Günay, D,. Öztemel, E., Demir, A., Şerifoğlu, S.A., Elmas, M., Eryiğit, R., Aydın, O., Kılıç, M. (2011). Türkiye Yükseköğretim Kurumları İçin Kalite Güvence Oluşumu Üzerine Bir Model Önerisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 128-133.
  • Çelik, Z,. ve Gür, B.S. (2014). Yükseköğretim sistemlerinin yönetimi ve üniversite özerkliği: Küresel eğilimler ve Türkiye örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 4(1), 18-27.
  • Çelik, Z,. (2015). Türkiye’de Vakıf Üniversitelerinin Mevcut Durumu ve Geleceği. https://www.researchgate.net/profile/Zafer_Celik3/publication/304524857_Turkiye%27de_vakif_universitelerinin_mevcut_durumu_ve_gelecegi/links/577231a308ae0b3a3b7e355f/Tuerkiyede-vakif-ueniversitelerinin-mevcut-durumu-ve-gelecegi.pdf. Erişim tarihi: 20.10.2019
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. http://www.yok.gov.tr/documents/ Erişim tarihi: 10.10.2019
  • Çimen, O. (2012). Yükseköğretimde talep-finansman-kalite ilişkisi, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 6, 159-182.
  • Çınar, F., Ağcakaya, S. (2016). Yükseköğretimin Finansmanında Alternatif Stratejiler: Dünyadaki Uygulamalar ve Türkiye’de Mevcut Durum Üzerinden Karşılaştırmalı Bir Analiz. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(23), 269-290. Demir, M., İnan, M., Sarıoğlu, F. (2014). Yükseköğretimin Finansmanı: Türkiye’de Öğrenci Eğilimleri Üzerine Bir Değerlendirme. Maliye Dergisi, 167, 200-226.
  • Devrim, F., Tosuner, M. (1987).Türkiye’de Eğitim Hizmetlerinin Finansmanında Son gelişmeler. http://www.maliyesempozyumu.sakarya.edu.tr/sites/maliyesempozyumu/file/-3m-1-6-fevzi-devrim-turkiye-de-egitim-hizmetlerinin-finansmaninda-son-gelismeler-pdf.
  • Ergen, Z. (2006). “Yükseköğretimin Finansmanında Öğrenci Borçlanması”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 133-150.
  • Ersoy, M., Keskinok, M, Ç. (2010). YÖK’ün Üniversitelere İlişkin Gelişme Politikalarının Tarihsel Değerlendirilmesi. 5. Üniversite kurultayı Ankara.
  • Gül, H. (2008). Türkiye’nin Eğitim Sorunları, AKP’nin Eğitime Bakışı ve Çözüm Önerileri. Toplum ve Demokrasi, 2 (3), 181–196.
  • Güngör, G., Göksü, A. (2013). Türkiye’de Eğitimin Finansmanı ve Ülkelerarası Bir Karşılaştırma, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 20(1), 59-72.
  • Hanushek, E, A. (2017). For long-term economic development, only skills matter. http://hanushek.stanford.edu/sites/default/files/publications/Hanushek%202017%20IZA%20World%20of%20Labor.pdf Erişim tarihi: 27.04.2019
  • Hanushek, E. 2012. http://hanushek.stanford.edu/sites/default/files/publications/Hanushek%202012%2 0FourPercentSolution_0.pdf Erişim tarihi: 27.10.2019
  • Hız, G. (2010). 1980 sonrasında Türkiye’de yükseköğretimde piyasalaştırma ve özelleştirmedeki gelişmeler. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 55-80.
  • İÜÇG, (2011). Yeni Yüksek Öğretim Yasası için İstanbul Üniversitesi Önerisi. Yükseköğretim Dergisi, 1(1),6-7.
  • Johnstone, D., B. (2012). The Politics of Higher Education: Common MisunderstandingsAbout the Financing of Higher Education. Peking University Education Review, 2013, Issue 2, pp. 36-45.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara : Nobel Yayıncılık.
  • Kesik, A. (2003). Yükseköğrenimde Yeni Bir Finansman Modeli Önerisi: Bütünsel Model, Maliye Bakanlığı APK Kurulu Yayını, No:2003/362, Ankara.
  • Kurt, T., Gümüş, S. (2015). Dünyada yükseköğretimin finansmanına ilişkin eğilimler ve Türkiye için öneriler, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/ Journal of Higher Education and Science, 5(1),14-26.
  • Meriç, M. (1998). Türkiye’de Yükseköğretimde Finansman Sorunu. D.E.Ü.İ.İ.B.F. dergisi. 13(1), 49-66. Mutluer, K. M. (2008). Türkiye’de Yükseköğretimin Başlıca Sorunları ve Sorunlara Çözüm Önerileri, Maliye Bakanlığı, SGB. Yayınları No.2008/380, Ankara.
  • Okcabol, R. (2014). Türkiye’de Üniversitelerin Temel Sorunları. Toplum ve Demokrasi Dergisi, 8(17), 23-49.
  • Özkan, M. (2014). Türk yükseköğretim sistemi için sürdürülebilir bir finansman model önerisi. Doktora tezi. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Gaziantep
  • Özkan, M., Gedikoğlu, T. (2014). Türk Yükseköğretim Finansmanına İlişkin Görüşler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(2), 99-111.
  • Psacharopoulos, G. (1986). “Financing Education in Developing Countries: An Exploration of Policy Options”, World Bank Technical Report, no 143, Washington.
  • Pehlivan, O. (2009). Kamu Maliyesi. Trabzon: Derya Kitabevi.
  • Tural, N, K,. (2002). Eğitim Finansmanı. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Tural, N, K,.(2014). Çeşitli ülkelerde yükseköğretimin parasal kaynakları. Eğitim Yönetimi, 1(2).
  • Vossensteyn, H. (2004). Fiscal Stress: Worldwide Trends In Higher Education Finance. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ965771.pdf
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (1. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • YÖK, 2007. Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Yayın No: 2007-1
  • YÖK. 2020. https://istatistik.yok.gov.tr/. Son erişim: 29.03.2020
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Online First
Authors

Hakan Topaloğlu 0000-0003-0370-5826

Publication Date June 1, 2021
Submission Date April 1, 2020
Published in Issue Year 2021Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Topaloğlu, H. (2021). YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANINA İLİŞKİN EĞİTİM SENDİKALARININ GÖRÜŞLERİ. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 63-80. https://doi.org/10.47479/ihead.713158

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png