Research Article
BibTex RIS Cite

HEMŞİRELİK DÖRDÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN AİLE PLANLAMA VE CİNSEL EĞİTİM DERSİNİN ÖĞRENCİLERİN CİNSEL EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARI VE KADINA İLİŞKİN “NAMUS” ANLAYIŞI İLE İLGİLİ TUTUMLARI ÜZERİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: YARI DENEYSEL ÇALIŞMA

Year 2021, Volume: 6 Issue: 2, 278 - 294, 15.12.2021
https://doi.org/10.47479/ihead.988331

Abstract

Hemşirelik öğrencilerine verilen “Aile Planlama ve Cinsel Eğitim” dersinin, öğrencilerin cinsel eğitim ve kadına ilişkin “namus” anlayışına yönelik tutumlarına etkisinin değerlendirildiği araştırma, yarı-deneysel türdedir. Ekim 2020-Şubat 2021 tarihleri arasında yapılmıştır. Aksaray Üniversitesi Hemşirelik bölümünde eğitim görüp “Aile Planlama ve Cinsel Eğitim” dersini alan öğrenciler eğitim grubunu, aynı sınıfta olan ancak dersi almayan öğrenciler kontrol grubunu oluşturmuştur. Her iki grupta ön-test ölçümleri “Öğrenci Tanıtım Formu”, “Cinsel Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Kadına İlişkin Namus Anlayışı Tutum Ölçeği” ile yapılmıştır. Ön-testin ardından eğitim grubu 14 hafta boyunca “Aile Planlama ve Cinsel Eğitim” dersini alırken, kontrol grubuna eğitim verilmemiştir. Dersin tamamlanmasından hemen sonra her iki gruba son-test yapılmıştır. Ön-test, son-test ölçümleri her iki gruba eş-zamanlı ve aynı ölçüm araçlarıyla uygulanmıştır. Ön-testlerde gruplararası anlamlı fark bulunmazken, son-testlerde eğitim grubunun ölçek puan ortalamaları, kontrol grubununkinden anlamlı ölçüde yüksek bulunmuştur (p = 0.000). “Aile Planlama ve Cinsel Eğitim” dersi öğrencilerin cinsel eğitime ve kadına ilişkin namus anlayışına yönelik tutumlarını yükseltmede etkindir.

Supporting Institution

Destekleyen kurum bulunmamaktadır

Project Number

Proje numarası bulunmamaktadır

Thanks

İstatistik desteği için öğretim üyesi hocamıza ve değerli katılımcılara çok teşekkür ederim.

References

  • Ahn, S. T., Kim, J. W., Park, H. S., Kim, H. J., Park, H. J., Ahn, H. S., Lee, S. W., & Moon, D. G. (2021). Analysis of sexual behaviors among adults in Korea: results from the “Korean National Survey on Sexual Consciousness”. The world journal of men's health, 39(2), 366. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7994665/pdf/wjmh-39-366.pdf
  • Aktaş, D., & Külcü Polat, D. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ile kadına ilişkin namus algıları arasındaki ilişki. Turkiye Klinikleri J Med Ethics, 28(1), 1-9.
  • Aktaş, S., Erkek, Z. Y., & Korkmaz, H. (2018). An examination of the attitudes of midwives and nurses towards gender roles and the influencing factors Ebe ve hemşirelerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 15(2), 823-834.
  • Alp Yılmaz, F. (2019). Attitudes to health personnel to gender roles and factors affecting their gender roles. JAREN, 5(1), 40-45.
  • Bishop, M. D., Mallory, A. B., Gessner, M., Frost, D. M., & Russell, S. T. (2021). School-based sexuality education experiences across three generations of sexual minority people. The Journal of Sex Research, 58(5), 648-658. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00224499.2020.1767024?needAccess=true
  • Blake, S. M., Ledsky, R., Lehman, T., Goodenow, C., Sawyer, R., & Hack, T. (2001). Preventing sexual risk behaviors among gay, lesbian, and bisexual adolescents: the benefits of gay-sensitive HIV instruction in schools. American Journal of Public Health, 91(6), 940.
  • Can, I., & Buyukbayraktar, C. G. (2018). Men's attitudes related to gender roles. Selcuk Unıversity Journal of Faculty of Letters, 39, 355-372.
  • Coşkun, A., & Özdilek, R. (2012). Toplumsal cinsiyet eşitsizliği: sağlığa yansıması ve kadın sağlığı hemşiresinin rolü. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, 9(3), 30-39.
  • Çağlayan Çaylan, M., & Topatan, S. (2020). Erkek Üniversite Öğrencilerinin Kadın Algıları ve Namusa İlişkin Tutumları. Turkiye Klinikleri J Med Ethics, 28(1), 77-89.
  • Demirel, G., Kaya, N., Pınar Ertekin, Ş., Değerli, B., & Gökmen, E. (2019). Üniversite öğrencilerinin kadına ilişkin namusa, şiddete ve cinsiyetçiliğe yönelik tutumları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(3), 479-490.
  • Des Jarlais, D. C., Lyles, C., Crepaz, N., & Group, T. (2004). Improving the reporting quality of nonrandomized evaluations of behavioral and public health interventions: the TREND statement. American Journal of Public Health, 94(3), 361-366.
  • Durgun, C., & Gök, G. O. (2017). Toplumsal cinsiyet eşitsizliği bağlamında Brics&G7 ülkelerinin karşılaştırmalı analizi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 20-32.
  • Elgün, A., & Alemdar, M. Y. (2017). A study oriented on the communication faculty students’ attitudes towards gender roles: Ege University sample. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(3), 1054-1067.
  • Ertekin Taştan, L. (2021). Üniversite öğrencilerinin namus algısı ile sosyal ağ kullanımı arasındaki ilişki.
  • Garzón-Orjuela, N., Samacá-Samacá, D., Moreno-Chaparro, J., Ballesteros-Cabrera, M. D. P., & Eslava-Schmalbach, J. (2021). Effectiveness of sex education interventions in adolescents: An overview. Comprehensive child and adolescent nursing, 44(1), 15-48. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/24694193.2020.1713251?needAccess=true
  • Güneri, S. E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Kadına İlişkin Namus Anlayışı Tutumları. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(4), 258-266.
  • Gürkan, H. (2020). The status of women as subject in the films of contemporary Turkish female directors. CEEOL, 7(2), 62-79.
  • Gürsoy, E., & Özkan, H. A. (2014). Türkiye'de Üniversite Öğrencilerinin Kadına İlişkin" Namus" Algısı. Journal of Psychiatric Nursing/Psikiyatri Hemsireleri Dernegi, 5(3).
  • Güven, E., & Altay, B. (2020). Ebelik öğrencilerinin kadına uygulanan şiddete ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 191-200. Initiative, F. o. S. E. (2020). National sex education standards: Core content and skills, K-12. Future of Sex Education Initiative.
  • Irmak Vural, P., & Körpe, G. (2018). Attitudes of university students on woman-man understanding and approaches to women's honor. Life Skills Journal of Psychology, 2(3), 155-166.
  • Kılıç, S., & Kavas, A. B. (2018). Üniversite öğrencisi erkeklerin cinsiyet rolü tutumları, erkeklik rolleri ve kadına ilişkin namus algılarının incelenmesi. İNSAN HAK İHLALLERİ VE SOSYAL TRAVMALAR, 57-81.
  • Kirby, D. B., Laris, B. A., & Rolleri, L. A. (2007). Sex and HIV education programs: their impact on sexual behaviors of young people throughout the world. Journal of adolescent Health, 40(3), 206-217.
  • Kızılırmak, A., & Çakıcı, N. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin evlilik öncesi cinselliğe karşı ttumları ile kadına yönelik namus anlayışları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(2), 655-671.
  • Özpulat, F. (2016). The relationship between self-efficacy level and gender perception of university students: Beyşehir example Üniversite öğrencilerinin öz-yeterlilik düzeyi ile toplumsal cinsiyet algısı ilişkisi: Beyşehir örneği. Journal of Human Sciences, 13(1), 1222-1232.
  • Schalet, A. T., Santelli, J. S., Russell, S. T., Halpern, C. T., Miller, S. A., Pickering, S. S., Goldberg, S. K., & Hoenig, J. M. (2014). Invited commentary: Broadening the evidence for adolescent sexual and reproductive health and education in the United States. In: Springer.
  • Schwab, K., Samans, R., Zahidi, S., Leopold, T. A., Ratcheva, V., Hausmann, R., & Tyson, L. D. (2017). The global gender gap report 2017.
  • Sezgin, D. (2015). Toplumsal Cinsiyet Perspektifinde sağlık ve tıbbileştirme. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(1), 153-186. Short, S. E., Yang, Y. C., & Jenkins, T. M. (2013). Sex, gender, genetics, and health. American Journal of Public Health, 103(S1), S93-S101.
  • Simsek, H. G., & Ardahan, M. (2020). The level of recognition of the symptoms of violence against women by senior year nursing and midwifery students. Contemporary Nurse, 56(1), 23-33.
  • Tahincioğlu, A. (2010). The analysis of honor and honor killing in the context of sexual inequalities. Culture & communication, 13(2), 131-158.
  • Turhan, O. N. (2015). Ergenlerin cinsel eğitime yönelik tutumlarına ilişkin bir ölçek geliştirme çalışması Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Vural Irmak, P., & Körpe, G. (2018). Üniversite öğrencilerinin kadınlık-erkeklik ve kadına ilişkin namus anlayışı tutumu. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 2(3), 155-166.
  • Zeyneloğlu, S., & Terzioğlu, F. (2011). Development and psychometric properties gender roles attitude scale. Hacettepe University Journal of Education, 40(40), 409-420.
Year 2021, Volume: 6 Issue: 2, 278 - 294, 15.12.2021
https://doi.org/10.47479/ihead.988331

Abstract

Project Number

Proje numarası bulunmamaktadır

References

  • Ahn, S. T., Kim, J. W., Park, H. S., Kim, H. J., Park, H. J., Ahn, H. S., Lee, S. W., & Moon, D. G. (2021). Analysis of sexual behaviors among adults in Korea: results from the “Korean National Survey on Sexual Consciousness”. The world journal of men's health, 39(2), 366. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7994665/pdf/wjmh-39-366.pdf
  • Aktaş, D., & Külcü Polat, D. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ile kadına ilişkin namus algıları arasındaki ilişki. Turkiye Klinikleri J Med Ethics, 28(1), 1-9.
  • Aktaş, S., Erkek, Z. Y., & Korkmaz, H. (2018). An examination of the attitudes of midwives and nurses towards gender roles and the influencing factors Ebe ve hemşirelerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 15(2), 823-834.
  • Alp Yılmaz, F. (2019). Attitudes to health personnel to gender roles and factors affecting their gender roles. JAREN, 5(1), 40-45.
  • Bishop, M. D., Mallory, A. B., Gessner, M., Frost, D. M., & Russell, S. T. (2021). School-based sexuality education experiences across three generations of sexual minority people. The Journal of Sex Research, 58(5), 648-658. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00224499.2020.1767024?needAccess=true
  • Blake, S. M., Ledsky, R., Lehman, T., Goodenow, C., Sawyer, R., & Hack, T. (2001). Preventing sexual risk behaviors among gay, lesbian, and bisexual adolescents: the benefits of gay-sensitive HIV instruction in schools. American Journal of Public Health, 91(6), 940.
  • Can, I., & Buyukbayraktar, C. G. (2018). Men's attitudes related to gender roles. Selcuk Unıversity Journal of Faculty of Letters, 39, 355-372.
  • Coşkun, A., & Özdilek, R. (2012). Toplumsal cinsiyet eşitsizliği: sağlığa yansıması ve kadın sağlığı hemşiresinin rolü. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, 9(3), 30-39.
  • Çağlayan Çaylan, M., & Topatan, S. (2020). Erkek Üniversite Öğrencilerinin Kadın Algıları ve Namusa İlişkin Tutumları. Turkiye Klinikleri J Med Ethics, 28(1), 77-89.
  • Demirel, G., Kaya, N., Pınar Ertekin, Ş., Değerli, B., & Gökmen, E. (2019). Üniversite öğrencilerinin kadına ilişkin namusa, şiddete ve cinsiyetçiliğe yönelik tutumları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(3), 479-490.
  • Des Jarlais, D. C., Lyles, C., Crepaz, N., & Group, T. (2004). Improving the reporting quality of nonrandomized evaluations of behavioral and public health interventions: the TREND statement. American Journal of Public Health, 94(3), 361-366.
  • Durgun, C., & Gök, G. O. (2017). Toplumsal cinsiyet eşitsizliği bağlamında Brics&G7 ülkelerinin karşılaştırmalı analizi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 20-32.
  • Elgün, A., & Alemdar, M. Y. (2017). A study oriented on the communication faculty students’ attitudes towards gender roles: Ege University sample. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(3), 1054-1067.
  • Ertekin Taştan, L. (2021). Üniversite öğrencilerinin namus algısı ile sosyal ağ kullanımı arasındaki ilişki.
  • Garzón-Orjuela, N., Samacá-Samacá, D., Moreno-Chaparro, J., Ballesteros-Cabrera, M. D. P., & Eslava-Schmalbach, J. (2021). Effectiveness of sex education interventions in adolescents: An overview. Comprehensive child and adolescent nursing, 44(1), 15-48. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/24694193.2020.1713251?needAccess=true
  • Güneri, S. E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Kadına İlişkin Namus Anlayışı Tutumları. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(4), 258-266.
  • Gürkan, H. (2020). The status of women as subject in the films of contemporary Turkish female directors. CEEOL, 7(2), 62-79.
  • Gürsoy, E., & Özkan, H. A. (2014). Türkiye'de Üniversite Öğrencilerinin Kadına İlişkin" Namus" Algısı. Journal of Psychiatric Nursing/Psikiyatri Hemsireleri Dernegi, 5(3).
  • Güven, E., & Altay, B. (2020). Ebelik öğrencilerinin kadına uygulanan şiddete ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 191-200. Initiative, F. o. S. E. (2020). National sex education standards: Core content and skills, K-12. Future of Sex Education Initiative.
  • Irmak Vural, P., & Körpe, G. (2018). Attitudes of university students on woman-man understanding and approaches to women's honor. Life Skills Journal of Psychology, 2(3), 155-166.
  • Kılıç, S., & Kavas, A. B. (2018). Üniversite öğrencisi erkeklerin cinsiyet rolü tutumları, erkeklik rolleri ve kadına ilişkin namus algılarının incelenmesi. İNSAN HAK İHLALLERİ VE SOSYAL TRAVMALAR, 57-81.
  • Kirby, D. B., Laris, B. A., & Rolleri, L. A. (2007). Sex and HIV education programs: their impact on sexual behaviors of young people throughout the world. Journal of adolescent Health, 40(3), 206-217.
  • Kızılırmak, A., & Çakıcı, N. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin evlilik öncesi cinselliğe karşı ttumları ile kadına yönelik namus anlayışları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(2), 655-671.
  • Özpulat, F. (2016). The relationship between self-efficacy level and gender perception of university students: Beyşehir example Üniversite öğrencilerinin öz-yeterlilik düzeyi ile toplumsal cinsiyet algısı ilişkisi: Beyşehir örneği. Journal of Human Sciences, 13(1), 1222-1232.
  • Schalet, A. T., Santelli, J. S., Russell, S. T., Halpern, C. T., Miller, S. A., Pickering, S. S., Goldberg, S. K., & Hoenig, J. M. (2014). Invited commentary: Broadening the evidence for adolescent sexual and reproductive health and education in the United States. In: Springer.
  • Schwab, K., Samans, R., Zahidi, S., Leopold, T. A., Ratcheva, V., Hausmann, R., & Tyson, L. D. (2017). The global gender gap report 2017.
  • Sezgin, D. (2015). Toplumsal Cinsiyet Perspektifinde sağlık ve tıbbileştirme. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(1), 153-186. Short, S. E., Yang, Y. C., & Jenkins, T. M. (2013). Sex, gender, genetics, and health. American Journal of Public Health, 103(S1), S93-S101.
  • Simsek, H. G., & Ardahan, M. (2020). The level of recognition of the symptoms of violence against women by senior year nursing and midwifery students. Contemporary Nurse, 56(1), 23-33.
  • Tahincioğlu, A. (2010). The analysis of honor and honor killing in the context of sexual inequalities. Culture & communication, 13(2), 131-158.
  • Turhan, O. N. (2015). Ergenlerin cinsel eğitime yönelik tutumlarına ilişkin bir ölçek geliştirme çalışması Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Vural Irmak, P., & Körpe, G. (2018). Üniversite öğrencilerinin kadınlık-erkeklik ve kadına ilişkin namus anlayışı tutumu. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 2(3), 155-166.
  • Zeyneloğlu, S., & Terzioğlu, F. (2011). Development and psychometric properties gender roles attitude scale. Hacettepe University Journal of Education, 40(40), 409-420.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Online First
Authors

Fatma Dilek Turan

Project Number Proje numarası bulunmamaktadır
Publication Date December 15, 2021
Submission Date August 29, 2021
Published in Issue Year 2021Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Turan, F. D. (2021). HEMŞİRELİK DÖRDÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN AİLE PLANLAMA VE CİNSEL EĞİTİM DERSİNİN ÖĞRENCİLERİN CİNSEL EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARI VE KADINA İLİŞKİN “NAMUS” ANLAYIŞI İLE İLGİLİ TUTUMLARI ÜZERİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: YARI DENEYSEL ÇALIŞMA. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 278-294. https://doi.org/10.47479/ihead.988331

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png