Araştırma ile Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersini alan hemşirelik öğrencilerinin kavram haritasına ilişkin algılarının metafor aracılığıyla ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini kavram haritasına dayalı eğitim alan ilk ve tek grup olan, 2020-2021 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Yarıyılında Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersini alan hemşirelik öğrencileri oluşturmuştur. Dersi alan 103 öğrenciden 53’ünün katılımı ile araştırma tamamlanmıştır. Veriler Öğrenci Bilgi Formu ve kavram haritası algılarını sorgulayan, “Kavram Haritası… gibidir, çünkü…” metafor cümlesi kullanılarak toplanmıştır. Veriler içerik analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Öğrencilerinin %75,47’si kız, yaş ortalaması 22,21±3,23 yıldır. Öğrenciler “Kavram Haritası” algısına yönelik 32 metafor oluşturmuşlardır. Frekansı en yüksek metaforlar “yapboz (f=7)”, “puzzle (f=6), “örümcek ağı (f=4) ve “soy ağacı (f=3)” dır. Tüm metaforlar yedi kategoride toplanmıştır. Bu kategoriler; “bütünlük”, “yol gösterme”, “bağlantı”, “başlangıç”, “merkez”, “kontrol” ve “alışkanlık/besin” kategorileridir. Araştırmanın örneklemini oluşturan öğrencilerin ağırlıklı olarak “kavram haritası”na ilişkin olumlu metaforik algılara sahip oldukları belirlenmiştir.
Destekleyen kurum bulunmamaktadır
Proje numarası bulunmamaktadır
Araştırmaya katılan öğrencilere ve uzman görüşleri ile araştırmaya ışık tutan öğretim elemanlarına teşekkürlerimi sunarım.
The aim of the research is to reveal the perceptions of the nursing students who take the Pediatric Nursing course about the concept map through metaphor. Phenomenology design was used in the research. This design is one of the qualitative research methods. The sample of the research consisted of nursing students who took the Pediatric Nursing Course in the Spring Semester of the 2020-2021 academic year at a public university. These students are the first and only group to receive a concept map-based-education at the faculty. The research was completed with the participation of 53 of the 103 students who took the course. The data were collected with the Student Information Form and the metaphor sentence “Concept Map…, because…”. The data were analyzed by content analysis technique. 75.47% of the students are girls, the mean age is 22.21±3.23 years. Students created 32 metaphors for the perception of “Concept Map”. The metaphors with the highest frequency are “simple puzzle (f=7)”, “puzzle (f=6)”, “spider web (f=4)” and “family tree (f=3)”. All metaphors were gathered in seven categories. Categories are “integrity”, “guidance”, “connection”, “start”, “centre”, “control”, “habit/food”. Most of the students participating in the research have positive metaphorical perceptions about the concept map.
Proje numarası bulunmamaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Online First |
Authors | |
Project Number | Proje numarası bulunmamaktadır |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | June 13, 2021 |
Published in Issue | Year 2022Volume: 7 Issue: 1 |
Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board
Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.