Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Enneagram Kişilik Tipleri ile Sınıf Yönetimi Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 65 - 84, 25.06.2024
https://doi.org/10.47479/ihead.1409084

Abstract

Bu araştırmada, öğretmenlerin Enneagram kişilik tipleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeli kullanılan araştırmanın evreni, 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında Kırıkkale’nin tüm resmi ilkokul, ortaokul ve liselerinde görev yapan 3,104 öğretmenden, örneklemi ise bu okullardan uygun örnekleme yöntemiyle ulaşılan 372 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Kenan Taştan Kişilik Tipi Ölçeği” ve “Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği” ile toplanmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler non-parametrik testlerden Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis H testi, korelasyon ve çoklu regresyon analizi ile belirlenmiştir. Korelasyon analizi ile, Enneagram kişilik tipleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki en yüksek ilişkilerin Tip 9: barışçı sakin ile iletişim, Tip 3: başaran-motivatör ile öğrenme-öğretme ve motivasyon arasında ve orta düzeyde olduğu; çoklu regresyon analizi ile, Tip 3: başaran-motivatör ve Tip 7: tipiehlikeyif kişilik tipinin öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin anlamlı birer yordayıcısı olduğu görülmüştür. Araştırmanın sonunda Tip 3: başaran-motivatör ve Tip 7: tipiehlikeyif kişilik tiplerine sahip öğretmenlerin sağlıklı kişilik özellikleri sergilemelerine ilişkin önerilere yer verilmiştir.

References

  • Acarkan, İ. (2022). Enneagram ile kendini keşfet. Timaş Yayınları.
  • Ağaoğlu, E. (2001). Sınıf yönetimiyle ilgili genel olgular. (Z. Kaya, Ed.). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi.
  • Akkaş Ergün, T. (2021). Öğretmenlerin empati yeterlilikleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 681549).
  • Akkaya, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile mizah tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 289602)
  • Aktepe, V. (2015). Etkinlik temelli değerler eğitiminin öğrencilerin yardımseverlik tutumlarına etkisi. Researcher: Social Science Stuides, 2(3).
  • Arı, R. ve Saban, A. (1999). Sınıf yönetimi. Günay Yayınları.
  • Ayhan, B. (2022). Ortaöğretim öğrencilerinin Enneagram kişilik tipleri ve değer yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 767468)
  • Bakioğlu, A. (1996). Öğretmenlerin kariyer evreleri. II. Ulusalı Eğitim Bilimleri Sempozyumu, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Balcı, A. (1993). Etkili okul kuram, uygulama ve araştırma. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Başar, H. (2003). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi.
  • Baykara Pehlivan, K. (2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 4(2), 17-23.
  • Bjekic, D. (1999). Profesionalni razvoj nactavnika. Uciteljski Fakulted.
  • Boz, D., Duran, C., Meral, H. (2021). Enneagram kişilik tiplerinin iş performansı üzerindeki etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(79), 1248-1261. https://doi.org/10.17755/esosder.727441
  • Bullard, J. (2014). Creating environment for learning: birth to age eight (2. Edition). Pearson Education. Burden, P.R. (1995). Classroom management and dicipline. Longman.
  • Büyükkaragöz, S., Muşta, M.C., Yılmaz, H. ve Pilten, Ö. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş (Eğitimin Temelleri). Mikro Basım Yayım Dağıtım.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (11. Baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk Bökeoğlu, Ö. ve Köklü, N. (2011). Sosyal bilimler için istatistik (7.baskı). Pegem Akademi.
  • Çıngı, H. (2009). Örnekleme kuramı (3. Baskı). Bizim Büro Basımevi.
  • Demirtaş, H. (2005). Etkili sınıf yönetimi. Anı Yayıncılık.
  • Demirtaş, Z. (2019). Sınıf yönetimi. Az Kitap Yayınları.
  • Denizli Ar-Ge. (21). Eğitimde Değerler Eğitimi Programı. Erişim: 21.06.2023. Erişim Adresi: http://denizliarge.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_09/18124251_13_YARDIMSEVERLYK.pdf.
  • Ecevit, Y. (1993). Kadın girişimciliğinin yaygınlaşmasına yönelik bir model önerisi. Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli. https://ekutuphane.aile.gov.tr/media/ouhjma1y/kad%C4%B1n%C4%B1- giri%C5%9Fimcili%C4%9Fe-%C3%B6zendirme-ve-destekleme-paneli.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Erden, M. (2008). Sınıf yönetimi. Arkadaş Yayınevi.
  • Ergen, Y. (2016). Akademik iyimserlikleri ve mesleki bağlılıkları arasındaki ilişki (Malatya ili örneği). (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 429309)
  • Ergen, Y. ve Elma, C. (2020). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri, akademik iyimserlikleri ve mesleki bağlılıkları arasındaki ilişki. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2), 1222-1239. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-656449
  • Erginer, A. ve Saklan, E. (2020). Öğretmenlik mesleğinin bir kadın mesleğine dönüşmesinin yaratabileceği sorunlara yönelik öğretmen adaylarının geliştirdikleri çözüm önerileri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6 (2), 363-393. https://doi.org/10.47615/issej.840163
  • Erkan, İ. (2020). Enneagram modeline göre öğretmen adaylarının kişilik tipleri ile sınıf yönetimi öz yeterlik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 640538)
  • Eroğlu, F. (1995). Davranış bilimleri (2. baskı). Beta Yayınları.
  • Fraenkel, J. R., Wallend, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw Hill.
  • Goldenberg, H. ve Goldenberg, I. (2008). Family therapy. (6. Edition). Thomson/Brooks/Cole.
  • Gürşimşek, I. (1999). Etkin sınıf yönetimi için etkili iletişim becerileri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 23(112).
  • İhtiyaroğlu, N. (2018). İletişim ve etkileşim. (A. Ottekin Demirbolat, Ed.), Sınıf yönetimi içinde, (s,40-85). Pegem Akademi.
  • Jones, J. (1989). Students’ ratings of teacher personality and teacher competence. Higher Education, 18, 551- 558.
  • Kaderoğlu, E. N. (2022). Enneagram kişilik tiplerine göre bireyin sahip olduğu kişilik tipinin fonksiyonel rekreasyon tercihine etkisi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 711122)
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi (35. baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Kendirci, Mürsel. (2019). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 548663)
  • Keskin, N. (2020). Enneagram öz’e giden yol. Ekin Yayınevi.
  • Kocabıyık, T. (2021). Okul yöneticilerinin Enneagram kişilik tipleri ve iş tatmin düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 690098)
  • Komitoğlu, D. (2009). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: İstanbul ili Kadıköy ilçesi örneği. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 239234)
  • Kreitz, P.A. (2008). Best practices for managing organizational diversity. The Journal of Academic Librarianship, 34(2), 101-120. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2007.12.001
  • Lew, W.J.F. (1977). Teaching and the teacher’s personality. Education Journal, 7, 9-20.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686- SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Memişoğlu, S. P. (2014). Sınıf içi iletişim süreci. (M. Şişman ve S. Turan, Ed.), Sınıf yönetimi içinde: (s, 134-146). Pegem Akademi.
  • Nunnaly, J. C. ve Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. McGraw Hill.
  • Ottekin Demirbolat, A. (2018). Sınıfın doğasını anlamak. (Ed. A. Ottekin Demirbolat), Sınıf yönetimi içinde, (s,1-32). Pegem Akademi.
  • Özden, Y. (2002). Sınıf içinde öğrenme öğretme ortamının düzenlenmesi. (E. Karip, Ed.), Sınıf yönetimi içinde, (s. 35-69). Pegem Akademi.
  • Palmer, H. (2014). Ruhun aynası Enneagram’a yansıyan insan manzaraları. (O. Gündüz, Çev.). (3. Baskı). Kaknüs Yayıncılık.
  • Riso, D.H. ve Hudson, R. (2022). Enneagram ile kişilik analizi. Butik Yayıncılık.
  • Sarı, B. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile sosyal ağları kullanım amaçları arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 584124)
  • Sarı, B. ve Bayrakcı, M. (2018). Ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(4), 1960-1977. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-448649
  • Scheffe, H. (1999). The analysis of variance. John Wiley ve Sons.
  • Subaş, A. (2017). Okul yöneticilerinin “liderlik stilleri” ile “Enneagram kişilik tipleri” arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 469565)
  • Şahin Bektaş, Ö. (2022). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim algıları ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 713768)
  • Şişman, M. (1999). Öğretmenliğe giriş. Pegem Akademi.
  • Tabachnick, B., G., Fidell, L. S. (2020). Using multivariate statistics. (6. Edition). Pearson Publishing.
  • Taş, A. (2014). Sınıf yönetimini etkileyen etmenler. (H. Kıran, Ed.), Etkili sınıf yönetimi içinde, (s,37-55). Anı Yayıncılık.
  • Taştan, K. (2019). Enneagram’a dayalı bir kişilik tipleri ölçeği geliştirilmesi. Konuralp Tıp Dergisi, 11(1), 112-120. https://doi.org/10.18521/ktd.462049
  • Taştan, K. (2021). Kişilik tiplerine göre stresle mücadele yöntemleri. Zafer Yayınları.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2021). TÜİK. https://www.tuik.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Ural, A. (2016). Yarışmacı eğitim anlayışının etkileri üzerine bir çözümleme. Eleştirel Pedagoji, (43), 19- 24.
  • Ünal, L. I. (2008). Neoliberalizm, Esnek istihdam ve Kadın öğretmenler: Kavramsal bir çerçeve, (Ed. E. A. Ateş ve H. Çağlayan), Eğitim ve bilim işkolunda çalışan kadınların sosyal hakları ve iş güvencesi içinde (s. 97-106). EğitimSen yayınları.
  • Üstünsel, G. (2011). Etkili iletişim becerileri ve beden dili. (Yüksek lisans tezi).
  • https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 297731)
  • Vatansever Bayraktar, H. (2015). Sınıf yönetiminde öğrenci motivasyonu ve motivasyonu etkileyen etmenler. Turkish Studies, 10(3), 1079,1100. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7788
  • Watkins, C. ve Wagner, P. (2000). Improving school behavior. Paul Chapman.
  • Weinstein, C., Curran, M. ve Tomlinson-Clarke, S. (2003). Culturally responsive classroom management: Awareness into action. Theory Into Practice, 42 (4), 269-276.
  • Yelpaze, İ. (2022). The determinants of Enneagram personality: horoscopes vs. parental attitude. International Journal of Curriculum and Instruction, 14(1), 502-522.
  • Yüksel, A. (2013). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi (Afyonkarahisar ili örneği). (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 349099)
  • Yüksel, A. ve Kızılgeçit, M. (2021). Enneagram kişilik modeli bağlamında ilahiyat fakültesi öğrencilerinin kişilik özelliklerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Türk din psikolojisi dergisi, 3, 9-38.
  • Zengin Bağcı, P. (2010). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri ve başa çıkma davranışları arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 262409)

Examining The Relationship Between Teachers' Enneagram Personality Types and Classroom Management Skills

Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 65 - 84, 25.06.2024
https://doi.org/10.47479/ihead.1409084

Abstract

This study aimed to examine the relationship between teachers' Enneagram personality types and classroom management skills. The population of the study, which used the relational survey model, consists of 3104 teachers working in all official primary, secondary and high schools of Kırıkkale province of Türkiye in the 2022-2023 academic year, and the sample consisted of 372 teachers from these schools using a convenient sampling method. Data were collected using the “Personal Information Form,” “Kenan Taştan Personality Type Scale” and “Classroom Management Skills Scale.” The relationships between variables were determined using the non-parametric, Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis H test, correlation and multiple regression analysis. Correlation analysis revealed that the highest correlations between Enneagram personality types and classroom management skills were found between Type 9 (the peacemaker) and communication, Type 3 (the achiever) and learning-teaching and motivation at a moderate level. Multiple regression analysis revealed that Type 3 (the achiever) and Type 7 (the enthusiast) were significant predictors of teachers' classroom management skills. At the end of the study, suggestions were made for teachers with Type 3 (the achiever) and Type 7 (the enthusiast) to exhibit healthy personality traits.

References

  • Acarkan, İ. (2022). Enneagram ile kendini keşfet. Timaş Yayınları.
  • Ağaoğlu, E. (2001). Sınıf yönetimiyle ilgili genel olgular. (Z. Kaya, Ed.). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi.
  • Akkaş Ergün, T. (2021). Öğretmenlerin empati yeterlilikleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 681549).
  • Akkaya, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile mizah tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 289602)
  • Aktepe, V. (2015). Etkinlik temelli değerler eğitiminin öğrencilerin yardımseverlik tutumlarına etkisi. Researcher: Social Science Stuides, 2(3).
  • Arı, R. ve Saban, A. (1999). Sınıf yönetimi. Günay Yayınları.
  • Ayhan, B. (2022). Ortaöğretim öğrencilerinin Enneagram kişilik tipleri ve değer yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 767468)
  • Bakioğlu, A. (1996). Öğretmenlerin kariyer evreleri. II. Ulusalı Eğitim Bilimleri Sempozyumu, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Balcı, A. (1993). Etkili okul kuram, uygulama ve araştırma. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Başar, H. (2003). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi.
  • Baykara Pehlivan, K. (2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 4(2), 17-23.
  • Bjekic, D. (1999). Profesionalni razvoj nactavnika. Uciteljski Fakulted.
  • Boz, D., Duran, C., Meral, H. (2021). Enneagram kişilik tiplerinin iş performansı üzerindeki etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(79), 1248-1261. https://doi.org/10.17755/esosder.727441
  • Bullard, J. (2014). Creating environment for learning: birth to age eight (2. Edition). Pearson Education. Burden, P.R. (1995). Classroom management and dicipline. Longman.
  • Büyükkaragöz, S., Muşta, M.C., Yılmaz, H. ve Pilten, Ö. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş (Eğitimin Temelleri). Mikro Basım Yayım Dağıtım.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (11. Baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk Bökeoğlu, Ö. ve Köklü, N. (2011). Sosyal bilimler için istatistik (7.baskı). Pegem Akademi.
  • Çıngı, H. (2009). Örnekleme kuramı (3. Baskı). Bizim Büro Basımevi.
  • Demirtaş, H. (2005). Etkili sınıf yönetimi. Anı Yayıncılık.
  • Demirtaş, Z. (2019). Sınıf yönetimi. Az Kitap Yayınları.
  • Denizli Ar-Ge. (21). Eğitimde Değerler Eğitimi Programı. Erişim: 21.06.2023. Erişim Adresi: http://denizliarge.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_09/18124251_13_YARDIMSEVERLYK.pdf.
  • Ecevit, Y. (1993). Kadın girişimciliğinin yaygınlaşmasına yönelik bir model önerisi. Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli. https://ekutuphane.aile.gov.tr/media/ouhjma1y/kad%C4%B1n%C4%B1- giri%C5%9Fimcili%C4%9Fe-%C3%B6zendirme-ve-destekleme-paneli.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Erden, M. (2008). Sınıf yönetimi. Arkadaş Yayınevi.
  • Ergen, Y. (2016). Akademik iyimserlikleri ve mesleki bağlılıkları arasındaki ilişki (Malatya ili örneği). (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 429309)
  • Ergen, Y. ve Elma, C. (2020). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri, akademik iyimserlikleri ve mesleki bağlılıkları arasındaki ilişki. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2), 1222-1239. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-656449
  • Erginer, A. ve Saklan, E. (2020). Öğretmenlik mesleğinin bir kadın mesleğine dönüşmesinin yaratabileceği sorunlara yönelik öğretmen adaylarının geliştirdikleri çözüm önerileri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6 (2), 363-393. https://doi.org/10.47615/issej.840163
  • Erkan, İ. (2020). Enneagram modeline göre öğretmen adaylarının kişilik tipleri ile sınıf yönetimi öz yeterlik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 640538)
  • Eroğlu, F. (1995). Davranış bilimleri (2. baskı). Beta Yayınları.
  • Fraenkel, J. R., Wallend, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw Hill.
  • Goldenberg, H. ve Goldenberg, I. (2008). Family therapy. (6. Edition). Thomson/Brooks/Cole.
  • Gürşimşek, I. (1999). Etkin sınıf yönetimi için etkili iletişim becerileri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 23(112).
  • İhtiyaroğlu, N. (2018). İletişim ve etkileşim. (A. Ottekin Demirbolat, Ed.), Sınıf yönetimi içinde, (s,40-85). Pegem Akademi.
  • Jones, J. (1989). Students’ ratings of teacher personality and teacher competence. Higher Education, 18, 551- 558.
  • Kaderoğlu, E. N. (2022). Enneagram kişilik tiplerine göre bireyin sahip olduğu kişilik tipinin fonksiyonel rekreasyon tercihine etkisi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 711122)
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi (35. baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Kendirci, Mürsel. (2019). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 548663)
  • Keskin, N. (2020). Enneagram öz’e giden yol. Ekin Yayınevi.
  • Kocabıyık, T. (2021). Okul yöneticilerinin Enneagram kişilik tipleri ve iş tatmin düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 690098)
  • Komitoğlu, D. (2009). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: İstanbul ili Kadıköy ilçesi örneği. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 239234)
  • Kreitz, P.A. (2008). Best practices for managing organizational diversity. The Journal of Academic Librarianship, 34(2), 101-120. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2007.12.001
  • Lew, W.J.F. (1977). Teaching and the teacher’s personality. Education Journal, 7, 9-20.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686- SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Memişoğlu, S. P. (2014). Sınıf içi iletişim süreci. (M. Şişman ve S. Turan, Ed.), Sınıf yönetimi içinde: (s, 134-146). Pegem Akademi.
  • Nunnaly, J. C. ve Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. McGraw Hill.
  • Ottekin Demirbolat, A. (2018). Sınıfın doğasını anlamak. (Ed. A. Ottekin Demirbolat), Sınıf yönetimi içinde, (s,1-32). Pegem Akademi.
  • Özden, Y. (2002). Sınıf içinde öğrenme öğretme ortamının düzenlenmesi. (E. Karip, Ed.), Sınıf yönetimi içinde, (s. 35-69). Pegem Akademi.
  • Palmer, H. (2014). Ruhun aynası Enneagram’a yansıyan insan manzaraları. (O. Gündüz, Çev.). (3. Baskı). Kaknüs Yayıncılık.
  • Riso, D.H. ve Hudson, R. (2022). Enneagram ile kişilik analizi. Butik Yayıncılık.
  • Sarı, B. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile sosyal ağları kullanım amaçları arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 584124)
  • Sarı, B. ve Bayrakcı, M. (2018). Ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(4), 1960-1977. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-448649
  • Scheffe, H. (1999). The analysis of variance. John Wiley ve Sons.
  • Subaş, A. (2017). Okul yöneticilerinin “liderlik stilleri” ile “Enneagram kişilik tipleri” arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 469565)
  • Şahin Bektaş, Ö. (2022). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim algıları ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 713768)
  • Şişman, M. (1999). Öğretmenliğe giriş. Pegem Akademi.
  • Tabachnick, B., G., Fidell, L. S. (2020). Using multivariate statistics. (6. Edition). Pearson Publishing.
  • Taş, A. (2014). Sınıf yönetimini etkileyen etmenler. (H. Kıran, Ed.), Etkili sınıf yönetimi içinde, (s,37-55). Anı Yayıncılık.
  • Taştan, K. (2019). Enneagram’a dayalı bir kişilik tipleri ölçeği geliştirilmesi. Konuralp Tıp Dergisi, 11(1), 112-120. https://doi.org/10.18521/ktd.462049
  • Taştan, K. (2021). Kişilik tiplerine göre stresle mücadele yöntemleri. Zafer Yayınları.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2021). TÜİK. https://www.tuik.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Ural, A. (2016). Yarışmacı eğitim anlayışının etkileri üzerine bir çözümleme. Eleştirel Pedagoji, (43), 19- 24.
  • Ünal, L. I. (2008). Neoliberalizm, Esnek istihdam ve Kadın öğretmenler: Kavramsal bir çerçeve, (Ed. E. A. Ateş ve H. Çağlayan), Eğitim ve bilim işkolunda çalışan kadınların sosyal hakları ve iş güvencesi içinde (s. 97-106). EğitimSen yayınları.
  • Üstünsel, G. (2011). Etkili iletişim becerileri ve beden dili. (Yüksek lisans tezi).
  • https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 297731)
  • Vatansever Bayraktar, H. (2015). Sınıf yönetiminde öğrenci motivasyonu ve motivasyonu etkileyen etmenler. Turkish Studies, 10(3), 1079,1100. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7788
  • Watkins, C. ve Wagner, P. (2000). Improving school behavior. Paul Chapman.
  • Weinstein, C., Curran, M. ve Tomlinson-Clarke, S. (2003). Culturally responsive classroom management: Awareness into action. Theory Into Practice, 42 (4), 269-276.
  • Yelpaze, İ. (2022). The determinants of Enneagram personality: horoscopes vs. parental attitude. International Journal of Curriculum and Instruction, 14(1), 502-522.
  • Yüksel, A. (2013). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi (Afyonkarahisar ili örneği). (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 349099)
  • Yüksel, A. ve Kızılgeçit, M. (2021). Enneagram kişilik modeli bağlamında ilahiyat fakültesi öğrencilerinin kişilik özelliklerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Türk din psikolojisi dergisi, 3, 9-38.
  • Zengin Bağcı, P. (2010). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri ve başa çıkma davranışları arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir. (Tez No: 262409)
There are 70 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Management
Journal Section Articles
Authors

Neslin İhtiyaroğlu 0000-0002-3872-0922

Sevcan Aydilek 0000-0001-8807-372X

Yasemin Öztürk 0000-0002-6072-8680

Early Pub Date June 18, 2024
Publication Date June 25, 2024
Submission Date December 25, 2023
Acceptance Date April 7, 2024
Published in Issue Year 2024Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA İhtiyaroğlu, N., Aydilek, S., & Öztürk, Y. (2024). Öğretmenlerin Enneagram Kişilik Tipleri ile Sınıf Yönetimi Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 65-84. https://doi.org/10.47479/ihead.1409084

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png