X, Y ve Z kuşağı ebeveynlerinin çocukluk kavramına yönelik görüşlerinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilen bu çalışmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Yozgat ilinde yaşayan X, Y ve Z kuşağı ebeveynleri oluşturmaktadır. Çalışma grubundaki katılımcılar ölçüt örnekleme tekniğiyle belirlenen ve çalışmaya katılmayı kabul eden gönüllü her kuşağa ait 10’ar ebeveynden oluşmaktadır. Çalışmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan ve uzman görüşleri alınan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Çalışma grubuyla yapılan görüşmelerde ses kayıt cihazı kullanılmış olup sonrasında ses kayıtları transkript edilerek veriler analiz sürecine hazır hâle getirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Analiz sonucunda; X, Y ve Z kuşağı ebeveynlerinin çocukluğunda unutamadığı anılara ilişkin görüşlerinin; üzüntüler, korkular, mutluluklar, birliktelikler ve oyunlar başlıklarına yönelik olduğu sonucuna ulaşılmıştır. X, Y ve Z kuşağı ebeveynleri, çocukluklarında en fazla saklambaç oyununu oynadıklarını belirtmişlerdir. Bu kuşakların ebeveynlerinin çocukluğunda yapmak isteyip de yapamadıklarıyla ilgili en fazla maddi isteklere yönelik görüşte bulundukları sonucuna ulaşılmıştır.
2209-A Üniversite Ögrencileri Arastırma Projeleri Destekleme Programı
Proje Numarası
1919B012202633
Kaynakça
Aka, B. (2018). Bebek patlaması, X ve Y kuşağı yöneticilerin örgütsel bağlılık düzeylerinin kamu ve özel sektör
farklılıklarına göre incelenmesi: Bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9 (20), 118-135.
Akbaş, E. ve Atasü-Topçuoğlu, R. (2009). Modern çocukluk paradigmasinin oluşumu-eleştirel bir değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20(1), 95-104.
Altınköprü, T. (2003). Çocuğun başarısı nasıl sağlanır. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan kuşağa tüketim olgusu ve geleceğin tüketici profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
Artar, M., Onur, B. ve Çelen, N. (2002). Çocuk oyunlarında üç kuşakta görülen değişimler. Çocuk Forumu, 5(1), 35-39.
Aydın, G. Ç. ve Başol, O. (2014). X ve Y kuşağı: Çalışmanın anlamında bir değişme var mı?. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(4), 1-15.
Baysal-Berkup, S. (2014). Working with generations X and Y in generation Z period: Management of different
generations in business life. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(19), 218-229.
Chen, H. (2010). Advertising and generational identity: A theoretical model. American Academy of Advertising Conference Proceeding.
Chmiliar, I. (2010). Multiple-case designs. A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Ed.), In Encyclopedia of case study
research (p. 582-583). USA: SAGE Publications.
Cogin, J. (2012). Are generational differences in work values fact or fiction? Multi-country evidence and ımplications. The International Journal of Human Resource Management, 23(11), 2268-2294.
Crumpacker, M. ve Crumpacker, M. J. (2007). Succession planning and generational stereotypes: Should hr consider agebased values and attitudes a relevant factor or a passing fad?. Public Personnel Management, 36(4), 349-369. doi:10.1177/009102600703600405
Çetin, C. ve Karalar, S. (2016). X, Y ve Z kuşağı öğrencilerin çok yönlü ve sınırsız kariyer algıları üzerine bir
araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 14(28), 157-197.
Çocuk Haklarına Dair Sözleşme (1989). Çocuk haklarına dair sözleşme: Madde 1. 11 Ocak 2023 tarihinde
https://www.unicef.org/turkiye/%C3%A7ocuk-haklar%C4%B1na-dair-s%C3%B6zle%C5%9Fme adresinden
erişildi.
Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Ekşili, N. ve Antalyalı, Ö. L. (2017). Türkiye’de Y kuşağı özelliklerini belirlemeye yönelik bir çalışma: Okul yöneticileri üzerine bir araştırma. Humanities Science (NWSAHS), 12(3), 90-111.
Hagan, F. E. (2006). Research methods in criminal justice and criminology. Boston: Allyn and Bacon.
İlhan, T. T. (2018). Sosyal medya kullanımında gösteriş tüketimi eğiliminin X, Y ve Z kuşakları açısından
değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
Jianrui, J. (2011). The Y factor: Managing the new generation of soldiers. Journal Of The Singapore Armed Forces, 39(4), 53-59.
Karsten, L. (2005). It all used to be better? different generations on continuity and change in urban children’s daily use of space. Children’s Geographies, 3(3), 275- 290.
Kaya, İ. (2019). X, Y, Z kuşaklarının çocukluk oyunlarının incelenmesi. FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 14, 313-326.
Kulaksız Y. (2014). Yoksulluk bağlamında çocuk işgücü, ÇSGB Çalışma Dünyası Dergisi, 2(3), 91-111.
Kupperschmit, B. R. (2000). Multigeneration employees: Strategies for effective management. Health Care Manager, 19(1), 65-76.
Kyles, D. (2005). Managing your multigenerational workforce. Strategic Finance, 87(6), 53-55.
Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publications.
Myers, K. K. ve Sadaghiani, K. (2010). Millennials in the workplace: A communication perspective on millennials’ organizational relationships and performance. Journal of Business and Psychology, 25(2), 225-238.
Öktem, D. (2012). Türkiye’deki çocuk adalet sisteminin yönetimi ve yaş ayrımcılığına ilişkin paradigmanın
incelenmesi. Türkiye’de Çocuk Adalet Sisteminin Yönetimi, İHOP, Ankara: Uluslararası Çocuk Merkezi
Yayınları, 1-19.
Reeves, T. C. ve Oh, E. (2008). Generational differences, J. M. Spector, M. D. Merrill, J. V. Merrienboer ve M. P. Driscoll (Ed.), In Handbook of research on educational communication and technology (p. 295-303). Athens: Georgia.
Sağlam, M. ve Aral, N. (2016). Tarihsel süreç içerisinde çocuk ve çocukluk kavramları. Çocuk ve Medeniyet, 1(2), 43-56.
Şahin, C. T., Turan, S. ve Karadeniz, O. (2021). X, Y ve Z kuşaklarının eğitim, öğretmen, öğrenci algıları. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi (OPUS), 18(43) 6297-6327.
Taş, H. Y. ve Kaçar, S. (2019). X, Y ve Z kuşağı çalışanlarının yönetim tarzları ve bir işletme örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 643-675.
Taş, H. Y., Demirdöğmez, M. ve Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan Z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 1031-1048.
Toruntay, H. (2011). Takım rolleri çalışması: X ve Y kuşağı üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma. Yayınlanmamış
yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
Tuğrul, B., Ertürk, H. G., Özen-Altınkaynak, Ş. ve Güneş, G. (2014). Oyunun üç kuşaktaki değişimi. The Journal of
Academic Social Science Studies, 27(1), 1-16.
Türk Dil Kurumu [TDK]. (2019). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Yaşa, E. ve Bozyiğit, S. (2012). Y kuşağı tüketicilerinin cep telefonu ve GSM operatörleri tercihi: Mersin ilindeki
üniversite öğrencilerinin tercihlerini belirlemeye yönelik pilot bir araştırma. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler
Dergisi, 9(1), 29-46.
Yavuzer, H. (2003). Doğal harika bir tedavi oyun: Evde ve okulda mutlu çocuk yetiştirmenin temelleri. İstanbul: Çocuk ve Aile Kitapları.
Yelkikalan, N. ve Altın, E. (2010). Farklı kuşakların yönetimi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(2), 13-17.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yüksekbilgili, Z. (2013). Türk tipi Y kuşağı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 342- 353.
Zeytinoğlu, S. (2001). Çalışan çocukların istismari ve ihmali. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
Uygun, Ş., & Batmaz, O. (2023). X, Y, Z Kuşağı Ebeveynlerine Göre Çocukluk Kavramı. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 70-80. https://doi.org/10.47479/ihead.1311669
Değerli Meslektaşlarımız, IHEAD'ın son sayısının (Cilt 9-Sayı 2) yayımlandığını bildirmekten mutluluk duymaktayız. Sayının yayımlanmasında emeği geçen editör kurulu üyelerine, hakemlere ve yazarlara değerli katkılarından dolayı özel teşekkürlerimizi sunarız. Ayrıca, IHEAD'ın gelecek sayısını (Cilt 10-Sayı 1) Haziran 2025 itibariyle yayımlamayı planlamaktayız. Ocak 2024 itibariyle dergimize Türkçe makalelerin yanı sıra İngilizce makaleler de kabul etmekteyiz. Eğitimle ile ilgili makalelerinizi değerlendirmekten büyük bir memnuniyet duyacağımızı bildirir katkılarınız için şimdiden teşekkür ederiz. Editör Kurulu
Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) by Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi içeriği CC BY-NC-SA 4.0. lisansına sahiptir.
Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) dünyada araştırmacılar, yayıncılar ve bilim insanları tarafından en fazla kullanılan benzerlik yazılımlarından birisi olan iThenticate'i kullanmaktadır.
Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) açık erişimli bir dergidir.