Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR PROGRAM DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ: DOĞUM EĞİTİMİ*

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 64 - 77, 27.06.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, özel bir
üniversite hastanesinde hemşirelik hizmetleri kapsamında gebe kadınlara,
eşlerine ve yakınlarına ücretsiz olarak verilen ve üç farklı modülden oluşan doğum
eğitimi programının etkililiğini değerlendirmek ve programın geliştirilmesine
yönelik önerilerde bulunmaktır. Nitel araştırma yaklaşımı ile tasarlanan
çalışmada veriler, 15 katılımcı, 3 eğitmen ile yapılan görüşmelerden ve
araştırmacı tarafından yapılan gözlemlerden elde edilmiştir. Araştırmada,
Stake’in Gereksinimlere Yanıt Verici program değerlendirme modeli ve
Stufflebeam’in CIPP program değerlendirme modelinden yararlanılarak karma bir
değerlendirme modeli kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; program
katılımcıların beklentilerini büyük oranda karşılamakta ve hedeflerine
ulaşmaktadır. Hem katılımcı hem de eğitmen görüşlerine göre programın en önemli
etkilerinden birisi anne adaylarının kaygı düzeylerini azaltmasıdır. Programda
kullanılan anlatım ve gösterim yöntemleri etkin kullanılmakla birlikte
geliştirilmeye ihtiyaç duyulan kısımlar vardır. Programda geliştirilmeye
ihtiyaç duyulan diğer boyutlar içerik, öğretim araç gereçleri ve fiziksel
olanaklardır. Her üç modül için de uygulama boyutuna verilen ağırlık
arttırılmalı, öğretim araç gereçleri görsel ögelerle zenginleştirilmeli ve
eğitim salonun fiziksel imkanlar arttırılmalıdır.  

Kaynakça

  • Akbaş, E., Vıtır, O., Kalenderoğlu, A., Savaş, A. H., ve Serbaş G. (2008). Gebelikte Sosyodemografik Değişkenlerinin Depresyon Düzeyleriyle İlişkisi. Nöropsikiyatri Arşivi 2008; 45: 85-91. Galenos Yayıncılık.
  • Can, E., Meral, C., Süleymanoğlu, S., Aydınöz, S., Karademir, F., Özkaya, H., ve Göçmen, İ. (2008) Bir Eğitim Hastanesine Başvuran Annelerde Sütü ve D Vitamini Bilincinin Değerlendirilmesi. Çocuk Dergisi. 8(1). (s. 37-39).
  • Demirel, Ö. (2013). Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya.Ankara: Pegem Akademi
  • Gözütok, F. D. (2011). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Ekinoks Yayınevi
  • Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. R., ve Worthen, B. R. (2004). Program evaluation: Alternative approaches and practical guidelines. New York: Longman.
  • Fraenkel, J. R., ve Wallen, N. E. (2006). How to Design and Evaluate Reseach in Education. New York: McGraw-Hill.
  • Gözütok, F. D. (1999). Program değerlendirme. Cumhuriyet Döneminde Eğitim II. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 160-174.
  • Gredler, M. E. (1996). Program Evaluation. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Karabulut, Ö. (2012). Kadınların Doğum Şekli Tercihlerini Etkileyen Faktörler. İ.Ü.F.N. Hem. Dergisi. 20(3). (s. 210-218).
  • Kaya, D., ve Pirinçci, E. (2009). 0-24 Aylık Çocuğu Olan Annelerin Anne Sütü ve Emzirme ile İlgili Bilgi ve Uygulamaları. TAF Preventive Medicine Bulletin. 8(6). (s. 479-484). Koç, G. I., ve Tezcan, S. (2005). Gebelerin Emzirmeye İlişkin Tutumları ve Emzirme Tutumunu Etkileyen Bazı Faktörler. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. (s. 1-13).
  • Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (2003). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Boston: Pearson Allyn & Bacon.
  • Popham, W. J. (1993). Educational evaluation. (3. Basım). Boston: Pearson Allyn & Bacon.
  • Stake, R. E. (1975). Evaluating the arts in education. Columbus, Ohio: Merrill.
  • Stake, R. E. (2000). Program evaluation, particularly responsive evaluation. D. L. Stufflebeam, G. F. Madaus, & T. Kellaghan içinde, Evaluation models: Viewpoints on educational and human services evaluation (s. 343-362). Boston: Kluwer Academic Publishers.
  • Sözeri, C., Cevahir, R., Şahin, S., ve Semiz, O. (2006). Gebelerin Gebelik Süreci ile İlgili Bilgi ve Davranışları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(2). (s. 92-104).
  • Uslu, S., Can, E., Özdemir, H., ve Bülbül, A. (2010). Bir Yenidoğan Ünitesinde Annelerin Anne Sütü ile Beslenme Bilgi Düzeyler. Çocuk Dergisi. 10(2). (s. 82-85).
  • Uysal, A. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin 2009 Hayat Bilgisi Öğretim Programında Belirtilen Strateji, Yöntem ve Teknikleri Uygulamadaki Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerden Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 64 - 77, 27.06.2018

Öz

Kaynakça

  • Akbaş, E., Vıtır, O., Kalenderoğlu, A., Savaş, A. H., ve Serbaş G. (2008). Gebelikte Sosyodemografik Değişkenlerinin Depresyon Düzeyleriyle İlişkisi. Nöropsikiyatri Arşivi 2008; 45: 85-91. Galenos Yayıncılık.
  • Can, E., Meral, C., Süleymanoğlu, S., Aydınöz, S., Karademir, F., Özkaya, H., ve Göçmen, İ. (2008) Bir Eğitim Hastanesine Başvuran Annelerde Sütü ve D Vitamini Bilincinin Değerlendirilmesi. Çocuk Dergisi. 8(1). (s. 37-39).
  • Demirel, Ö. (2013). Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya.Ankara: Pegem Akademi
  • Gözütok, F. D. (2011). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Ekinoks Yayınevi
  • Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. R., ve Worthen, B. R. (2004). Program evaluation: Alternative approaches and practical guidelines. New York: Longman.
  • Fraenkel, J. R., ve Wallen, N. E. (2006). How to Design and Evaluate Reseach in Education. New York: McGraw-Hill.
  • Gözütok, F. D. (1999). Program değerlendirme. Cumhuriyet Döneminde Eğitim II. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 160-174.
  • Gredler, M. E. (1996). Program Evaluation. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Karabulut, Ö. (2012). Kadınların Doğum Şekli Tercihlerini Etkileyen Faktörler. İ.Ü.F.N. Hem. Dergisi. 20(3). (s. 210-218).
  • Kaya, D., ve Pirinçci, E. (2009). 0-24 Aylık Çocuğu Olan Annelerin Anne Sütü ve Emzirme ile İlgili Bilgi ve Uygulamaları. TAF Preventive Medicine Bulletin. 8(6). (s. 479-484). Koç, G. I., ve Tezcan, S. (2005). Gebelerin Emzirmeye İlişkin Tutumları ve Emzirme Tutumunu Etkileyen Bazı Faktörler. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. (s. 1-13).
  • Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (2003). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Boston: Pearson Allyn & Bacon.
  • Popham, W. J. (1993). Educational evaluation. (3. Basım). Boston: Pearson Allyn & Bacon.
  • Stake, R. E. (1975). Evaluating the arts in education. Columbus, Ohio: Merrill.
  • Stake, R. E. (2000). Program evaluation, particularly responsive evaluation. D. L. Stufflebeam, G. F. Madaus, & T. Kellaghan içinde, Evaluation models: Viewpoints on educational and human services evaluation (s. 343-362). Boston: Kluwer Academic Publishers.
  • Sözeri, C., Cevahir, R., Şahin, S., ve Semiz, O. (2006). Gebelerin Gebelik Süreci ile İlgili Bilgi ve Davranışları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(2). (s. 92-104).
  • Uslu, S., Can, E., Özdemir, H., ve Bülbül, A. (2010). Bir Yenidoğan Ünitesinde Annelerin Anne Sütü ile Beslenme Bilgi Düzeyler. Çocuk Dergisi. 10(2). (s. 82-85).
  • Uysal, A. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin 2009 Hayat Bilgisi Öğretim Programında Belirtilen Strateji, Yöntem ve Teknikleri Uygulamadaki Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerden Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meltem Şeref 0000-0001-6729-8911

Fatma Dilek Gözütok 0000-0002-9067-2518

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 24 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şeref, M., & Gözütok, F. D. (2018). BİR PROGRAM DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ: DOĞUM EĞİTİMİ*. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 64-77.
Değerli Meslektaşlarımız,
IHEAD'ın son sayısının (Cilt 8-Sayı 2) yayımlandığını bildirmekten mutluluk duyarız. Sayının yayımlanmasında emeği geçen editör kurulu üyelerine, hakemlere ve yazarlara değerli katkılarından dolayı özel teşekkürlerimizi ifade etmek isteriz. Ayrıca, IHEAD'ın gelecek sayısını (Cilt 9-Sayı 1) haziran 2024 itibariyle yayımlamayı planlamaktayız. Ocak 2024 itibariyle dergimize Türkçe makalelerin yanı sıra İngilizce makaleler de kabul edeceğiz. Eğitimle ile ilgili makalelerinizi değerlendirmekten büyük bir memnuniyet duyacağımızı belirtmek isteriz. Katkılarınız için şimdiden teşekkür ederiz.
Editör Kurulu
Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) by Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi içeriği CC BY-NC-SA 4.0. lisansına sahiptir.
by-nc-sa.svg

Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) dünyada araştırmacılar, yayıncılar ve bilim insanları tarafından en fazla kullanılan benzerlik yazılımlarından birisi olan iThenticate'i kullanmaktadır.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg


Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) açık erişimli bir dergidir.
Open-Access-logo.png