Research Article
BibTex RIS Cite

BİR PROGRAM DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ: DOĞUM EĞİTİMİ*

Year 2018, Volume: 3 Issue: 1, 64 - 77, 27.06.2018

Abstract

Bu çalışmanın amacı, özel bir
üniversite hastanesinde hemşirelik hizmetleri kapsamında gebe kadınlara,
eşlerine ve yakınlarına ücretsiz olarak verilen ve üç farklı modülden oluşan doğum
eğitimi programının etkililiğini değerlendirmek ve programın geliştirilmesine
yönelik önerilerde bulunmaktır. Nitel araştırma yaklaşımı ile tasarlanan
çalışmada veriler, 15 katılımcı, 3 eğitmen ile yapılan görüşmelerden ve
araştırmacı tarafından yapılan gözlemlerden elde edilmiştir. Araştırmada,
Stake’in Gereksinimlere Yanıt Verici program değerlendirme modeli ve
Stufflebeam’in CIPP program değerlendirme modelinden yararlanılarak karma bir
değerlendirme modeli kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; program
katılımcıların beklentilerini büyük oranda karşılamakta ve hedeflerine
ulaşmaktadır. Hem katılımcı hem de eğitmen görüşlerine göre programın en önemli
etkilerinden birisi anne adaylarının kaygı düzeylerini azaltmasıdır. Programda
kullanılan anlatım ve gösterim yöntemleri etkin kullanılmakla birlikte
geliştirilmeye ihtiyaç duyulan kısımlar vardır. Programda geliştirilmeye
ihtiyaç duyulan diğer boyutlar içerik, öğretim araç gereçleri ve fiziksel
olanaklardır. Her üç modül için de uygulama boyutuna verilen ağırlık
arttırılmalı, öğretim araç gereçleri görsel ögelerle zenginleştirilmeli ve
eğitim salonun fiziksel imkanlar arttırılmalıdır.  

References

  • Akbaş, E., Vıtır, O., Kalenderoğlu, A., Savaş, A. H., ve Serbaş G. (2008). Gebelikte Sosyodemografik Değişkenlerinin Depresyon Düzeyleriyle İlişkisi. Nöropsikiyatri Arşivi 2008; 45: 85-91. Galenos Yayıncılık.
  • Can, E., Meral, C., Süleymanoğlu, S., Aydınöz, S., Karademir, F., Özkaya, H., ve Göçmen, İ. (2008) Bir Eğitim Hastanesine Başvuran Annelerde Sütü ve D Vitamini Bilincinin Değerlendirilmesi. Çocuk Dergisi. 8(1). (s. 37-39).
  • Demirel, Ö. (2013). Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya.Ankara: Pegem Akademi
  • Gözütok, F. D. (2011). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Ekinoks Yayınevi
  • Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. R., ve Worthen, B. R. (2004). Program evaluation: Alternative approaches and practical guidelines. New York: Longman.
  • Fraenkel, J. R., ve Wallen, N. E. (2006). How to Design and Evaluate Reseach in Education. New York: McGraw-Hill.
  • Gözütok, F. D. (1999). Program değerlendirme. Cumhuriyet Döneminde Eğitim II. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 160-174.
  • Gredler, M. E. (1996). Program Evaluation. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Karabulut, Ö. (2012). Kadınların Doğum Şekli Tercihlerini Etkileyen Faktörler. İ.Ü.F.N. Hem. Dergisi. 20(3). (s. 210-218).
  • Kaya, D., ve Pirinçci, E. (2009). 0-24 Aylık Çocuğu Olan Annelerin Anne Sütü ve Emzirme ile İlgili Bilgi ve Uygulamaları. TAF Preventive Medicine Bulletin. 8(6). (s. 479-484). Koç, G. I., ve Tezcan, S. (2005). Gebelerin Emzirmeye İlişkin Tutumları ve Emzirme Tutumunu Etkileyen Bazı Faktörler. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. (s. 1-13).
  • Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (2003). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Boston: Pearson Allyn & Bacon.
  • Popham, W. J. (1993). Educational evaluation. (3. Basım). Boston: Pearson Allyn & Bacon.
  • Stake, R. E. (1975). Evaluating the arts in education. Columbus, Ohio: Merrill.
  • Stake, R. E. (2000). Program evaluation, particularly responsive evaluation. D. L. Stufflebeam, G. F. Madaus, & T. Kellaghan içinde, Evaluation models: Viewpoints on educational and human services evaluation (s. 343-362). Boston: Kluwer Academic Publishers.
  • Sözeri, C., Cevahir, R., Şahin, S., ve Semiz, O. (2006). Gebelerin Gebelik Süreci ile İlgili Bilgi ve Davranışları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(2). (s. 92-104).
  • Uslu, S., Can, E., Özdemir, H., ve Bülbül, A. (2010). Bir Yenidoğan Ünitesinde Annelerin Anne Sütü ile Beslenme Bilgi Düzeyler. Çocuk Dergisi. 10(2). (s. 82-85).
  • Uysal, A. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin 2009 Hayat Bilgisi Öğretim Programında Belirtilen Strateji, Yöntem ve Teknikleri Uygulamadaki Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerden Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Year 2018, Volume: 3 Issue: 1, 64 - 77, 27.06.2018

Abstract

References

  • Akbaş, E., Vıtır, O., Kalenderoğlu, A., Savaş, A. H., ve Serbaş G. (2008). Gebelikte Sosyodemografik Değişkenlerinin Depresyon Düzeyleriyle İlişkisi. Nöropsikiyatri Arşivi 2008; 45: 85-91. Galenos Yayıncılık.
  • Can, E., Meral, C., Süleymanoğlu, S., Aydınöz, S., Karademir, F., Özkaya, H., ve Göçmen, İ. (2008) Bir Eğitim Hastanesine Başvuran Annelerde Sütü ve D Vitamini Bilincinin Değerlendirilmesi. Çocuk Dergisi. 8(1). (s. 37-39).
  • Demirel, Ö. (2013). Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya.Ankara: Pegem Akademi
  • Gözütok, F. D. (2011). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Ekinoks Yayınevi
  • Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. R., ve Worthen, B. R. (2004). Program evaluation: Alternative approaches and practical guidelines. New York: Longman.
  • Fraenkel, J. R., ve Wallen, N. E. (2006). How to Design and Evaluate Reseach in Education. New York: McGraw-Hill.
  • Gözütok, F. D. (1999). Program değerlendirme. Cumhuriyet Döneminde Eğitim II. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 160-174.
  • Gredler, M. E. (1996). Program Evaluation. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Karabulut, Ö. (2012). Kadınların Doğum Şekli Tercihlerini Etkileyen Faktörler. İ.Ü.F.N. Hem. Dergisi. 20(3). (s. 210-218).
  • Kaya, D., ve Pirinçci, E. (2009). 0-24 Aylık Çocuğu Olan Annelerin Anne Sütü ve Emzirme ile İlgili Bilgi ve Uygulamaları. TAF Preventive Medicine Bulletin. 8(6). (s. 479-484). Koç, G. I., ve Tezcan, S. (2005). Gebelerin Emzirmeye İlişkin Tutumları ve Emzirme Tutumunu Etkileyen Bazı Faktörler. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. (s. 1-13).
  • Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (2003). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Boston: Pearson Allyn & Bacon.
  • Popham, W. J. (1993). Educational evaluation. (3. Basım). Boston: Pearson Allyn & Bacon.
  • Stake, R. E. (1975). Evaluating the arts in education. Columbus, Ohio: Merrill.
  • Stake, R. E. (2000). Program evaluation, particularly responsive evaluation. D. L. Stufflebeam, G. F. Madaus, & T. Kellaghan içinde, Evaluation models: Viewpoints on educational and human services evaluation (s. 343-362). Boston: Kluwer Academic Publishers.
  • Sözeri, C., Cevahir, R., Şahin, S., ve Semiz, O. (2006). Gebelerin Gebelik Süreci ile İlgili Bilgi ve Davranışları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(2). (s. 92-104).
  • Uslu, S., Can, E., Özdemir, H., ve Bülbül, A. (2010). Bir Yenidoğan Ünitesinde Annelerin Anne Sütü ile Beslenme Bilgi Düzeyler. Çocuk Dergisi. 10(2). (s. 82-85).
  • Uysal, A. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin 2009 Hayat Bilgisi Öğretim Programında Belirtilen Strateji, Yöntem ve Teknikleri Uygulamadaki Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerden Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
There are 18 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Online First
Authors

Meltem Şeref 0000-0001-6729-8911

Fatma Dilek Gözütok 0000-0002-9067-2518

Publication Date June 27, 2018
Submission Date January 24, 2018
Published in Issue Year 2018Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Şeref, M., & Gözütok, F. D. (2018). BİR PROGRAM DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ: DOĞUM EĞİTİMİ*. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 64-77.

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png