Çalışmanın
amacı, okul müdürlerinin görev tanımları içerisinde de yer alan okuldaki
planlarına yönelik gerçekleştirdikleri üstbilişsel izleme ve değerlendirme
davranışlarını ve bu davranışların nasıl yapılandığını incelemektir. Çalışmada
nitel araştırmalardan biri olan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın
katılımcıları, ölçüt örneklemeyle seçilmiş Denizli’nin Merkezefendi ve
Pamukkale ilçelerinde görev yapan yedi okul müdüründen oluşmaktadır. Okul
müdürleriyle bireysel görüşmeler gerçekleştirilmiş ve veriler yarı
yapılandırılmış görüşme formundaki sorular yardımıyla elde edilmiştir.
Verilerin analizinde, içerik analizi yapılmıştır. Çalışma, planı izlerken
dikkat edilen hususlar, planı izlerken karşılaşılan sorunlar, planı izlerken
karşılaşılan sorunları ortadan kaldırma yolları, planı değerlendirme olmak
üzere dört kategori üzerine temellendirilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre;
okul müdürlerinin planlanan sürece uyulup uyulmadığına ve planda görevli
kişilerle plandaki görevlerinin uygun olup olmadığına dikkat ettikleri,
planladıklarını izlerken bürokratik sorunlarla karşılaştıkları, karşılaştıkları
sorunları ortadan kaldırmak için anlık kararlar aldıkları, gözlem ve görüşme
yaptıkları, planlarını revize ettikleri ya da yedek planı uyguladıkları,
planladıklarını değerlendirirken kendilerine göre ölçütler belirledikleri,
farklı düşünceleri dikkate aldıkları, planı ve sonuçlarını sorguladıkları, planları
değerlendirirken yapılan hataları yeniden gözden geçirdikleri belirlenmiştir. Öneri
olarak; okul müdürleri, planlarını kontrol ederken notlar alabilirler,
planlarıyla ilgili farklı stratejiler kullanabilirler, nasıl daha iyi anlık
kararlar alabilecekleri konusunda daha farklı tecrübeler edinebilirler,
değerlendirme yaparken kullanacakları ölçütleri çalışanlarıyla ve
öğrencileriyle paylaşabilir, onların görüşlerini dikkate alabilirler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 3 Sayı: 2 |