Okul
öncesi dönemde çocuklar eğitim sürecine girmeleri ile ailelerinden ilk kez
ayrılmakta ve aile bireyleri dışında başta öğretmen olmak üzere diğer
yetişkinlerle ve akranlarıyla etkileşime girmeye başlamaktadır. Bu bağlamda
çocuk çevresindeki kişilere yönelik geliştirdiği algılarının yanı sıra okula
karşı da algılarını geliştirmeye başlamaktadır. Ortaya çıkan ve gelişen bu algı
olumlu olabildiği gibi çocuğun etkileşimleri sonucunda olumsuz yönde de
olabilmektedir.
Araştırmada
okul öncesi dönemde çocukların nasıl bir okul algısına sahip olduklarının
belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çocukların okul algılarının anasınıfı
ve anaokuluna devam etme durumlarına ve cinsiyet faktörüne göre değişimleri
ortaya koyulmaya çalışılmıştır.
Araştırmada
nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel araştırma ise gözlem, görüşme ve
doküman incelemesi gibi nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı bir
yaklaşımdır. Bu araştırmada da nitel veri toplama yöntemlerinden gözlem,
görüşme ve doküman incelemesi kullanılmıştır. Çocukların kendisiyle,
aileleriyle ve öğretmenleriyle görüşmeler yapılmış, okul algılarını ortaya
koyabilmek için çocuklardan birer hafta arayla okulunu ve okulunda kendisini
çizmeleri istenmiş, resimler doküman olarak incelenmiş ve çocukların sınıf
içerisinde etkinliklere katılımları araştırmacılar tarafından gözlenmiştir.
Araştırmaya bir anasınıfı ve anaokulundan birer sınıf, her sınıftan da 10 çocuk
olmak üzere toplam 20 çocuk araştırmaya katılmıştır.
Araştırmada
görüşme, gözlem ve çocukların resimlerinin incelemesi sonucunda 20 çocuktan
12’sinin okul algılarının olumlu yönde olduğu, 8 çocuğun ise olumsuz okul
algısına sahip olduğu görülmüştür. Araştırma sonuçları çocukların okul
algılarının anaokulu ve anasınıfına devam etme durumuna ve cinsiyetlerine göre
farklılaşmadığını sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 4 Sayı: 1 |