Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 17, 30.06.2019

Abstract

References

  • Aksoy, P. & Baran, G. (2010). 60-72 Aylık çocukların okula ilişkin algılarının resim yoluyla incelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 283-289.
  • Arastaman, G., Fidan, Ö.İ., & Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 15 (1).
  • Artut, K. (2017). Okul öncesinde resim eğitimi. Ankara: Anı
  • Artut, K. Okul öncesi resim eğitiminde çocukların çizgisel gelişim düzeylerine ilişkin bir inceleme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 223-234.
  • Ayaydın, A. (2010). Okul öncesi dönemde görsel sanatlar eğitiminin bireye kazandırdığı değerler. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1). 187-200.
  • Bağçeli Kahraman, P. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum sürecine ilişkin anaokulu öğretmenlerinin ve annelerinin görüşleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 1(2), 3-20
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). b. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çiçekler, C. Y., & Koruklu, N. Ö. (2013). 4-6 Yaş arasındaki çocukların serbest resim çalışmalarındaki resim özellikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-2), 229-376.
  • Diğler, M. Okul öncesinde resim eğitimi. Ankara: Pegem Akademi
  • Ercivan Zencirci, D. (2012). Okul öncesi dönemde resim eğitimi dersi kolaj uygulamaları. Ege Bilim Dergisi, 2(13), 76–90
  • Halmatov, (2017). Çocuk resimleri analizi ve psikolojik resim testleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Kaya, Ö.S., Akgün, E. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların okula uyum düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online Dergisi 15(4). 1311-1324
  • Koçyiğit, S. (2014). Çocukların bakış açısıyla okul öncesi eğitim. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(36), 203-214.
  • Okcay Çam, M. & Baysan Arabacı, L. (2010). Tutum ölçeği hazırlamada nitel ve nicel adımlar. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2, 59-71.
  • Oktay, A. (2007). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönemi. İstanbul: Epsilon
  • Oktay, A. (2010). İlköğretime hazırlık ve ilk öğretim programları. Ankara: Pegem Akademi
  • Öcel, N. (2002). İletişim ve çocuk. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11(1), 323-343.
  • Özdemir, M. & Kalaycı, H. (2013). Okul bağlılığı ve metaforik okul algısı üzerine bir inceleme: Çankırı ili örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13(4), 1-13.
  • Savaş, İ. (2014). Çocuk resmi ve bilinçaltı (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Skybo, T., Ryan-Wengwe, N. & Su, Y. (2007). Human figure drawings as a measure of children's emotional status: Critical review for practice. Journal of Pediatric Nursing, 22(1), 15-28.
  • Tok, E. (2015). Okul öncesi eğitimde eğitim ortamları. G. Uyanık Balat (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Nobel.
  • Ulutaş, İ. (Ed.) (2015). Okul öncesinde görsel sanat eğitimi. Ankara: Hedef CS.
  • Uyanık Balat, G.(Ed.) (2013). Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yavuzer, H. (2016). Resimleriyle çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım A., Şimşek H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yukay Yüksel, M.,Canel, N., Mutlu, N., Yılmaz, S., Çap, E. (2015). Okul öncesi çağdaki çocukların “iyi” ve “ kötü” kavram algılarının resim analizi yöntemiyle incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi 13(29), 271-303.

OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARININ OKUL ALGILARININ BELİRLENMESİ

Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 17, 30.06.2019

Abstract

Okul
öncesi dönemde çocuklar eğitim sürecine girmeleri ile ailelerinden ilk kez
ayrılmakta ve aile bireyleri dışında başta öğretmen olmak üzere diğer
yetişkinlerle ve akranlarıyla etkileşime girmeye başlamaktadır. Bu bağlamda
çocuk çevresindeki kişilere yönelik geliştirdiği algılarının yanı sıra okula
karşı da algılarını geliştirmeye başlamaktadır. Ortaya çıkan ve gelişen bu algı
olumlu olabildiği gibi çocuğun etkileşimleri sonucunda olumsuz yönde de
olabilmektedir.



Araştırmada
okul öncesi dönemde çocukların nasıl bir okul algısına sahip olduklarının
belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çocukların okul algılarının anasınıfı
ve anaokuluna devam etme durumlarına ve cinsiyet faktörüne göre değişimleri
ortaya koyulmaya çalışılmıştır.



Araştırmada
nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel araştırma ise gözlem, görüşme ve
doküman incelemesi gibi nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı bir
yaklaşımdır. Bu araştırmada da nitel veri toplama yöntemlerinden gözlem,
görüşme ve doküman incelemesi kullanılmıştır. Çocukların kendisiyle,
aileleriyle ve öğretmenleriyle görüşmeler yapılmış, okul algılarını ortaya
koyabilmek için çocuklardan birer hafta arayla okulunu ve okulunda kendisini
çizmeleri istenmiş, resimler doküman olarak incelenmiş ve çocukların sınıf
içerisinde etkinliklere katılımları araştırmacılar tarafından gözlenmiştir.
Araştırmaya bir anasınıfı ve anaokulundan birer sınıf, her sınıftan da 10 çocuk
olmak üzere toplam 20 çocuk araştırmaya katılmıştır.



Araştırmada
görüşme, gözlem ve çocukların resimlerinin incelemesi sonucunda 20 çocuktan
12’sinin okul algılarının olumlu yönde olduğu, 8 çocuğun ise olumsuz okul
algısına sahip olduğu görülmüştür. Araştırma sonuçları çocukların okul
algılarının anaokulu ve anasınıfına devam etme durumuna ve cinsiyetlerine göre
farklılaşmadığını sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Aksoy, P. & Baran, G. (2010). 60-72 Aylık çocukların okula ilişkin algılarının resim yoluyla incelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 283-289.
  • Arastaman, G., Fidan, Ö.İ., & Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 15 (1).
  • Artut, K. (2017). Okul öncesinde resim eğitimi. Ankara: Anı
  • Artut, K. Okul öncesi resim eğitiminde çocukların çizgisel gelişim düzeylerine ilişkin bir inceleme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 223-234.
  • Ayaydın, A. (2010). Okul öncesi dönemde görsel sanatlar eğitiminin bireye kazandırdığı değerler. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1). 187-200.
  • Bağçeli Kahraman, P. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum sürecine ilişkin anaokulu öğretmenlerinin ve annelerinin görüşleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 1(2), 3-20
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). b. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çiçekler, C. Y., & Koruklu, N. Ö. (2013). 4-6 Yaş arasındaki çocukların serbest resim çalışmalarındaki resim özellikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-2), 229-376.
  • Diğler, M. Okul öncesinde resim eğitimi. Ankara: Pegem Akademi
  • Ercivan Zencirci, D. (2012). Okul öncesi dönemde resim eğitimi dersi kolaj uygulamaları. Ege Bilim Dergisi, 2(13), 76–90
  • Halmatov, (2017). Çocuk resimleri analizi ve psikolojik resim testleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Kaya, Ö.S., Akgün, E. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların okula uyum düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online Dergisi 15(4). 1311-1324
  • Koçyiğit, S. (2014). Çocukların bakış açısıyla okul öncesi eğitim. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(36), 203-214.
  • Okcay Çam, M. & Baysan Arabacı, L. (2010). Tutum ölçeği hazırlamada nitel ve nicel adımlar. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2, 59-71.
  • Oktay, A. (2007). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönemi. İstanbul: Epsilon
  • Oktay, A. (2010). İlköğretime hazırlık ve ilk öğretim programları. Ankara: Pegem Akademi
  • Öcel, N. (2002). İletişim ve çocuk. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11(1), 323-343.
  • Özdemir, M. & Kalaycı, H. (2013). Okul bağlılığı ve metaforik okul algısı üzerine bir inceleme: Çankırı ili örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13(4), 1-13.
  • Savaş, İ. (2014). Çocuk resmi ve bilinçaltı (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Skybo, T., Ryan-Wengwe, N. & Su, Y. (2007). Human figure drawings as a measure of children's emotional status: Critical review for practice. Journal of Pediatric Nursing, 22(1), 15-28.
  • Tok, E. (2015). Okul öncesi eğitimde eğitim ortamları. G. Uyanık Balat (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Nobel.
  • Ulutaş, İ. (Ed.) (2015). Okul öncesinde görsel sanat eğitimi. Ankara: Hedef CS.
  • Uyanık Balat, G.(Ed.) (2013). Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yavuzer, H. (2016). Resimleriyle çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım A., Şimşek H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yukay Yüksel, M.,Canel, N., Mutlu, N., Yılmaz, S., Çap, E. (2015). Okul öncesi çağdaki çocukların “iyi” ve “ kötü” kavram algılarının resim analizi yöntemiyle incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi 13(29), 271-303.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Online First
Authors

Döndü Neslihan Bay 0000-0002-2656-0458

Şuheda Geyik 0000-0002-2656-0458

Yadigar Melihan Çalışkan 0000-0002-2656-0458

Publication Date June 30, 2019
Submission Date September 21, 2018
Published in Issue Year 2019Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Bay, D. N., Geyik, Ş., & Çalışkan, Y. M. (2019). OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARININ OKUL ALGILARININ BELİRLENMESİ. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-17.

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png