Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN MÜKEMMELİYETÇİLİK DÜZEYLERİ VE AİLELERİNİN ÇOCUK YETİŞTİRME TUTUMLARINA YÖNELİK ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 155 - 173, 31.12.2019

Öz

Bu çalışmada üstün yetenekli
öğrencilerin ailelerinin çocuk yetiştirme tutumlarının söz konusu çocukların
mükemmeliyetçiliği üzerinde herhangi bir etkisinin bulunup bulunmadığı
araştırılmıştır. Bunun için çocuklardan Ebeveynlik Tutumları Ölçeği ve Çok
Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeğini doldurmaları istenmiştir. Aile tutum
ölçeğinin çocuklar tarafından doldurulması, çocukların mevcut algılarına göre
mükemmeliyetçilik davranışının şekillenmesi açısından önemlidir. Verilerin
analizinde Pearson Çarpım Moment Korelâsyon katsayısı hesaplanmıştır. Pearson
Çarpım Moment Korelâsyon katsayıları incelendiğinde ise özellikle babanın
kabul/ilgi tutumuna yönelik algının çocuklarda mükemmeliyetçilik düzeylerini
istatistiksel olarak anlamlı düzeyde azalttığı görülmüştür. Anneye yönelik
algılar incelendiğinde ise annenin sıkı denetim/kontrol tutumuna yönelik
algısının çocuklarda istatistiksel olarak mükemmeliyetçilik düzeylerini
artırdığı görülmüştür. Ayrıca değişkenler açısından mükemmeliyetçilik düzeyleri
arasında anlamlı bir farklılaşma olup olmadığına bakmak için bağımsız örneklem
t testi ve ANOVA yapılmıştır. Analizler sonucunda değişkenler bağlamında
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Antony. M. M. ve Swinson. R. P. (2000). Mükemmeliyetçilik Dost Sandığımız Düşman. (Çev. Aslı Açıkgöz). İstanbul: Kuraldışı Yayıncılık.
  • Burka. J. B.. & Yuen. L. M. (2007). Procrastination: Why you do it. what to do about it now. Hachette UK.
  • Burns. D. D. (1980). The perfectionist’s script for self-defeat. Psychology today. 14(6). 34-52.
  • Chan. D. W. (2008). Perfectionism and goal orientations among Chinese gifted students in Hong Kong. Roeper Review. 31(1). 9-17.
  • Dinç. Yasemin. (2001). Predictive Role of Perfectionism on Depressive Symptoms and Anger: Negative Life Events as The Moderator. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Flett. G. L.. Hewitt. P. L.. Oliver. J. M.. and Macdonald. S. (2002). Perfectionism in Children and Their Parents: A Developmental Analysis. In G. L. Flett & P. L. Hewitt (Eds.). Perfectionism: Theory. Research. and Treatment (pp. 89–132). Washington DC: American Psychological Association.
  • Frost. R. O.. Marten. P.. Lahart. C.. & Rosenblate. R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive therapy and research. 14(5). 449-468.
  • Geçtan. E. (1988). Çağdaş Yaşam Ve Normaldışı Davranışlar. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hamachek. D. E. (1978). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology. 15. 27-33.
  • Karasar. N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel.
  • Kenney Benson. G. A.. & Pomerantz. E. M. (2005). The role of mothers' use of control in children's perfectionism: Implications for the development of children's depressive symptoms. Journal of Personality. 73(1). 23-46.
  • Kline. B. E.. & Short. E. B. (1991). Changes in emotional resilience: Gifted adolescent females. Roeper Review. 13(3). 118-121.
  • Kramer. H. J. (1987). Anxiety. perfectionism and attributions for failure in gifted and non-gifted junior high school students. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Catholic University of America.
  • Ogurlu. Ü.. Yalın. H. S.. ve Yavuz Birben. F. (2015). Üstün Yetenekli Çocukların Mükemmeliyetçilik Özelliklerinin Aile Tutumu İle İlişkisi. Turkish Studies. 10(S 7). 751-764.
  • Özensel. E. (2004). Türk toplumunda çocuğun yetiştirilmesinde annenin rolü: Konya ili örneği. Değerler Eğitimi Dergisi. 2(6). 77-96.
  • Rice, K. G., Lopez, F. G., & Vergara, D. (2005). Parental/social influences on perfectionism and adult attachment orientations. Journal of Social and Clinical Psychology, 24(4), 580-605.
  • Roberts. S. M.. & Lovett. S. B. (1994). Examining the “F” in gifted: Academically gifted adolescents' physiological and affective responses to scholastic failure. Journal for the Education of the Gifted. 17(3). 241-259.
  • Schuler. P. A. (1997). Characteristics and Perceptions of Perfectionism in Gifted Adolescents in a Rural School Environment. Yayınlanmamış Doktora Tezi. University of Connecticut.
  • Schuler. P.A.(2002). Perfectionism in Gifted Children Adolescent: Neihart. M. and N. A. f. G. Children. the Social and emotianal development of gifted children: what do we know?. Prufrocks Press (TX).
  • Silverman. L. K. (1993). Counseling the gifted and talented. Love Publishing Co.. 1777 South Bellaire St.. Denver. CO 80222.
  • Silverman. L. K. (1999). Perfectionism. Gifted Education International. 13(3). 216-225.
  • Stoeber. J.. & Stoeber. F. S. (2009). Domains of perfectionism: Prevalence and relationships with perfectionism. gender. age. and satisfaction with life. Personality and Individual Differences. 46(4). 530-535.
  • Tire. Y. (2011). Ön ergenlerde olumlu ve olumsuz mükemmeliyetçilik ile algılanan anne baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi. Adana. Türkiye.
  • Yavuzer. H. (2003). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Faruk Tamul 0000-0001-8884-6171

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 8 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tamul, Ö. F. (2019). ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN MÜKEMMELİYETÇİLİK DÜZEYLERİ VE AİLELERİNİN ÇOCUK YETİŞTİRME TUTUMLARINA YÖNELİK ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 155-173.
Değerli Meslektaşlarımız,
IHEAD'ın son sayısının (Cilt 8-Sayı 2) yayımlandığını bildirmekten mutluluk duyarız. Sayının yayımlanmasında emeği geçen editör kurulu üyelerine, hakemlere ve yazarlara değerli katkılarından dolayı özel teşekkürlerimizi ifade etmek isteriz. Ayrıca, IHEAD'ın gelecek sayısını (Cilt 9-Sayı 1) haziran 2024 itibariyle yayımlamayı planlamaktayız. Ocak 2024 itibariyle dergimize Türkçe makalelerin yanı sıra İngilizce makaleler de kabul edeceğiz. Eğitimle ile ilgili makalelerinizi değerlendirmekten büyük bir memnuniyet duyacağımızı belirtmek isteriz. Katkılarınız için şimdiden teşekkür ederiz.
Editör Kurulu
Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) by Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi içeriği CC BY-NC-SA 4.0. lisansına sahiptir.
by-nc-sa.svg

Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) dünyada araştırmacılar, yayıncılar ve bilim insanları tarafından en fazla kullanılan benzerlik yazılımlarından birisi olan iThenticate'i kullanmaktadır.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg


Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) açık erişimli bir dergidir.
Open-Access-logo.png