Çalışmanın
amacı öğretmen adaylarının problem çözme sürecini Toulmin’in argümantasyon
modeline göre analiz etmektir. Bu araştırma nitel araştırma desenlerinden durum
çalışması ile yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak Rutin Olmayan
Problem Testi ve katılımcıların argümantasyon sürecinin yer aldığı video kayıt
kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen veriler betimsel analize
tabi tutulmuştur. Araştırmanın katılımcıları gönüllülük esasına dayalı olarak,
ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünde eğitim görmekte olan ölçüt temelli
örnekleme yöntemiyle seçilmiş, dört adet birinci sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre; argümantasyon
öğelerinden en çok ‘iddia’ öğesinin kullanıldığı görülmüştür. Ayrıca,
öğrenciler yazılı argümanlarında öne sürdükleri iddiaların doğruluğunu
pekiştirecek destekleyicileri kullanmamışlardır. Öğrencilerde sorunun nasıl
cevaplanması gerektiğine ilişkin bir çaba bulunmakta ve sorunun nasıl çözülmesi
gerektiğini açıklamaktadırlar. Fakat problemin çözümü için seçtikleri yolun
nedenleri üzerine tartışma gerçekleşmemiştir. Öğrencilerin yazılı
argümanlarında öne sürdükleri iddia ve gerekçelerin neden doğru olabileceğine
yönelik destekleyicileri sunmadıkları görülmektedir. Argümanın güvenirliğini ve
kalitesini arttıran destekleyici, reddedici ve niteleyici öğeler öğrenci
davranışlarında gözlemlenmemiştir. Yani, öğrenciler cevaplarını destekleyici
verileri, gerekçeleri ya da çürütücüleri ortaya koymakta ve çözüm yollarını
kanıtlamakta zorlanmaktadırlar.
Argümantasyon Toulmin modeli ilköğretim matematik öğretmeni adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 13 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 4 Sayı: 2 |