Bu araştırmada, duygu düzenlemeyi temel alan grup müdahalelerinin etkililiğinin sistematik olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda; Şubat 2021 ile Mart 2021 tarihleri arasında TR Dizin, Springer Link, Taylor and Francis, Wiley Online Library, Sage Journals ve Science Direct veri tabanlarında, 2010-2021 yılları arasında kısıtlama yapılarak duygu düzenleme ile ilgili Türkçe ve İngilizce çalışmaları kapsayacak şekilde gerçekleştirilmiştir. Tarama sonucunda 1.352 makale PRISMA rehberi ve mevcut araştırma için belirlenen seçim kriterleri doğrultusunda değerlendirilerek, kriterleri karşılayan 9 makale araştırma kapsamına alınmıştır. Seçilen makaleler, araştırma modeli, araştırma grubu, araştırmanın deseni, grup müdahalelerinin özellikleri, kullanılan ölçme araçları ve grup müdahalelerinin etkililiği açısından incelenmiştir. Bulgulara göre, incelenen tüm duygu düzenleme müdahaleleri katılımcıların duygu düzenleme güçlüğünün azalmasında, duygu düzenleme bilgi ve becerilerinin artmasında etkili olmuştur. Ayrıca, seçilen çalışmalarda uygulanan duygu düzenleme grup müdahalelerinin katılımcıların duyguları adlandırma ve duygusal farkındalıklarına, kaygının ve mutsuzluğun azalmasına katkı sağladığı görülmüştür. İncelenen grup müdahalelerinde bilinçli farkındalık, bilişsel davranışçı kuram, duygulanım düzenleme, müzik terapisi, meditasyon ve diyalektik davranış terapisi temelli çalışmaların yapıldığı gözlenmiştir. Sonuç olarak, genç yetişkinlere yönelik olarak gerçekleştirilen duygu düzenleme müdahalelerinin, deney grubundaki katılımcıların duygu düzenleme becerilerini artırdığı ve katılımcıların ruh sağlığını olumlu yönde etkilediği söylenebilir. Elde edilen sonuçlar ışığında, genç yetişkinlere yönelik duygu düzenleme müdahalelerinin ruh sağlığı hizmetlerinde kullanılması önerilmektedir.
Duygu düzenleme, duygu düzenleme grup müdahalesi, sistematik gözden geçirme, genç yetişkin
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim, Bilimsel Disiplinler |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2021 |
Başvuru Tarihi | 26 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 1 Ekim 2021 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2021, Cilt 6, Sayı 2 |
Bibtex | @derleme { ihead928033, journal = {Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi}, issn = {2528-9624}, eissn = {2528-9632}, address = {}, publisher = {Aksaray Üniversitesi}, year = {2021}, volume = {6}, number = {2}, pages = {191 - 212}, doi = {10.47479/ihead.928033}, title = {GENÇ YETİŞKİNLERE YÖNELİK DUYGU DÜZENLEME MÜDAHALELERİ: SİSTEMATİK GÖZDEN GEÇİRME}, key = {cite}, author = {Gamsız Tunç, Özge and Dursun, Asiye} } |
APA | Gamsız Tunç, Ö. & Dursun, A. (2021). GENÇ YETİŞKİNLERE YÖNELİK DUYGU DÜZENLEME MÜDAHALELERİ: SİSTEMATİK GÖZDEN GEÇİRME . Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi , 6 (2) , 191-212 . DOI: 10.47479/ihead.928033 |
MLA | Gamsız Tunç, Ö. , Dursun, A. "GENÇ YETİŞKİNLERE YÖNELİK DUYGU DÜZENLEME MÜDAHALELERİ: SİSTEMATİK GÖZDEN GEÇİRME" . Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi 6 (2021 ): 191-212 <http://ihead.aksaray.edu.tr/tr/pub/issue/66165/928033> |
Chicago | Gamsız Tunç, Ö. , Dursun, A. "GENÇ YETİŞKİNLERE YÖNELİK DUYGU DÜZENLEME MÜDAHALELERİ: SİSTEMATİK GÖZDEN GEÇİRME". Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi 6 (2021 ): 191-212 |
RIS | TY - JOUR T1 - GENÇ YETİŞKİNLERE YÖNELİK DUYGU DÜZENLEME MÜDAHALELERİ: SİSTEMATİK GÖZDEN GEÇİRME AU - Özge Gamsız Tunç , Asiye Dursun Y1 - 2021 PY - 2021 N1 - doi: 10.47479/ihead.928033 DO - 10.47479/ihead.928033 T2 - Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 191 EP - 212 VL - 6 IS - 2 SN - 2528-9624-2528-9632 M3 - doi: 10.47479/ihead.928033 UR - https://doi.org/10.47479/ihead.928033 Y2 - 2021 ER - |
EndNote | %0 Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi GENÇ YETİŞKİNLERE YÖNELİK DUYGU DÜZENLEME MÜDAHALELERİ: SİSTEMATİK GÖZDEN GEÇİRME %A Özge Gamsız Tunç , Asiye Dursun %T GENÇ YETİŞKİNLERE YÖNELİK DUYGU DÜZENLEME MÜDAHALELERİ: SİSTEMATİK GÖZDEN GEÇİRME %D 2021 %J Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi %P 2528-9624-2528-9632 %V 6 %N 2 %R doi: 10.47479/ihead.928033 %U 10.47479/ihead.928033 |
ISNAD | Gamsız Tunç, Özge , Dursun, Asiye . "GENÇ YETİŞKİNLERE YÖNELİK DUYGU DÜZENLEME MÜDAHALELERİ: SİSTEMATİK GÖZDEN GEÇİRME". Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi 6 / 2 (Aralık 2021): 191-212 . https://doi.org/10.47479/ihead.928033 |
AMA | Gamsız Tunç Ö. , Dursun A. GENÇ YETİŞKİNLERE YÖNELİK DUYGU DÜZENLEME MÜDAHALELERİ: SİSTEMATİK GÖZDEN GEÇİRME. IHEAD. 2021; 6(2): 191-212. |
Vancouver | Gamsız Tunç Ö. , Dursun A. GENÇ YETİŞKİNLERE YÖNELİK DUYGU DÜZENLEME MÜDAHALELERİ: SİSTEMATİK GÖZDEN GEÇİRME. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2021; 6(2): 191-212. |
IEEE | Ö. Gamsız Tunç ve A. Dursun , "GENÇ YETİŞKİNLERE YÖNELİK DUYGU DÜZENLEME MÜDAHALELERİ: SİSTEMATİK GÖZDEN GEÇİRME", Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 6, sayı. 2, ss. 191-212, Ara. 2021, doi:10.47479/ihead.928033 |