Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tasarım Eleman ve İlkelerinin Öğrenilmesinde Sanat Müzelerinin Görsel Sanatlar Dersine Katkısı

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 125 - 138, 31.12.2022
https://doi.org/10.47479/ihead.1206043

Öz

Araştırmanın amacı, Ortaöğretim 10. Sınıf öğrencilerinin Görsel Sanatlar dersi kapsamında gerçekleştirilen müze eğitimi etkinliğinin tasarım ilke ve elemanlarının öğrenilmesindeki etkisini ortaya koymaktır. Araştırma, 2021-2022 Eğitim Öğretim yılı bahar döneminde Ankara Akdere Anadolu Lisesi 10. Sınıf Görsel Sanatlar kurs öğrencileri üzerinden gerçekleştirilmiştir. Tek gruplu ön test- son test üzerinden karma yöntem model altındaki paralel yakınsayan desen kullanılmıştır. Tek gruplu araştırma kapsamında nicel verileri toplamak amacıyla başarı testi nitel veriler ise araştırmacı tarafından geliştirilen uzman değerlendirme ölçeği ve sanat eleştirisi çalışma kağıdından elde edilen veriler toplanmıştır. Tek gruplu araştırmada öğrencilere öncelikle geleneksel yöntemle ders kapsamında bir tema üzerinden eser gösterilmiş ve sırasıyla ön test, sanat eleştirisi çalışma kâğıdı son olarak ise uygulama ile sonlamıştır. Dört haftalık süreç sonrasında öğrenciler Gazi Üniversitesi Resim Heykel Müzesine götürülerek geleneksel yöntemde işlenilen süreç sırasıyla tekrar edilmiş bu esnada eş zamanlı olarak work-sheets ve nesnelerle çalışma eğitim etkinliklerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin vermiş oldukları cevaplardan yola çıkarak her soru kendi içerisinde değerlendirilmiş ve müze eğitim etkinliğinin tasarım eleman ve ilkelerine yönelik algıların geliştirdiği, öğrencilerin kompozisyondan yola çıkarak plastik unsurları tanımlayabildiği, teknik bilgilerinin gelişim gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Sanat müzelerinde gerçekleştirilen eğitim etkinliklerinde ortaöğretim öğrencilerinin sanatsal gelişimlerinin desteklendiği, sanatsal ürün oluşturabilmelerinde yardımcı olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akalın, T. (2021). Sanat eğitimi çocuğun sanatsal gelişiminden yüksek öğretimdeki sanal sınıflara. Ankara: Pegem Akademi.
  • Akengin, Ç. (2011). İlköğretim 6. Sınıf Görsel Sanatlar Dersinde Müze Kaynaklı İş Birliğine Dayalı Öğretim Yönteminin Öğrenci Kazanımlarına Etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Artut, K. (2010). Güzel Sanatlar Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Artut, K. (2013). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Aslan, M. (2021). Dıscıplıne-Based Art Educatıon. Editör Başak Danacı Polat. Art Educatıon An Overview. Livre de Lyon. ss: 29-40.
  • Atalayer, F. (1994). Temel Sanat Öğeleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Atilla, U., & Bulut, Ü. (2017). Müze Eğitiminin Çocuğun Görsel Sanatlar Eğitimine Etkileri. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(3), 705-714.
  • Atmaca, E. A. (2014). Temel Tasarım. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Buyurgan, S., & Mercin, L. (2005). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları.
  • Buyurgan, S., & Buyurgan, U. (2012). Sanat Eğitimi ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Buyurgan, S., & Mercin, L. (2010). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları.
  • Çağlarca, S. (1995). Perspektif Resim ve Gölge Çizimi. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Delice, A. (2015). Karma Yöntem Model Seçimi. Yüksel Dede & Selçuk Beşir Demir (Ed.), Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi içinde (s.64-116). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Denizci, A., & Mirza, H. (2012). Müze ve Müzecilik Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Müze Eğitimi Ders Kitabı, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Diğler, M. (2021). Çağdaş Sanat Eğitiminde Temel Tasarım. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erinç, M. S. (2004). Sanatın Boyutları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Etike, S. (1996). Sanat eğitiminde çocuğa ve gence sanattan anlayan bir kişilik kazandırmak hedeflenir. Milli Eğitim, 131, 23-24.
  • Gezer, Ü. (2019). Çağdaş Sanat ve Tasarım Eğitiminde Görsel Tasarım Ögeleri ve İlkeleri. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 40, 595-614.
  • Gökaydın, N. (1998). Eğitimde Tasarım ve Görsel Algı. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Gökçek, T. (2014). Karma Yöntem Araştırması. Mustafa Metin (Ed.), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde (s. 375-410). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kırışoğlu, O. (1991). Sanatsal zeka ve sanat eğitimi. Ankara: Sanat Yazıları.
  • Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanatta Eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Koo, T. K., & Li, M., Y. (2016). A guideline of selecting and reporting intraclass correlation coefficients for reliability research. Journal of chiropractic medicine, 15(2), 155-163.
  • Köksal, S. M. (2015). Karma Yöntem Desenlerine Örnekler. Yüksel Dede & Selçuk Beşir Demir (Ed.), Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi içinde (s.117-154). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • MEB. (2008). Görsel Sanatlar dersi1-8. Sınıflar öğretmen kılavuz kitabı. İstanbul: Kelebek Matbaacılık.
  • Mercin, L. (2006). Resim Dersini Müze Kaynaklı Oluşturmacı Öğrenme Yaklaşımı Etkinliklerine Göre Uygulamanın Erişiye, Kalıcılığa ve Tutuma Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özol, A. (2012). Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler. İstanbul: Pastel Yayıncılık.
  • Özsoy, V. (2005). İlköğretim Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları.
  • Özsoy, V. (2007). Görsel Sanatlar Eğitimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Özsoy, V., & Ayaydın, A. (2016). Görsel Tasarım Öge ve İlkeleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • San, İ. (2003). Sanat Eğitimi Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • San, İ. (1983). Sanat Eğitimi Kuramları. Ankara: Tan Yayınevi.
  • Shrout, P. E., & Fleiss, J. L. (1979). Intraclass correlations: uses in assessing rater reliability. Psychological bulletin, 86(2), 420.
  • Turani, A. (2010). Sanat terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi kitabevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin. Yılmaz, M. (2010). Görsel Sanatlar Eğitiminde Uygulamalar. Ankara: Data Yayıncılık.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Volkan Demir 0000-0002-2245-3452

Ali Ertuğrul Küpeli 0000-0003-3485-8489

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 17 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir, V., & Küpeli, A. E. (2022). Tasarım Eleman ve İlkelerinin Öğrenilmesinde Sanat Müzelerinin Görsel Sanatlar Dersine Katkısı. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 125-138. https://doi.org/10.47479/ihead.1206043
Değerli Meslektaşlarımız,
IHEAD'ın son sayısının (Cilt 8-Sayı 2) yayımlandığını bildirmekten mutluluk duyarız. Sayının yayımlanmasında emeği geçen editör kurulu üyelerine, hakemlere ve yazarlara değerli katkılarından dolayı özel teşekkürlerimizi ifade etmek isteriz. Ayrıca, IHEAD'ın gelecek sayısını (Cilt 9-Sayı 1) haziran 2024 itibariyle yayımlamayı planlamaktayız. Ocak 2024 itibariyle dergimize Türkçe makalelerin yanı sıra İngilizce makaleler de kabul edeceğiz. Eğitimle ile ilgili makalelerinizi değerlendirmekten büyük bir memnuniyet duyacağımızı belirtmek isteriz. Katkılarınız için şimdiden teşekkür ederiz.
Editör Kurulu
Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) by Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi içeriği CC BY-NC-SA 4.0. lisansına sahiptir.
by-nc-sa.svg

Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) dünyada araştırmacılar, yayıncılar ve bilim insanları tarafından en fazla kullanılan benzerlik yazılımlarından birisi olan iThenticate'i kullanmaktadır.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg


Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) açık erişimli bir dergidir.
Open-Access-logo.png