Bu araştırmada, öğretmenlerin Enneagram kişilik tipleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeli kullanılan araştırmanın evreni, 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında Kırıkkale’nin tüm resmi ilkokul, ortaokul ve liselerinde görev yapan 3,104 öğretmenden, örneklemi ise bu okullardan uygun örnekleme yöntemiyle ulaşılan 372 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Kenan Taştan Kişilik Tipi Ölçeği” ve “Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği” ile toplanmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler non-parametrik testlerden Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis H testi, korelasyon ve çoklu regresyon analizi ile belirlenmiştir. Korelasyon analizi ile, Enneagram kişilik tipleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki en yüksek ilişkilerin Tip 9: barışçı sakin ile iletişim, Tip 3: başaran-motivatör ile öğrenme-öğretme ve motivasyon arasında ve orta düzeyde olduğu; çoklu regresyon analizi ile, Tip 3: başaran-motivatör ve Tip 7: tipiehlikeyif kişilik tipinin öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin anlamlı birer yordayıcısı olduğu görülmüştür. Araştırmanın sonunda Tip 3: başaran-motivatör ve Tip 7: tipiehlikeyif kişilik tiplerine sahip öğretmenlerin sağlıklı kişilik özellikleri sergilemelerine ilişkin önerilere yer verilmiştir.
This study aimed to examine the relationship between teachers' Enneagram personality types and classroom management skills. The population of the study, which used the relational survey model, consists of 3104 teachers working in all official primary, secondary and high schools of Kırıkkale province of Türkiye in the 2022-2023 academic year, and the sample consisted of 372 teachers from these schools using a convenient sampling method. Data were collected using the “Personal Information Form,” “Kenan Taştan Personality Type Scale” and “Classroom Management Skills Scale.” The relationships between variables were determined using the non-parametric, Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis H test, correlation and multiple regression analysis. Correlation analysis revealed that the highest correlations between Enneagram personality types and classroom management skills were found between Type 9 (the peacemaker) and communication, Type 3 (the achiever) and learning-teaching and motivation at a moderate level. Multiple regression analysis revealed that Type 3 (the achiever) and Type 7 (the enthusiast) were significant predictors of teachers' classroom management skills. At the end of the study, suggestions were made for teachers with Type 3 (the achiever) and Type 7 (the enthusiast) to exhibit healthy personality traits.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 7 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 9 Sayı: 1 |