Research Article
BibTex RIS Cite

“MİKROORGANİZMA VE HİJYEN” KAVRAMLARINA YÖNELİK GELİŞİMSEL BİR ARAŞTIRMA

Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 53 - 72, 30.06.2019

Abstract



Bu
araştırma; ilkokul, ortaokul, lise ve üniversite son sınıf kademelerinde
öğrenim gören öğrencilerin mikroorganizma ve hijyen kavramlarını anlama
seviyelerinin ve algılarının belirlemesi amacıyla yapılmıştır. Bunun yanında
öğrencilerde bu kavramlarla alakalı var olan kavram yanılgılarının belirlenmesi
bir diğer amaç olarak belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini; Bayburt ilinde
bulunan, rastgele seçilmiş bir ilkokul (n=30), bir ortaokul (n=30), bir lise
(n=30) ve Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi son sınıf öğrencileri (n=30)
oluşturmaktadır. Araştırmada, gelişimci araştırma yöntemi (enlemsel)
kullanılmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen Kavramsal
Anlama Testi (KAT) ve yarı yapılandırılmış mülakat ile toplanmıştır. Kavramsal
Anlama Testi ile öğrencilerin mikroorganizma ve hijyen kavramlarıyla alakalı
bilgi düzeyleri ve kavram yanılgıları tespit edilmiştir. Bunun yanında öğrencilerin
bu kavramlara yönelik algılarını belirleyebilmek için yarı yapılandırılmış
mülakattan yararlanılmıştır. Test ve mülakatlardan elde edilen bulgular,
mikroorganizma ve hijyen kavramlarıyla alakalı olan anlamaların farklı
kategorilerde yer aldığını göstermiştir. Hatta bu kavramlarla alakalı bütün
öğrenim seviyelerinde kavram yanılgıları ile karşılaşılmıştır.   



References

  • Byrne, J., & Sharp, J. (2006). Children’s ıdeas about micro-organisms. School Science Review, 88(322), 71-79. https://eprints.soton.ac.uk/41812/ adresinden alınmıştır.
  • Dumais, N., & Hasni, A. (2009). High school intervention for influenza biology and epidemics/pandemics: impact on conceptual understanding among adolescents. CBE—Life Sciences Education, 8(1), 62-71. https://www.lifescied.org/doi/abs/10.1187/cbe.08-08-0048 adresinden alınmıştır.
  • Ergazaki, M., Saltapida, K., & Zogza, V. (2010). From young children’s ideas about germs to ideas shaping a learning environment. Research in Science Education, 40(5), 699-715. https://link.springer.com/article/10.1007/s11165-009-9140-2 adresinden alınmıştır.
  • Günay-Bilaloğlu, R. (2006). Altı yaş çocuklarına bağışıklık sisteminin analoji tekniği ile öğretiminin başarı ve kalıcılığa etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Karadon, H. D. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin mikroorganizmalar hakkındaki temel bilgi ve görüşlerinin araştırılması ve hijyen eğitimi sürecindeki önemi (Yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Töman, U. (2011). Enerji ve enerji ile ilgili kavramların farklı öğrenim seviyelerinde öğrenilme durumunun araştırılması (Yüksek lisans tezi). KTÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • URL-1:http://www.nenedirvikipedi.com/bilim/mikroorganizma-nedirmikroorganizmalarin-yapisi-nasildir-mikroorganizma-cesitleri-3862.html, 27 Temmuz 2018.
  • URL-2: https://www.tedankara.k12.tr/index.php/hijyen-kurallari, 8 Ekim 2018.
  • URL-3: https://www.aybatemizlik.com/temizlik.html, 8 Ekim 2018.
  • Uzunkaya, A. (2007). “Kavram yanılgısı ve çoklu zeka alanlarının ilişkilendirilmesine dayalı bir öğretimin kavram yanılgılarının giderilmesindeki etkisinin incelenmesi”“Mikroorganizmalar?...”(Yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Williams, R. P., & Gillen A. L. (1991). Microbe phobia and kitchen microbiology. American Biology Teacher, 53(1), 10-11. http://abt.ucpress.edu/content/53/1/1-0 adresinden alınmıştır.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 53 - 72, 30.06.2019

Abstract

References

  • Byrne, J., & Sharp, J. (2006). Children’s ıdeas about micro-organisms. School Science Review, 88(322), 71-79. https://eprints.soton.ac.uk/41812/ adresinden alınmıştır.
  • Dumais, N., & Hasni, A. (2009). High school intervention for influenza biology and epidemics/pandemics: impact on conceptual understanding among adolescents. CBE—Life Sciences Education, 8(1), 62-71. https://www.lifescied.org/doi/abs/10.1187/cbe.08-08-0048 adresinden alınmıştır.
  • Ergazaki, M., Saltapida, K., & Zogza, V. (2010). From young children’s ideas about germs to ideas shaping a learning environment. Research in Science Education, 40(5), 699-715. https://link.springer.com/article/10.1007/s11165-009-9140-2 adresinden alınmıştır.
  • Günay-Bilaloğlu, R. (2006). Altı yaş çocuklarına bağışıklık sisteminin analoji tekniği ile öğretiminin başarı ve kalıcılığa etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Karadon, H. D. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin mikroorganizmalar hakkındaki temel bilgi ve görüşlerinin araştırılması ve hijyen eğitimi sürecindeki önemi (Yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Töman, U. (2011). Enerji ve enerji ile ilgili kavramların farklı öğrenim seviyelerinde öğrenilme durumunun araştırılması (Yüksek lisans tezi). KTÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • URL-1:http://www.nenedirvikipedi.com/bilim/mikroorganizma-nedirmikroorganizmalarin-yapisi-nasildir-mikroorganizma-cesitleri-3862.html, 27 Temmuz 2018.
  • URL-2: https://www.tedankara.k12.tr/index.php/hijyen-kurallari, 8 Ekim 2018.
  • URL-3: https://www.aybatemizlik.com/temizlik.html, 8 Ekim 2018.
  • Uzunkaya, A. (2007). “Kavram yanılgısı ve çoklu zeka alanlarının ilişkilendirilmesine dayalı bir öğretimin kavram yanılgılarının giderilmesindeki etkisinin incelenmesi”“Mikroorganizmalar?...”(Yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Williams, R. P., & Gillen A. L. (1991). Microbe phobia and kitchen microbiology. American Biology Teacher, 53(1), 10-11. http://abt.ucpress.edu/content/53/1/1-0 adresinden alınmıştır.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Online First
Authors

Ufuk Töman

Ezelnur Çeker

Publication Date June 30, 2019
Submission Date January 6, 2019
Published in Issue Year 2019Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Töman, U., & Çeker, E. (2019). “MİKROORGANİZMA VE HİJYEN” KAVRAMLARINA YÖNELİK GELİŞİMSEL BİR ARAŞTIRMA. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 53-72.

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png