This study focuses on the introduction of the Lumi Web 2.0 tool and its application in creating activities for A1-A2 beginner levels of listening, speaking, reading, writing skills, and grammar in the teaching of Turkish as a foreign language. The study aims to provide a guide for using the Lumi Web 2.0 tool and to explain in detail examples of activities created with this tool. The document analysis method was employed in this study. Document analysis is a technique that involves the analysis of materials containing information about the phenomena being investigated. The materials used in the research consist of themes selected from the Turkish Language Teaching Program for Foreigners prepared by the Turkish Maarif Foundation; content created through Lumi, Canva, Adobe Premiere Pro 2022 applications, and specific websites. In the process of designing the activities, the objectives selected from the Turkish Language Teaching Program for Foreigners published by the Turkish Maarif Foundation were taken into consideration, and the activities were created based on these objectives. The study is limited to 10 templates selected from the 53 templates available in the Lumi Web 2.0 tool and the themes determined by the Turkish Maarif Foundation. The results of the research indicate that the activities created with the Lumi Web 2.0 tool can holistically improve language skills.
Teaching Turkish as a Foreign Language Activity Preparation Lumi Web 2.0.
Bu çalışmada, Lumi Web 2.0 aracının tanıtımı ve bu aracın Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde A1-A2 temel düzeyde dinleme, konuşma, okuma, yazma becerileri ve dil bilgisine yönelik etkinlikler oluşturmada nasıl kullanılabileceği üzerinde durulmuştur. Bu çalışma, Lumi Web 2.0 aracının kullanımına yönelik bir kılavuz sunmayı ve bu araçla yapılan etkinlik örneklerinin detaylı bir şekilde açıklanmasını ele almaktadır. Çalışmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Doküman incelemesi, araştırılması hedeflenen olgular hakkında bilgi içeren materyallerin analizini kapsayan bir tekniktir. Araştırmada kullanılan materyaller, Türkiye Maarif Vakfı tarafından hazırlanan Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı’ndan seçilen temalar; Lumi, Canva, Adobe Premiere Pro 2022 uygulamaları ve belirli internet siteleri üzerinden oluşturulan içeriklerden oluşmaktadır. Etkinlikleri tasarlama sürecinde Türkiye Maarif Vakfı tarafından yayınlanan Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programından seçilen kazanımlar göz önünde bulundurulmuş ve etkinlikler bu kazanımlara yönelik olarak oluşturulmuştur. Çalışma, Lumi Web 2.0 aracının 53 şablonu arasından seçilen 10 şablon ve Türkiye Maarif Vakfı tarafından belirlenen temalar ile sınırlıdır. Araştırmanın sonucunda Lumi Web 2.0 aracı ile oluşturulan bu etkinliklerin dil becerilerini bütüncül olarak geliştirebileceğini göstermektedir.
Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Etkinlik Hazırlama Lumi Web 2.0.
Etik kurul raporu gerektirmemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 9 Sayı: 1 |